Faillissement Britishvolt: einde verhaal voor start-up die van Verenigd Koninkrijk batterijgrootmacht moest maken

Pech voor autofabrikanten Lotus en Aston Martin: het bedrijf dat de batterijen voor hun elektrische modellen moest gaan bouwen, is deze week failliet gegaan.

Waarom is dit belangrijk?

Het VK vestigt zijn hoop op batterijfabrieken om de toekomst van de auto-industrie in het land veilig te stellen. Toch loopt de industriële transitie naar elektrisch rijden niet van een leien dakje. Eerder strooiden de problemen die net door deze beleidswijziging moeten worden opgelost – de torenhoge energiekosten - nog roet in het eten. Nu zouden ook onzekerheid rond de Brexit en de protectionistische Amerikaanse klimaatwet ‘Inflation Reduction Act’ op het investeringsklimaat wegen.

In het nieuws: Britishvolt is kopje onder gegaan nadat de krap bij kas zittende firma geen koper wist te vinden. Dat melden onder meer de BBC en de Financial Times.

Achtergrond: Er waren plannen voor een ‘gigafactory’ met een jaarlijkse capaciteit van 30 GWh. Dat is een aanzienlijk deel van de 100 GWh die, volgens een raming van onderzoeksinstituut Faraday, alle elektrische voertuigen die tegen 2030 in het VK verkocht worden, samen nodig zullen hebben.

  • Het hele project zou zo’n
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Lees nu 3 artikels gratis per maand!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer