Musk lachte ooit met Chinese EV’s. Nu niet meer…

Samengevat. Elon Musk’s aanvankelijke minachting voor Chinese EV-makers zoals BYD, een bedrijf gesteund door Warren Buffett, heeft een opmerkelijke wending genomen. In de loop van 13 jaar heeft BYD Tesla overtroffen als ’s werelds best verkopende EV-fabrikant. Chinese autofabrikanten breiden hun marktaandeel uit met betaalbare elektrische voertuigen, terwijl Amerikaanse bedrijven zoals Tesla, GM en Ford worstelen om bij te blijven.

Waarom is dit belangrijk?

De opkomst van Chinese EV-makers markeert een cruciale verschuiving in de mondiale auto-industrie, die vergelijkbaar is met de verstoring veroorzaakt door Japanse autofabrikanten in de jaren '70. Dit fenomeen dwingt Amerikaanse autofabrikanten om hun technologische grenzen te verleggen en stimuleert beleidsmakers om de basisprincipes van handelsstrategieën te heroverwegen. De dominantie van China in de EV-markt bedreigt een Amerikaanse industrie met een waarde van $104 miljard en 3 miljoen jobs.

Chinese EV’s zijn 20 procent tot 25 procent goedkoper

In het nieuws. Chinese bedrijven bieden een steeds breder scala aan EV’s tegen verschillende prijspunten, terwijl Amerikaanse fabrikanten zich voornamelijk richten op luxe EV-modellen.

  • Chinese EV-fabrikanten zoeken naar mogelijkheden om handelsbarrières te omzeilen en hun voertuigen wereldwijd te verkopen, inclusief in Europa en de VS.
  • De Amerikaanse regering en de auto-industrie erkennen de noodzaak om concurrerender te worden door goedkopere elektrische auto’s aan te bieden en te investeren in de EV-toeleveringsketen.
    • Tesla zegt al jaren dat er een goedkopere auto op komst is, maar (voorlopig nog) zonder succes.

Van minder dan 1 op 6 naar 1 op 3 in drie jaar

Zoom in. BYD heeft in 2023 Tesla ingehaald als ’s werelds grootste verkoper van EV’s, met een derde van alle verkochte elektrische auto’s wereldwijd. In 2020 was dat minder dan 1 op zes.

  • Chinese bedrijven hebben aanzienlijk geïnvesteerd in de EV-toeleveringsketen en bieden geavanceerde technologieën tegen lagere kosten.
  • Chinese autofabrikanten zoals BYD, Chery en SAIC verkennen productiemogelijkheden in Mexico als een springplank naar de Noord-Amerikaanse markt.

Zoom out. De opkomst van Chinese EV-makers illustreert de verschuiving naar een meer geglobaliseerde en competitieve auto-industrie, die traditionele spelers uitdaagt en dwingt tot innovatie.

  • De strijd om de EV-markt roept vragen op over globalisering, handelsbeleid en nationale veiligheid, vooral met betrekking tot de verzameling en het beheer van data door EV’s.
  • De concurrentiestrijd tussen China en de VS in de EV-markt zal waarschijnlijk de ontwikkeling van de auto-industrie wereldwijd vormgeven, met implicaties voor technologie, consumentenkeuze en milieubeleid.
Meer