Nieuwe Chinese EV’s hebben meer schermen dan zetels

Samengevat. Chinese producenten van elektrische voertuigen (EV) introduceren nieuwe modellen met gesofisticeerde technologieën zoals ingebouwde projectoren, koelkasten en rij-assistentiesystemen. Dit duidt op een verschuiving in de EV-markt, waarbij de focus zich verplaatst naar technologische innovatie en luxe voorzieningen.

Waarom is dit belangrijk?

Deze ontwikkeling is cruciaal omdat ze de dynamiek van de elektrische voertuigensector in China verandert. Het benadrukt een verschuiving van traditionele auto-aspecten zoals bereik en efficiëntie naar geavanceerde technologische kenmerken. Dit heeft potentieel grote implicaties voor de wereldwijde concurrentiepositie van Chinese EV-producenten.

In het nieuws. Chinese fabrikanten zoals Huawei’s Aito en Li Auto introduceren voertuigen met functies die Tesla momenteel niet biedt. Dit omvat AR HUD-technologie, koelkasten en aanpasbare stoelen.

  • Augmented Reality Heads-Up Display (AR HUD) is een technologie die tekst, afbeeldingen en zelfs 3D-animaties op de voorruit projecteert, zodat de bestuurder informatie kan opvragen zonder van de weg te kijken.
  • De Aito M9 SUV van Huawei heeft een uitrolbaar projectiescherm en stoelen die kunnen veranderen in ligstoelen.
  • Deze auto’s worden tegen concurrerende prijzen aangeboden, wat wijst op een strategie om op functies te concurreren in plaats van op prijs.
  • De Aito M9 SUV wordt verkocht voor ongeveer ¥470.000 (€60.000) tot ¥570.000 (€73.000), terwijl Tesla’s Model Y begint bij ¥258.900 (€33.000).
  • Volgens HSBC worden in 2024 meer dan 100 nieuwe EV-modellen verwacht in China, wat de groeiende focus op technologie in de sector benadrukt.

Zoom in. Geavanceerde functies zoals AR HUD en in-car projectoren worden steeds meer een uniek verkoopargument voor Chinese EV’s.

  • Appotronics, een bedrijf dat samenwerkt met grote automakers, heeft een 32-inch projectiescherm ontwikkeld voor de M9 SUV.
  • De focus op technologie onderscheidt Chinese EV-fabrikanten van traditionele en buitenlandse concurrenten.
  • BYD overtrof Tesla in totale autoproductie in 2023, mede dankzij hun vroege focus op batterijtechnologie.
  • Chinese ingenieurs focussen eerst op het ontwerp van de cockpit en interieur, in tegenstelling tot Duitse ingenieurs die beginnen met de motor.

Zoom out. De nadruk op technologische innovaties weerspiegelt een bredere trend in de Chinese automobielindustrie, waarbij digitale technologieën voorrang krijgen op traditionele mechanische aspecten.

  • Chinese bedrijven domineren de toeleveringsketen voor EV-batterijen, wat hun positie in de EV-industrie versterkt.
  • Chinese regelgevers bevorderen ook actief de ontwikkeling van rij-assistentie en zelfrijdende technologieën, wat de innovatie in de sector verder aanwakkert.
Meer