Autobouwers beloonden toplui met recordvergoedingen; Elon Musk staat helemaal bovenaan

In de Verenigde Staten is het loon van de toplui uit de autosector het voorbije jaar sterk gestegen. Dat fenomeen moet worden toegeschreven aan een sterke aandelenmarkt die het voorbije jaar heeft getypeerd. Dat blijkt uit een studie van consulent Equilar en het gespecialiseerde nieuwsplatform Automotive News.

De onderzoekers voegen eraan toe dat het geen verbazing hoeft te wekken dat Elon Musk, topman van Tesla, zich daarbij tot de grootste winnaar kon kronen.

Aandelen

“De economie beleefde het voorbije jaar een uitstekende periode”, merkte Courtney Yu, onderzoeksdirecteur bij Equilar, in een commentaar op de resultaten. “Dat was ook het geval met de aandelenmarkt. Die positieve vaststelling wordt weerspiegeld in de winsten die leidinggevenden het afgelopen jaar konden melden.”

“In het geval van Tesla moet worden gewezen op de beslissing van Elon Musk om een aantal aandelenopties – voor een bedrag van meer dan 23 miljard dollar – uit te oefenen. Die cijfers maken duidelijk dat het voorbije jaar vooral een goede periode was voor personen die aandelen in portefeuille hadden.”

Uit de studie bleek dat Elon Musk vorig jaar in totaal 23,5 miljard dollar verdiensten heeft opgestreken. Daarmee kroonde hij zich tot de best betaalde topman van een beursgenoteerd Amerikaans bedrijf uit de autosector.

“Maar Elon Musk was lang niet de enige topman die vorig jaar op een sterke loonsverhoging kon rekenen”, benadrukten de onderzoekers. “Over de hele sector kon een stijging van de verloning met gemiddeld 78 procent worden opgetekend.”

De mediaan van de vergoedingen voor de chief executives bedroeg 12,3 miljoen dollar. Dat betekende bijna een verdubbeling tegenover het jaar voordien, toen een mediaan van 6,9 miljoen dollar werd geregistreerd. Voor chief executives die minstens twee jaar in functie waren, was er daarbij zelfs sprake van een stijging met 90 procent.

Toeleveranciers

Elon Musk wordt in de ranglijst gevolgd door Peter Rawlinson, die drie jaar geleden tot chief executive van Lucid werd aangesteld en het voorbije jaar kon rekenen op een vergoeding van 67 miljoen dollar. Mary Barra, de topvrouw van General Motors, eindigde met een bedrag van 62 miljoen dollar op de derde plaats. Het jaar voordien genoot Barra een salaris van 40 miljoen dollar.

De onderzoekers wijzen er echter op dat niet alleen bij de autofabrikanten de chief executives op hogere vergoedingen konden rekenen. In de studie werd immers ook gekeken naar de toeleveranciers, waar de compensatie van de leidinggevenden op een jaar tijd meer dan een verdubbeling kende.

Deze resultaten moeten volgens de studie in belangrijke mate worden toegeschreven aan de schaarste op de markt voor onderdelen, waardoor de toeleveranciers aan de autobouwers hogere prijzen konden aanrekenen. Dat weerspiegelde zich vervolgens ook in de vergoeding voor het topmanagement.

Bij die toeleveranciers stond Jensen Huang, de topman van Nvidia, op de eerste plaats. Hij verdiende vorig jaar 560,9 miljoen dollar aan compensaties. “Maar net zoals bij Musk werd een groot deel van dat inkomen gedreven door aandelenopties, die vorig jaar bij Huang tot 506,8 miljoen dollar opliepen.”

De onderzoekers wijzen er verder op dat alleen in de marktsegmenten van mobiliteit en technologie – met bedrijven zoals Uber en Lyft – bij de vergoedingen van de chief executives het voorbije jaar in het algemeen een inkrimping diende te worden gemeld.

Meer