De commissie van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden die onderzoek voert naar de twee dodelijke crashes met een Boeing 737 MAX, heeft een voorlopig rapport klaar. Daarin vallen harde woorden voor de luchtvaartregulator en de vlieguigbouwer zelf.
Volgens het samenvattend en voorlopig rapport van de commissie Transport en Infrastructuur voerde de luchtvaartregulator Federal Aviation Administration (FAA) ‘een ruimschoots ontoereikende’ beoordeling van het toestel uit. De commissie concludeert ook dat de Amerikaanse luchtvaartwaakhond niet in staat was om belangrijke veiligheidsproblemen te identificeren en ’te weinig vragen stelde’.
‘Verhullende cultuur’
Voorts verwijt het rapport de FAA ook een te lakse reactie na de eerste dodelijke crash in oktober 2018. De risicoanalyse, die de regulator nadien uitvoerde, toonde aan dat er een belangrijke software-update nodig was. Kwam die er niet, dan ‘zouden er tijdens de levensduur van de 737 MAX-vloot naar schatting nog vijftien dodelijke crashes gebeuren‘. En zo geschiedde, want in maart 2019 stortte opnieuw een 737 MAX neer.
Maar ook de vliegtuigbouwer zelf krijgt enkele serieuze vegen uit de pan. Zo heerst er binnen Boeing een ‘verhullende cultuur’, omdat de piloten geen informatie kregen over het MCAS-systeem. Er sloop namelijk een softwarefout in die technologie, waardoor de neus van het toestel naar beneden geduwd werd. In totaal lieten 346 mensen het leven bij de twee dodelijke crashes.
Nieuwe goedkeuringsprocedure
Hoewel het hier nog maar om een voorlopig rapport gaat, kroop er al veel tijd in het opstellen ervan. Het is het resultaat van bijna een jaar aan hoorzittingen, interviews met verantwoordelijken en het uitpluizen van duizenden documenten. De leden van de onderzoekscommissie verwachten nu wetswijzigingen, die de goedkeuringsprocedure van nieuwe vliegtuigen aanpassen.
Ook op vrijdag liet de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA weten dat een testvlucht met de verbeterde versie van de Boeing 737 MAX al over enkele weken zou kunnen plaatsvinden. En eerder deze week raakte bekend dat Ryanair-topman Michael O’Leary onderhandelingen voert over een bijkomende bestelling van de geplaagde toestellen. Hij hoopt zo korting te versieren.
Lees ook: