Het Duitse moederbedrijf van Brussels Airlines wil ondanks hun penibele situatie niets van controle over de luchtvaartmaatschappij aan de Belgische staat geven. Lufthansa zet de Belgische regering onder druk om ‘een akkoord te tekenen zoals in Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland’.
Het dossier van de redding van Brussels Airlines ligt al weken op tafel van de regering. Maar die is niet geneigd zomaar toe te geven. Want de Duitsers spelen het spel keihard: ze hebben destijds voor een peulschil 100 procent van de aandelen verworven, en lijken niet van plan, ondanks hun penibele situatie, om een spatje macht over de ‘Belgische’ carrier op te geven.
Dat is nochtans wat de Belgische regering vraagt, in ruil voor bijna 300 miljoen euro steun: twee zitjes in de raad van bestuur en een vetorecht, zo meldt de VRT. De Belgische regering wil immers garanties over het voortbestaan van de luchtvaartmaatschappij op lange termijn, plus de inplanting in Brussel.
De Duitsers dringen nu aan op een deal, zonder die ‘garanties’. In de Kamer kwam de CEO van Brussels Airlines Dieter Vranckx tijdens een hoorzitting erop wijzen ‘dat er akkoorden gesloten zijn met de Duitse, Oostenrijkse en Zwitserse overheid, en dat het akkoord met de Belgen niet fundamenteel kan afwijken van die drie deals, of er komen spanningen’.
De kans dat er op deze manier een akkoord komt, is klein. De vakbonden deden al een erg grote inspanning door een nieuw sociaal akkoord te slikken dat enorme afslankingen voorziet in België. Maar zonder enige hefboom vanuit de overheid zo veel geld op tafel leggen, voor wat in wezen een Duits bedrijf is, lijkt geen goede manier van onderhandelen, voor de toekomst van Brussel als luchthaven met een deftig aantal verbindingen en een carrier die jobs en connectie garandeert.