4 zaken die je moet weten over betrouwbaarheid

Personen die hun geld aan iemand willen toevertrouwen, laten zich in veel gevallen meer leiden door het uiterlijk dan door de reputatie. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Warwick.

De Britse onderzoekers stelden vast dat potentiële beleggers sneller bereid waren om geld te investeren bij personen met een betrouwbaar uiterlijk. Toch werd hen negatieve informatie verstrekt over de reputatie van de betrokkene.

Het is mogelijk om binnen 20 seconden te bepalen of een vreemdeling betrouwbaar is. Onderzoek aan de University of California in Berkeley toont aan dat er niet meer tijd nodig is om te zien of iemand genetische aanleg heeft voor medeleven en vriendelijkheid. Uiteraard konden de wetenschappers geen genen zien. De genetische aanleg voor empathie uitte zich in meer met het hoofd knikken, oogcontact zoeken en vaker lachen.

©Pixabay

1. De ‘illusie van het vertrouwen’

Mensen met een dominante persoonlijkheid etaleren een groter zelfvertrouwen. Ze creëren zo wat de onderzoekers ‘de illusie van het vertrouwen’ noemen. Dat betekent dat mensen geneigd zijn mensen te vertrouwen en te volgen wanneer die zelfzeker overkomen. Wie vroeg en vaak zijn mond opendoet zal zien dat mensen hem als een betrouwbaar en competent leider zullen aanvaarden, zelfs als die niets meer over het onderwerp weet dan zijn collega’s.

©Pixabay

2. Make-up maakt de vrouw

De onderzoekers lieten respondenten telkens 4 foto’s van 25 verschillende vrouwen zien. Op één foto was de vrouw niet opgemaakt; op de drie andere droeg ze make-up en zag ze er afwisselend ‘natuurlijk’, ‘professioneel’ en ‘glamoureus’ uit. 250 volwassenen kregen daarna de foto’s te zien en werden gevraagd de vrouwen in vier categorieën indelen: aantrekkelijk, betrouwbaar, sympathiek en competent.

Wat bleek? Wanneer de deelnemers werd gevraagd de vrouwen in een oogopslag te beoordelen scoorden alle opgemaakte vrouwen hoger in alle categorieën. Ook wanneer de respondenten meer tijd kregen om de foto’s te bestuderen, gaven ze alle opgemaakte dames hogere scores inzake competentie.

en

Vrouwen die make-up dragen stralen niet enkel meer zelfvertrouwen uit. Ze worden ook geacht meer te verdienen en prestigieuzere jobs te hebben.

©Pixabay

en

3. Draag een horloge

Horloges: het dragen ervan wordt aangemoedigd omdat ze ‘betrouwbaarheid en stiptheid‘ suggereren.

©Pixabay

4. Wie kan een geheim bewaren?

Uit een andere studie blijkt dat 60% van de ondervraagden geheimen van hun beste vrienden aan derden doorvertellen. Een andere studie concludeerde dat een kwart van de deelnemers ‘vertrouwelijke’ sociale informatie toevertrouwen aan op zijn minst drie andere mensen.

“Voor werkgevers komen eerlijkheid en betrouwbaarheid op de eerste plaats bij het evalueren van potentiële medewerkers,” merkt James Reed, voorzitter van het rekruteringsbedrijf Reed, op tegenover het webmagazine Onrec.com. “Daarna volgen inzet, verantwoordelijkheidszin, flexibiliteit en gedrevenheid.”

©Pixabay

Er zijn zelfs aanwijzingen dat wanneer expliciet om vertrouwelijkheid wordt gevraagd ( ‘Zeg dat tegen niemand’ of ‘Tussen jou en mij’), de kans dat een geheim en geheim blijft net slinkt. Dat komt omdat dit soort introductiezinnen de strategische-, roddel- en sociale waarde van de informatie aanzienlijk verhoogt.

Uit het onderzoek blijkt ook dat 66 procent van de werknemers bij afslankingsoperaties sneller geneigd zullen zijn om medewerkers met de juiste ingesteldheid in dienst te houden dan collega’s die alleen op de vereiste vaardigheden teren.

Lees ook: Betrouwbaarheid van een lening

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.