3 gouden regels voor een spetterende presentatie, door de beste presentator ooit

De straks bijna 10 jaar geleden overleden Apple-oprichter Steve Jobs was ongetwijfeld de beste presentator van zijn tijd. Bewijs daarvan zijn de tienduizenden filmpjes op YouTube waarin Jobs aan het werk kan worden gezien.

Jobs verhief productlanceringen tot een vorm van kunst. De Amerikaanse communicatiespecialist Carmine Gallo bestudeerde honderden presentaties van Jobs en interviewde specialisten van overal ter wereld om na te gaan wat Jobs’ presentaties zo spectaculair maakten. Gallo bundelde zijn bevindingen in het boek ‘The Presentation Secrets of Steve Jobs‘. Volgens hem hield Jobs zich keer op keer aan 3 gouden regels:

1. Brainstorm

De meeste mensen stellen presentaties op met PowerPoint. Maar vooraleer de software op te starten moeten mensen eerst gaan brainstormen. Om te weten wat ze willen vertellen en hoe ze hun boodschap zullen brengen. Door tekeningen en schetsen te maken en pen en papier te gebruiken. Jobs gebruikte daarvoor een flipchart in zijn kantoor. Hij schreef zijn ideeën op en besliste hoe de presentatie eruit zou zien. Zou alleen hij spreken of spraken er ook andere mensen? Wat voor beelden en videofilms zou hij gebruiken? Welke waren de componenten van de presentatie? Dat alles moet je weten vooraleer je je PowerPoint opent.

2. Kies een invalshoek

Kies een invalshoek en laat die niet meer los. Wat is de enige boodschap die mensen van deze presentatie moeten onthouden? Toen Jobs in 2008 de MacBook Air introduceerde, wilde hij zijn publiek duidelijk maken dat het om de lichtste computer ter wereld ging. Die boodschap domineerde de ganse presentatie. ‘Vandaag introduceert Apple ’s werelds lichtste computer.’ Het domineerde de presentatie, de communicatie, de flyers die werden uitgedeeld, de Apple-website, alles stond in het teken van die ene boodschap: de lichtste computer ter wereld.

(Foto: Jon Vidar/Sipa Press/Isopix)

3. Ondersteun je boodschap met opvallend beeldmateriaal

Vermijd een hoop geschreven informatie op een powerpointslide. Jobs trachtte nooit zoveel mogelijk informatie aan zijn publiek te voeren. Hij koos voor één boodschap die met een selectie van goed gekozen beelden en foto’s duidelijk werd gemaakt. De MacBook Air werd niet gepresenteerd door al de technische details van  het apparaat op een A4 te bundelen. In tegendeel, Jobs toonde een foto van een MacBook Air die uit een briefomslag werd gehaald. De boodschap was duidelijk. ‘’s Werelds lichtste computer.’

(Foto: Jon Vidar/Sipa Press/Isopix)
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.