Markten:
Markten inladen...

ZATERDAG 04 APR

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Jongeren tonen opnieuw grotere interesse in luxehorloges

Logo Business AM
Economie

01/10/2019 | Marc Horckmans | 2 min leestijd

Er is op de horlogemarkt opnieuw een verschuiving merkbaar. Dat zegt een studie van consulent NPD Group. Daarbij bleek dat de verkoop van uurwerken in de Verenigde Staten op een jaar tijd met 17 procent is gestegen. De onderzoekers erkennen dat deze groei is grote mate is gestimuleerd door smartwatches, maar tegelijkertijd merken ze op dat een toenemend aantal consumenten onder de leeftijdsgrens van vijfendertig jaar een hernieuwde interesse toont in horloges uit de hogere prijscategorieën.

De verkoop van horloges bereikte in de Verenigde Staten over een periode van twaalf maanden tot juni dit jaar een niveau van 9,5 miljard dollar.

Nieuwe kansen

‘Vandaag dragen beduidend meer Amerikanen een horloge dan vier jaar geleden,’ zegt Reginald Brack, bij NPD Group analist voor de horlogemarkt. ‘Dat is een gezonde trend voor de hele industrie. Smartwatches hebben de horlogesector de mogelijkheid geboden een nieuw publiek aan te boren. Daardoor krijgen veel horlogemerken – uit alle prijsklassen – nieuwe kansen.’

De onderzoekers wijzen erop dat dat in alle leeftijdsgroepen het dragen van een horloge is toegenomen. ‘De belangrijkste verschuivingen vinden echter plaats bij de jongere demografieën,’ benadrukt Brack.

In de leeftijdsgroep tussen achttien en vierendertig jaar zegt inmiddels 20 procent vooral een smartwatch te dragen. Anderzijds bleek daarbij echter 13 procent naar een traditioneel luxehorloge te wijzen. ‘Dat betekende een opmerkelijke toename tegenover het midden van dit decennium,’ zegt Brack nog. ‘De oudere consument blijft voor de duurdere marktsegmenten de belangrijkste klantengroep. De jongere generaties bieden aan de sector echter een nieuwe groei.’

Vrouwen

De onderzoekers benadrukken verder dat ook bij vrouwen opnieuw een toenemende belangstelling voor hoogwaardige horloges kan worden opgemerkt. De verkoop van damesuurwerken met een prijs vanaf 5.000 dollar nam op een jaar tijd met 8 procent toe. Deze categorie is daardoor voor de eerste keer in verscheidene jaren groter geworden dan het marktsegment van horloges met een prijs van maximaal 500 dollar.

Bij de damesuurwerken hebben de duurdere categorieën en smartwatches de voorbije jaren een snellere groei gekend dan de basismodellen en modevarianten. ‘De voorkeuren zijn geëvalueerd, vooral bij de vrouwelijke consument,’ zeggen de onderzoekers.


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
Logo Business AM

Business AM | Stocks

Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Quote van de dag Elon Musk

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Quote van de dag corona

We moeten rationeel blijven. Maar de kans om het virus in te dammen wordt kleiner. We bereiden ons ook voor op een pandemie.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur-generaal van de WHO
Goed gezegd Sanna Ma

De American Dream kan je best in de Scandinavische landen realiseren.

Sanna Marin, premier van Finland
zo gezegd Hillary Clinton

Niemand vindt Bernie Sanders leuk. Niemand wil met hem werken, en hij krijgt niets gedaan.

Hillary Clinton