Kouder winterweer knabbelt aan het bereik van uw elektrische wagen

Volgende week daalt het kwik terug. Voor eigenaars van elektrische wagens kan dit voor vervelende gevolgen zorgen.

Waarom is dit belangrijk?

Koude temperaturen zorgen voor een kortere batterijduur. Voor eigenaars van elektrische voertuigen betekent dit dat ze het met een significant kortere rijafstand moeten doen.
  • Het verschil in rijbereik bij koude temperaturen varieert van twaalf tot veertig procent, afhankelijk van andere variabelen zoals verwarming.
    • Wagens met een interne verbrandingsmotor hebben dit probleem niet. De warmte van de motor wordt ‘geupcycled’ tot verwarming voor de passagiers. De motor van elektrische voertuigen genereert niet genoeg hitte hiervoor, waardoor de batterij ook wordt aangesproken om de cabine te verwarmen.
    • Er bestaan ook elektrische wagens die een warmtepomp bevatten die de batterij zowel kan verwarmen als koelen. Deze modellen hebben een verder bereik dan de wagens die hier niet mee uitgerust zijn.
  • Ook fysische en chemische reacties in batterijen gaan trager bij lagere temperaturen, waardoor het vermogen van de wagen lager ligt.

Opmerkelijk: Zuid-Korea schreef op 3 januari een boete van meer dan twee miljoen dollar uit aan het adres van Tesla. Het bedrijf zou gelogen hebben over het bereik en de laadtijd van zijn wagens in koude temperaturen.

De context

  • De Europese Unie bepaalde vorig jaar dat er in 2035 enkel emissievrije wagens van de fabrieksband mogen rollen. Benzine-, diesel en aardgasmotoren worden dus vogelvrij verklaard, zodat elektrische voertuigen op termijn de norm zullen worden.
  • Voor dat lukt, moeten echter nog een aantal problemen worden opgelost. Zo moet de laadinfrastructuur worden uitgebreid, moet rekening gehouden worden met de verhoogde vraag naar elektriciteit en moeten genoeg grondstoffen worden ontgind om al die elektrische wagens te fabriceren.

(as)

Meer
Auto