Vertragingen containerschepen tot absoluut recordniveau opgelopen

Vorig jaar hadden de wereldwijde containerrederijen een stiptheid van amper 35,8 procent kunnen laten optekenen. Dat betekende een verbluffende terugval tegenover het jaar voordien, toen een stiptheid van 63,9 procent kon worden gemeld. Dat blijkt uit een rapport van consulent Sea-Intelligence.

De gemiddelde vertragingen op de wereldwijde containerroutes is volgens het rapport inmiddels tot bijna zeven dagen opgelopen.

Maersk

“Zes jaar geleden bereikten de wereldwijde containerrederijen hun grootste stiptheid”, merkt Alan Murphy, chief executive van Sea-Intelligence, op. “Toen werd een gemiddelde vertraging met 3,19 dagen geregistreerd. Sindsdien zijn de vertragingen steeds verder opgelopen. Vorig jaar werd een vertraging van 6,86 dagen gemeld.”

De onderzoekers merken daarbij op dat twee jaar geleden plots een sterke opstoot van de vertragingen werd opgemerkt. Die trend kende vorig jaar nog een verdere versnelling. Daarbij liepen de vertragingen voor de eerste keer in de geschiedenis tot meer dan vier dagen op.

De Deense groep Maersk toonde zich het voorbije jaar de meeste stipte containerrederij van de wereld. Het Deense concern kon daarbij een stiptheid melden van 46,4 procent, gevolgd door Hamburg Süd met 40,9 procent.

Bij zeven rederijen werd een stiptheid tussen 20 procent en 30 procent genoteerd. Alleen het Chinese concern Evergreen bleef op het gebied van stiptheid onder het niveau van 20 procent. “Geen enkele grote containerrederij kon op dit gebied vorig jaar een verbetering van de prestaties melden”, merkt Sea-Intelligence nog op.

“Er kan achter de dalende stiptheid van de rederijen duidelijk de invloed van de zware congestieproblemen in de havens over de hele wereld zien”, geven de onderzoekers aan. “Die congesties hebben ervoor gezorgd dat verscheidene routes werden geschrapt of werden verlegd.”

Aangevoerd wordt tevens dat geen enkele van de zes belangrijke handelsroutes van het oosten naar het westen het voorbije jaar een achteruitgang van de stiptheid heeft kunnen vermijden. Op de routes van Azië naar Europa en tussen Azië en de westkust van Noord-Amerika moesten zelfs dalingen met meer dan 40 procentpunten worden gemeld.

Herstel

Op alle routes moest dan ook met grotere vertragingen rekening worden gehouden. De sterkste toename werd opgetekend op de route tussen Noord-Azië en de westkust van Noord-Amerika. Daar moest vorig jaar met een gemiddelde vertraging van meer dan twaalf dagen rekening worden gehouden. De route van Azië naar Noord-Europa presteerde met een gemiddelde vertraging van meer dan acht dagen niet veel beter.

Alan Murphy waarschuwde tevens dat het nog geruime tijd zou kunnen duren vooraleer een verbetering zou kunnen worden opgemerkt. “Zeven jaar geleden, toen een arbeidsconflict in de havens aan de westkust van de Verenigde Staten tot zware congesties leidde, bleek achteraf dat er elke maand een vertraging tussen de 1,25 dagen en 1,46 dagen kon worden ingehaald.”

“Dit betekent dat het deze keer tussen acht en negen maanden zou kunnen duren vooraleer de problemen volledig zouden kunnen worden opgelost. Het slechte nieuws is echter dat er momenteel nog een enkel signaal over een mogelijk herstel kan worden opgevangen.”

Meer