Maersk maakt optimaal gebruik van containertekort: recordomzet van bijna 62 miljard dollar

Containergigant Maersk profiteerde optimaal van de grote vraag naar zeecontainers het afgelopen jaar. Het bedrijf draaide een omzet van bijna 62 miljard dollar – een record – en in vergelijking met 2020 een stijging met 55 procent. Hierdoor kon het bedrijf strategische langetermijninvesteringen doen in decarbonisatie en logistieke groei.

Het Deense Maersk stelde in de bekendmaking van de financiële resultaten dat de vervoerder optimaal kon profiteren van het economische herstel van de coronacrisis en de sterke vraag naar consumentengoederen en industriële producten. De containergigant, die bijna 1 op de 5 containers wereldwijd vervoert, zag een stijgende vraag naar vrachtvervoer in combinatie met een beperkt containeraanbod. Deze omstandigheden dreven de prijs van het vervoer omhoog.

Verstoorde balans

Door de verstoring in de toeleveringsketens was er in 2021 een containertekort. Veel Westerse landen importeerden meer dan ze exporteerden als gevolg van de coronacrisis. Er ontstond zo een verstoorde balans, waardoor schepen en containers massaal van China naar Europa en de VS kwamen, maar beperkt terugkeerden. Van de ontstane problemen in de toeleveringsketen maakte Maersk optimaal gebruik.

Het bedrijfsresultaat bedraagt 24 miljard dollar voor rentes en belastingen, wat Maersk zelf al voorspelde. De containerreus drukt wel de verwachtingen voor 2022, waar hij verwacht dat de sterke vraag zal afzwakken. In het eerste kwartaal dit jaar voorziet het bedrijf nog een sterk verhoogde vraag naar vrachtvervoer, maar daarna komt een periode van “normalisatie”. 

CO2-uitstoot met 42 procent gedaald

Maersk maakte ook melding van een gedaalde CO2-uitstoot van 42 procent in 2021 en zet daarmee een stap dichterbij naar een volledig CO2-neutrale vloot. Het bedrijf wil dit bereiken tegen 2040.

Daarnaast maakt de vervoerder nog een overname bekend. Het Amerikaanse bedrijf Pilot Freight Services, dat vrachtvervoer over de weg faciliteert, wordt voor 1,7 miljard dollar overgenomen. Maersk wil hiermee inspelen op de verwachte normalisering van containervaart.

De voornaamste concurrenten, MSC (Mediterranean Shipping Company) en CMA CGM, maken ook melding van een sterk gestegen omzet. Maersk werd vorig jaar ingehaald door MSC als ‘s werelds grootste vervoerder op het gebied van volume.

(evb)

Meer