Containergigant Maersk vervroegt netto-nul-emissiedoelstelling met decennium

Containerrederij Maersk, de op één na grootste ter wereld, vervroegt haar koolstofdoelstellingen met 10 jaar: nu moet tegen 2040 de netto-nul-emissiebelofte al waargemaakt zijn. Om dat proces te versnellen, zet het Deense bedrijf in op schepen die varen op groene methanol.

De maritieme groep heeft ook nieuwe doelstellingen voor 2030, weet de Financial Times (FT).

Zo moeten tegen 2030 de absolute emissies van de haventerminals met 70 procent zijn gedaald. Een kwart van alle zeevracht moet worden vervoerd met groene brandstoffen. Die definiëren de Denen als brandstoffen waarvan de uitstoot ten minste 65 procent lager is dan de emissies van de huidige fossiele brandstoffen, met uitsluiting van vloeibaar aardgas (LNG), dat wordt gebruikt door sommige concurrenten.

“De groeiende luchtvrachtactiviteiten van Maersk zouden voor 30 procent gebruik moeten maken van duurzame vliegtuigbrandstof”, stipt de FT aan.

Gigantische uitdaging

Een gigantische uitdaging voor Maersk is de ontdekking van voldoende hoeveelheden groene brandstof. “Het is geen triviale zaak. Niemand produceert dit product vandaag in een aanzienlijke hoeveelheid”, zegt CEO Soren Skou tegen FT.

Maersk heeft gekozen voor groene methanol bij de eerste 12 nieuwe schepen die emissievrij kunnen varen. De technologie, die volgens Skou in het begin drie keer zo duur zou kunnen zijn als de huidige brandstof, is controversieel. Er wordt immers eerst CO2 geabsorbeerd bij de productie en vervolgens uitgestoten bij de verbranding. Maar voor Maersk heeft zij het voordeel dat er geen nieuwe schepen ontworpen hoeven te worden.

Op dit moment wordt wereldwijd 80 miljoen ton methanol geproduceerd; daarvan is slechts 35.000 ton groen. En de scheepvaart zelf zou een behoefte hebben van 350 miljoen ton per jaar …

Jacob Sterling, hoofd van de decarbonisatiestrategie van Maersk, werpt op dat de 12 nieuwe schepen ongeveer een half miljoen ton van de brandstof per jaar zouden vereisen. “Het is duidelijk een grote uitdaging om groene brandstoffen snel genoeg op te schalen”, voegt hij eraan toe.

Ikea

Die aangepaste chronologie bij de doelstellingen komt er nu retailbedrijven als Amazon, Ikea en Unilever tegen 2040 koolstofvrij vervoer eisen.

Maersk, lang de grootste containerrederij ter wereld, is onlangs qua capaciteit door concurrent Mediterranean Shipping Company (MSC) ingehaald.

(mah)

Meer