Grootste containerrederij ter wereld stapt uit comfortzone met overname van Hongkongs bedrijf

Deense maritieme groep Maersk betaalt 3,6 miljard dollar voor de contractlogistieke activiteiten van Li & Fung. De containerrederij wil zo haar activiteiten aan land een impuls geven. Dat meldt Britse zakenkrant de Financial Times.

Waarom is dit belangrijk?

Containerrederijen verdienen dit jaar meer dan de twintig jaar daarvoor. Dat schreef Het Financieele Dagblad op basis van onderzoek van maritiem onderzoeksbureau Drewry. Ze hebben zo’n topjaar achter de rug omdat krappe bevoorradingsketens en een explosieve vraag na de eerste golf van de Covid-19-pandemie tot torenhoge vrachttarieven hebben geleid. Naar verwachting zouden rederijen dit jaar een bedrijfsresultaat van 150 miljard dollar behalen. Dan kan je je al eens een overname permitteren.

De Deense groep, die overvloedig profiteert van de recordhoge zeevrachttarieven, wil verder gaan dan haar kernactiviteiten op het gebied van oceaanvervoer. Maersk wil zich op allerlei nieuwe terreinen begeven, van e-commerce tot weg- en luchtvracht.

Hongkong en Singapore

Maersk koopt het logistieke deel van LF Logistics, een in Hongkong gevestigd bedrijf dat voor 78 procent in handen is van moederbedrijf Li & Fung en voor de rest in handen van Temasek, een Singaporese holdingmaatschappij. Het zal ook een strategisch partnerschap aangaan met Li & Fung.

“De overname van LF Logistics is een belangrijke en echt strategische mijlpaal op onze weg om de wereldwijde integrator van containerlogistiek te worden”, liet Maersk-topman Soren Skou door de FT optekenen.

LF Logistics exploiteert 223 magazijnen in 14 landen in Azië en werkt met multinationals in de mode-, retail– en consumentengoederensector in de regio.

Terwijl veel rederijen grote orders hebben geplaatst voor nieuwe schepen die binnen enkele jaren moeten worden geleverd, hebben Maersk en de Franse concurrent CMA CGM zich meer gericht op landlogistiek. Zo kunnen ze concurreren met DHL en Kuehne+Nagel, nu de elektronische handel snel toeneemt.

Verdubbeling van de waardering van LF

De deal heeft een ondernemingswaarde van ongeveer 3,6 miljard dollar inclusief leaseverplichtingen. Daarnaast is een earn-out van een extra betaling van 160 miljoen dollar op basis van toekomstige financiële prestaties mogelijk. Li & Fung zal als onderdeel van de deal de wereldwijde vrachtbeheersactiviteiten van LF behouden.

Het bedrag is meer dan een verdubbeling van de waardering van LF van 1,4 miljard dollar in 2019. Toen kocht Temasek, de door de staat gesteunde investeringsmaatschappij van Singapore, haar belang.

De contractlogistieke activiteiten van LF zullen dit jaar naar verwachting een omzet van 1 miljard dollar hebben met een aangepaste winst voor rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie van ongeveer 250 miljoen dollar. Maersk zelf verwacht voor dit jaar een operationele kasstroom van 22 miljard tot 23 miljard dollar, tegenover 8,3 miljard dollar vorig jaar.

(bzg)

Meer