Scheepvaartindustrie kan oplossing bieden voor crisis toeleveringsketen, maar er zijn nog enkele problemen

Na maanden van vertraging lijkt de mondiale bevoorradingsketen voor goederen weer aan te trekken, aldus een vooraanstaande stem op het gebied van zeevracht. Maar de containerrederij heeft nog steeds te kampen met de gezondheidscrisis: het is moeilijk om van bemanning te veranderen en er is een aanzienlijke achterstand bij de vaccinaties.

“Er kunnen nog wat schommelingen zijn, maar al bij al denk ik dat het ergste voorbij is,” zei Esben Poulsson, voorzitter van de Internationale Scheepvaartkamer, in een interview met CNBC. Volgens hem hebben de handelaren vroegtijdig en in voldoende hoeveelheden voorbesteld, wat het gemakkelijker maakt tekorten op te vangen.

De afgelopen maanden zijn de productielijnen vertraagd, met name in China, onder meer als gevolg van stroomonderbrekingen, lockdowns en tekorten aan arbeidskrachten. Dit leidde tot tekorten aan halfgeleiders en chips, die op hun beurt een aantal andere industrieën vertraagden. Tijdens het herstel na de lockdownperiode steeg de vraag, maar het aanbod niet.

Hoewel hij van mening is dat het er voor de hele toeleveringsketen misschien beter begint uit te zien, merkt hij op dat de scheepvaartsector, die de schakel vormt tussen de productielocatie en de plaats van levering, nog steeds met een aantal grote problemen te kampen heeft.

De scheepvaartindustrie is zeeziek

Ten eerste is het moeilijk om van bemanning te veranderen. Sommige landen leggen nog steeds reisbeperkingen op, waardoor het voor de bemanningsleden niet altijd eenvoudig is om te reizen tussen hun woon- en werkplaats. De bemanningsleden worden dan gedwongen om (4 tot 6 maanden na hun contract) aan boord te blijven van het schip, of het wordt hun verboden om terug te keren naar het schip. In juli 2021 bevonden zich in elk van die twee situaties 250.000 mensen (er zijn in totaal ongeveer een miljoen mensen actief in het zeevervoer over de hele wereld). En het niet regelmatig wisselen van bemanningsleden brengt vermoeidheid en risico’s met zich mee.

De sector staat nog meer onder druk: de vaccinatiegraad blijft laag. In oktober was 31 procent van de zeevarenden gevaccineerd; vandaag is dat 41 procent, volgens het Global Maritime Forum. De toegang tot de vaccinatiecampagne is niet altijd gegarandeerd. Poulsson vraagt de regeringen al maandenlang om bemanningsleden als essentiële werknemers te beschouwen en hun prioritaire toegang tot het vaccin te geven, maar zonder resultaat.

Een andere sectororganisatie, de Internationale Maritieme Organisatie, is van mening dat de bemanningsleden van containerschepen de “vergeten helden” van de crisis zijn. 80 procent van het transportvolume in de wereld verloopt via hen.

Hoge containerprijzen

Volgens de Global Container Index, die wordt samengesteld door Drewry, een onderzoeks- en adviescentrum voor de toeleveringsketen, daalde de prijs van een container (63 kubieke meter) ten opzichte van vorige week met 0,5 procent tot 9.146 dollar.

Dit is nog steeds 238 procent hoger dan de prijs in dezelfde week een jaar geleden. In augustus was het zelfs meer dan 10.000 dollar.

(NS)(jvdh)

Meer