China gaat derde drukste haven ter wereld deels sluiten na Covid-uitbraak: opnieuw prijsverhoging van containerschepen in de maak?

De haven van Ningbo zal een grote terminal sluiten nadat een coronabesmetting werd vastgesteld bij een dokwerker. Daarmee komt de wereldwijde aanvoerketen opnieuw onder druk te staan, terwijl er een druk winkelseizoen om de hoek loert.

Waarom is dit belangrijk?

De Chinese scheepvaart begon net te herstellen van de tijdelijke sluiting van de haven Yantian, die tussen 21 mei en 10 juni ook op slot ging vanwege een Covid-19-uitbraak. Ondertussen blijft de prijs van containers verschepen absurd hoog.

Alle inkomende en uitgaande containerdiensten van de Meishan-terminal in de haven van Ningbo werden woensdag voor onvoorziene tijd stopgezet door een “onderbreking van het systeem”, liet de haven weten in een publiek bericht. Volgens het stadsbestuur had een dokwerker positief getest op Covid-19, schrijft persagentschap Bloomberg.

De gesloten terminal is verantwoordelijk voor 25 procent van alle containers die passeren door de gehele haven, weet veiligheidsconsultant Gardaworld. Volgens dat bedrijf zal de sluiting van de terminal bovendien zorgen voor een “stevige impact op het behandelen en verschepen van cargo” in de haven. Volgens het Duitse Hapag-Lloy AG zullen er onvermijdelijk vertragingen voor verzendingen volgen.

De haven van Ningbo-Zhoushan is de derde grootste haven ter wereld voor containerverkeer en de tweede drukste haven van China in het algemeen, vlak na Shanghai. Dat staat te lezen in de tabellen van het maritieme tijdschrift Lloyd’s List.

Extra pijnlijk in augustus

Het is de tweede keer dat een grote Chinese haven de deuren moet sluiten vanwege het coronavirus. De haven van Yantian, nabij de zuidelijke metropool Shenzhen, moest vanaf eind mei bijna een maand sluiten vanwege een uitbraak van het virus. Daardoor moesten goederen opnieuw naar pakhuizen en fabrieken gestuurd worden en gingen de prijzen voor het verschepen van containers fors omhoog.

Die prijzen staan op dit moment overigens op recordhoogten en worden een groeiende bron van inflatie. Er wordt gevreesd dat deze nieuwe tegenslag de prijzen van containerschepen nog verder zal opdrijven.

De sluiting van Ningbo in augustus zal bovendien nog extra pijnlijk worden voor de wereldeconomie. Naar het einde van het jaar neemt de Chinese economische activiteit op zee namelijk toe met de westerse feestdagen rond kerstmis en het eigen Chinese nieuwjaar in zicht.

“Dit kan gevolgen hebben voor Black Friday en het winkelseizoen van de feestdagen. In de volgende 24 uur zullen we vernemen of het gaat over een serieuze uitbraak of niet”, zei Josh Brazil, marketing-vicepresident van bevoorradingsketen-expert project 44.

Gaten in de virusbestrijding van de Chinese havens

Al de persoonlijke contacten van de besmette dokwerker zijn ondertussen gecontacteerd en zullen in quarantaine gaan, zei het stadsbestuur van Ningbo. Een woordvoerder van de haven zei donderdag tegen Bloomberg dat er nog geen nieuws was over de ontwikkeling van de situatie.

De ontdekking van de Covid-besmetting toont aan dat er nog steeds gaten zijn in de procedures van de Chinese havens om het virus te bestrijden. De lokale overheid overweegt nu een lokale lockdown en het massaal desinfecteren van de haven en leefomgeving van de dokwerker.

Lees ook: Opkropping van containerschepen brengt herstel wereldeconomie in gevaar

(tb)

Meer
Lees meer...
Markten
BEL20