Deense maritieme groep Maersk ontwerpt nieuw type containerschip

De Deense maritieme groep Maersk wil over ruim twee jaar een nieuwe type containerschepen in de vaart brengen. De nieuwe vloot kan door uitstootneutrale methanol worden aangedreven. Bedoeling is dat de schepen een grotere energie-efficiëntie aan milieuvriendelijke prestaties koppelen. Om die doelstellingen te kunnen bereiken, moest volgens Maersk echter met een compleet nieuw design worden gewerkt.

De nieuwe schepen zullen 16.000 standaard containers (TEU) kunnen vervoeren. Verwacht wordt dat per vervoerde container de energie-efficiëntie met 20 procent zal verbeteren in vergelijking met traditionele concept.

Zuid-Korea

In totaal heeft Maersk acht schepen van het nieuwe type besteld bij scheepswerf Hyundai Heavy Industries in Zuid-Korea. De nieuwe vloot zal naar verwachting de uitstoot van koolstofdioxide met ongeveer een miljoen ton per jaar verminderen.

“Hierdoor zullen we klanten in het maritiem transport op grote schaal emissieneutraal vervoer kunnen aanbieden”, merken woordvoerders van Maersk op.

De schepen krijgen een lengte van 350 meter en worden 53,5 meter breed. “Het nieuwe ontwerp verschilt aanzienlijk van de designs die tot nu toe voor de grotere containerschepen werden gebruikt”, stippen de analisten aan.

“De brug en de verblijven voor de bemanning worden naar de boeg van het schip gebracht. Met die ingreep kan een grotere containercapaciteit mogelijk worden gemaakt.”

“De schoorsteen bevindt zich daarentegen op het achterschip en wordt naar zijkant van het schip verschoven. Ook hierdoor moet meer ruimte voor lading kunnen worden gecreëerd. Met dit ontwerp zal ook de behandeling van de lading in de havens gemakkelijker worden.”

Comfort

Maersk getuigt dat aan het nieuwe ontwerp bijna vijf jaar is gewerkt. “Het studiebureau moest zich op immers een aantal onbekende gebieden van het scheepsdesign begeven”, luidt het. “Bij de uittekening van de plannen moest dan ook op verscheidene uitdagingen een antwoord worden gevonden.”

“Onder meer de verhuis van de verblijfsaccommodaties naar de boeg van het schip riep diverse vragen op. Op die locatie wordt de bemanning immers meer blootgesteld aan de impact van de bewegingen van het schip. Er moesten dus aanpassingen worden doorgevoerd om het comfort van de bemanning te kunnen blijven garanderen.”

“Tevens moest gegarandeerd worden dat de verhuis geen impact had op de sterkte van de romp”, voert de Deense rederij aan. “Verder achteraan op het schip zorgde dat blok immers voor de nodige stijfheid.”

“Daarnaast moest er ook een nieuw concept voor de reddingsboten en de navigatieverlichting worden uitgetekend, terwijl er tevens nieuwe camera’s dienden te worden geïnstalleerd om de kapitein tijdens de navigatie te assisteren.”

De nieuwe schepen worden uitgerust met een hybride motor, die zowel door methanol als conventionele laagzwavelige brandstof kan worden aangedreven. Ook met methanol zouden de schepen een volledige reis tussen onder meer Azië en Europa moeten kunnen maken.

(lb)

Meer