Grootste maritieme groep van de wereld investeert ruim 1 miljard euro in duurzame containervloot

De Deense maritieme groep Maersk investeert 1,4 miljard dollar (1,2 miljard euro) om de overstap naar een uitstootvrije scheepvaart te versnellen. Dat heeft Maersk, de grootste rederij ter wereld, gezegd bij de aankondiging van een bestelling van acht containerschepen die zowel op duurzame methanol als op traditionele bunkerbrandstof kunnen varen.

Maersk benadrukte daarbij dat de investering in de nieuwe schepen zal helpen om goederen van bedrijven zoals H&M Group en Unilever te verschepen en tegelijkertijd een jaarlijkse uitstoot van meer dan een miljoen ton koolstofdioxide te besparen door de oudere vloot, aangedreven door fossiele brandstoffen, te vervangen.

Grootste stap

De containerschepen zullen worden gebouwd op de werven van Hyundai Heavy Industries in Zuid-Korea. “Dit order is de grootste stap die de scheepvaart toe nu toe heeft genomen om zijn wereldwijde emissies te beperken”, merkt de Britse krant The Guardian op.

“De sector is verantwoordelijk voor nagenoeg 3 procent van de wereldwijd uitstoot van broeikasgassen, maar in vergelijking met andere industrieën heeft de scheepvaart relatief traag gereageerd op de oproep om het gebruik van fossiele brandstoffen te verminderen. Dat heeft gedeeltelijk te maken met een schaarste aan duurzame alternatieven, die bovendien ook beduidend duurder zijn.”

“Het is nu echter tijd om te handelen indien de scheepvaart de problemen van de klimaatverandering wil aanpakken”, benadrukte Søren Skou, de topman van Maersk. “Deze bestelling bewijst dat er momenteel in alle segmenten van de containerscheepvaart koolstofneutrale oplossingen beschikbaar zijn.”

“Tegelijk vormt dit order een sterk signaal aan de brandstofproducenten dat er snel een grote marktvraag naar duurzame brandstoffen aan het groeien is.”

De acht schepen, die elk een capaciteit hebben van 16.000 containers, zouden over tweeënhalf jaar moeten zijn opgeleverd. De kostprijs zou ongeveer 175 miljoen dollar per schip bedragen. Daarmee zouden de nieuwe schepen tussen 10 procent en 15 procent duurder zijn dan hun voorgangers die van bunkerolie gebruik maakten.

Nulemissies

Het Deense bedrijf benadrukte de intentie om voortaan bij de verdere modernisering van zijn vloot alleen nieuwe schepen te bestellen die op uitstootneutrale brandstoffen kunnen varen. Alleen op die manier zal Maersk naar eigen zeggen zijn klimaatdoelstellingen – het bereiken van nulemissies tegen het midden van deze eeuw – kunnen realiseren.

De Deense maritieme groep voegde eraan toe dat inmiddels meer dan de helft van zijn tweehonderd grootste klanten – waaronder Amazon, Disney en Microsoft – doelstellingen hebben of uitwerken om de uitstoot van hun toeleveringsketens te verminderen.

Maersk beklemtoonde van plan te zijn om zijn schepen zo snel mogelijk op duurzame methanol te laten varen in plaats van op fossiele brandstoffen, maar erkende daarbij met een grote uitdaging te worden geconfronteerd. Om die plannen te kunnen realiseren zou immers de productie van kwalitatieve koolstofneutrale methanol een sterke toename moeten kennen. 

Duurzame waterstof

Het bedrijf kondigde recent plannen aan om duurzame brandstof te produceren voor zijn eerste schip dat op koolstofneutrale methanol vaart. Dat gebeurt in een samenwerking met REintegrate, een dochteronderneming van het Deense duurzame energieconcern European Energy.

Gestreefd zou worden naar een fabriek die ongeveer 10.000 ton klimaatneutrale e-methanol per jaar zou kunnen produceren. Daarbij zou gebruik worden gemaakt van duurzame waterstof, in combinatie met koolstofdioxide die bij het verbranden van biomassa zou worden opgevangen.

Leyla Ertur, verantwoordelijke duurzaamheid bij de H&M Group, erkende dat de investering van Maersk in het gebruik van duurzame methanol voor het aandrijven van grote schepen een belangrijke innovatieve stap betekende ter ondersteuning van de klimaatdoelstellingen van de retailer om tegen het einde van dit decennium uitstootneutraal te worden en tien jaar later een klimaatpositieve impact te kunnen melden.

(lb)

Meer