Britse havens op weg naar slechtste jaar sinds 1983

De Britse havens stevenen af op hun slechtste jaar sinds 1983, nadat de dalende olieproductie in de Noordzee en de brexit een flinke deuk in de vrachtvolumes hebben geslagen. Dat bericht de Financial Times. Verwacht wordt dat de volumes pas in 2026 het niveau van voor de pandemie zullen bereiken.

De goederen die in de havens van het land worden behandeld, zullen dit jaar naar verwachting een dieptepunt bereiken van ongeveer 408 miljoen ton; een daling van 13,5 procent ten opzichte van 2019. Dat blijkt uit onderzoek van Drewry Maritime Advisors in opdracht van de UK Major Ports Group.

De vraag naar consumentengoederen en enkele andere categorieën zoals bouwmaterialen is snel teruggekeerd na de eerste lockdown in 2020. Samen met de wereldwijde verstoring van de bevoorradingsketens heeft deze voor enige congestie in de Britse havens gezorgd.

Olie

De Britse havens hebben ook te lijden gehad onder een aanzienlijke daling van de olieproductie, die een belangrijke rol speelt in de Britse handel en goed is voor ongeveer een derde van de havenvolumes.

De olieproductie op bepaalde locaties in de Noordzee werd verstoord door een daling van de energievraag omdat mensen minder reisden als gevolg van de coronaviruspandemie.

De vraag naar olie in het VK is sinds ongeveer 2005 gedaald als gevolg van de klemtoonverschuiving naar hernieuwbare energie. Dat heeft geleid tot een langdurige inkrimping van de vloeibare bulkvolumes die passeren via havens in Schotland die Noordzeevoorraden ontvangen, en andere havens in de buurt van raffinaderijen, zoals Southampton en Immingham.

De bekendmaking van deze gegevens, waaruit blijkt dat de Britse havens minder olie behandelen, volgt overigens op de terugtrekking van oliegigant Shell vorige week uit het omstreden Cambo-project in de Noordzee.

Brexit

Het einde van de brexit-overgangsperiode begin dit jaar droeg eveneens bij tot de daling. Het volume van begeleide roll-on, roll-off-vracht – die consumptie- en handelsgoederen omvat – kelderde immers als gevolg van nieuwe grenscontroles en het chauffeurstekort.

Hoewel de volumes zich dit jaar beginnen te herstellen, zullen ze naar verwachting pas in 2026 weer het niveau van voor de pandemie bereiken. Ook dit is het gevolg van de aanhoudende daling van de vraag naar olie- en gasproducten in het licht van de koolstofarme energietransitie.

Er woedt in het VK niettemin een felle discussie over de noodzaak om in binnenlandse productie van fossiele brandstoffen te investeren om de energiezekerheid te garanderen. Ongeveer de helft van de Britse gasbehoefte in 2020 werd gedekt door invoer uit landen als Noorwegen, Qatar, Rusland en Nigeria.

(evb)

Meer