Slechte start voor nieuwkomers: 2021 blijkt rampjaar voor IPO-aandelen van techbedrijven

Amerikaanse techbedrijven die in 2021 een beursgang hebben gelanceerd, zien hun beurswaarde met meer dan 20 procent kelderen ten opzichte van hun beste resultaat. De oorzaak: inflatie en de dreiging van stijgende rentetarieven.

Van de 55 Amerikaanse techbedrijven die in 2021 een beursintroductie (IPO) in de VS deden, slaagde enkel chipfabrikant GlobalFoundries er in om met minder dan 20 procent in waarde te dalen. Alle andere bedrijven moesten een stevig waardeverlies slikken, zo schrijft CNBC.

De techbedrijven bevinden zich in een bear market, of dalende markt. Die categorisering is van toepassing wanneer een aandeel 20 procent van zijn waarde verliest in vergelijking met zijn hoogste piek. Sommige aandelen hebben alleen al in de afgelopen week zo’n stevig verlies genoteerd.

23 bedrijven hebben meer dan de helft van hun piekwaarde verloren. Beleggersapp Robinhood zakte bijvoorbeeld 74 procent in waarde sinds zijn piek in augustus. 

Inflatie als boosdoener

De stijgende inflatie en de dreiging van hogere rentevoeten vormen een risico voor deze bedrijven, die extern kapitaal nodig hebben om de klap op te vangen. Beleggers zetten daarom in op wat zij als veiligere activa beschouwen.

De eersten die worden getroffen zijn de insiders, de mensen in de onderneming die aandelen bezitten. Zij kunnen die aandelen pas zes maanden na de beursgang verkopen. Het Rivian-aandeel heeft bijvoorbeeld 35 procent verloren sinds zijn hoogtepunt, maar insiders zullen ze pas medio 2022 van de hand kunnen doen.

Van de tien meest waardevolle techbedrijven die in 2021 naar de beurs gingen, zitten slechts 6 nog steeds boven hun IPO-waarde. Coinbase, Didi (dat de Amerikaanse beurs heeft verlaten), UiPath en Robinhood zijn onder die prijs gezakt.

Direct listing en SPAC kennen ook dieptes

In plaats van een beursgang, kan een onderneming ook kiezen voor een direct listing, een andere vorm van een beursgang. In dit geval is er bijvoorbeeld geen tijdslimiet voor de herverkoop van aandelen voor insiders. In 2021 kwam direct listing in de belangstelling. Tot dan toe hadden slechts enkele techbedrijven deze weg ingeslagen (waaronder Spotify, Slack en Asana).

Dit jaar waren dat er een stuk meer: Roblox, Coinbase, Squarespace, ZipRecruiter, Amplitude en Warby Parker kwamen allemaal via direct listing op de beurs terecht. Al deze aandelen hebben sinds hun hoogtepunt tussen 20 en 50 procent verloren, maar de werknemers konden hun aandelen op het hoogtepunt verkopen en winst maken.

Ook SPACs (Special Purpose Acquisition Company) hebben aan waarde ingeboet. Bij een SPAC gaat een bedrijf naar de beurs zonder dat ze enige activiteiten heeft, dit met het oog op een toekomstige overname. Autoverzekeringsplatform Metromile heeft zo sinds zijn hoogtepunt 89 procent verloren. De mediaketen Buzzfeed sloeg ook de handen in elkaar met een SPAC, maar die fusie was te recent om er een definitieve conclusie uit te trekken. Op de eerste dag was het aandeel wel al met 11 procent gezakt.

Analisten van CNBC schatten dat deze tendens zich zal voortzetten tot het begin van volgend jaar.

(lp/ns)

Meer