Ryanair moet ‘misleidende’ advertenties verwijderen

De Britse Advertising Standards Authority (ASA) heeft beslist dat Ryanair zijn meest recente advertenties moet verwijderen. Zij bevatten misleidende beweringen over de vaccinatiecampagnes.

In december en januari ontving de ASA 2370 klachten, het op twee na hoogste aantal klachten ooit ontvangen voor een advertentie. Zij concludeerden dat de ‘inenten & gaan’-campagne suggereerde dat het grootste deel van de bevolking tegen de lente of zomer van dit jaar ingeënt zou zijn. Zo moedigde Ryanair mensen aan om vakanties te boeken nadat ze waren ingeënt.

Ryanair niet akkoord

ASA vroeg adverteerders voorzichtig te zijn: ‘Het is belangrijk dat adverteerders voorzichtig omgaan met positieve ontwikkelingen in de coronacrisis. Koppel die voortgang niet aan specifieke tijdsschema’s die suggereren wanneer het normale leven weer op gang zal komen om zo consumenten dingen te doen aankopen.’

Naast de klachten dat de campagne misleidend zou geweest zijn, waren er ook tal van klachten die zeiden dat Ryanair de impact van de coronacrisis op de samenleving bagatelliseerden. Die uitspraak is door de ASA ongegrond verklaard. Hoewel de reclamewaakhond pas woensdagmorgen haar uitspraken deed, had Ryanair zijn advertenties vorige week al ingetrokken.

De omstreden Ryanair-campagne zette kwaad bloed. Foto: Ryanair.com

De luchtvaartmaatschappij liet toen weten dat het verwachtte dat de ASA zich tegen Ryanair zou keren, maar dat ze het niet eens was met de klachten. ‘De uitspraak gaat in tegen de succesvolle uitrol van de vaccins in het Verenigd Koninkrijk. Ook al vinden wij dit ongegrond, wij zullen ons houden aan de uitspraak en onze reclame niet meer uitzenden,’ concludeerde een woordvoerder van Ryanair woensdagmorgen.

Lees ook: Ryanair verwacht jaarverlies tot 950 miljoen euro

Meer