Rolls-Royce zal 2,3 miljard euro verliezen

foto: unsplash

Het Britse Rolls-Royce, fabrikant van onder meer vliegtuigmotoren, vreest het komende jaar bijna 2,3 miljard euro te zullen verliezen. Dat komt door de aanslepende luchtvaartcrisis.

Volgens een eerder scenario ging men ervan uit dat de motoren dit jaar op 70 procent capaciteit zouden vliegen ten opzichte van voor de coronacrisis. Door de nieuwe varianten van het coronavirus is er geen zicht op beterschap en daalt die capaciteit verder naar 55 procent.

Extra onzekerheid

Als het aankomt op civiele vliegtuigmotoren, maakt Rolls-Royce winst aan de hand van langetermijncontracten met luchtvaartmaatschappijen. Op basis daarvan verdient het bedrijf geld voor het aantal uren dat zijn motoren in de lucht hangen. Analisten hadden met de 55 procent vliegcapaciteit een verlies van 1,5 miljard euro verwacht. Nu blijkt dat verlies veel hoger te liggen. De beursnotering zakte deze ochtend met 4 procent tot 1,06 euro per aandeel. In de afgelopen twaalf maanden zijn de aandelen met ongeveer 60 procent gedaald.

Volgens Rolls-Royce zorgen meer besmettelijke varianten van het virus voor extra onzekerheid. Het bedrijft verklaart: ‘Strengere maatregelen van overheden gaan ervoor zorgen dat er weinig lange-afstandsvluchten zijn. Dat brengt de hele luchtvaartindustrie in financiële problemen. Wij vallen daar dus ook onder.’ Uit analyses blijkt wel degelijk dat de aanhoudende crisis een zware tol eiste van de klanten van Rolls-Royce. Velen hadden gehoopt op enig herstel dit jaar toen wereldwijd de vaccins werden uitgerold.

Herstructurering

Nick Cunningham, luchtvaartanalist bij Agency Partners, nuanceert dat Rolls-Royce steeds aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen en niet snel failliet zal gaan. ‘Het werkkapitaal zal er wel op achteruitgaan. Dat is logisch als je weet dat veel luchtvaartmaatschappijen krap bij kas zitten. Zo zullen zij een betaalachterstand bij Rolls-Royce oplopen. Het ziet er naar uit dat veel van die maatschappijen steunmaatregelen gaan nodig hebben zoals de bescherming tegen schuldeisers,’ verklaart Cunningham.

Zoals we eerder al schreven kondigde Rolls-Royce aan het begin van de crisis al aan dat het tegen eind 2022 zo’n 9.000 banen wilt schrappen. Zo zou men 850 miljoen euro kunnen vrijmaken, wat nog afhangt van het herstel van het aantal vlieguren dat de motoren in de lucht hangen.