VBO-econoom Edward Roosens over de relatie tussen kmo’s en grote ondernemingen in België: “Beiden hebben elkaar nodig”

In 2020 hield het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) een enquête over de perceptie van kmo’s en grote ondernemingen rond de relaties die ze met elkaar onderhouden. Dat onderzoek werd toen gedaan door Edward Roosens, hoofdeconoom van het VBO. Uit de resultaten blijkt dat de relatie tussen kmo’s en grote ondernemingen goed zit.


Beluister hier het interview met Edward Roosens:


De essentie: de relatie tussen kmo’s en grote ondernemingen zit goed in België, stelt Roosens.

  • Wat we vooral zien is dat onze Belgische kmo’s heel gemakkelijk toegang krijgen tot R&D en innovatie. Maar eigenlijk komt het erop neer dat grote en kleine ondernemingen samen investeren om aan onderzoek te doen. En dat is een voordeel voor beide partijen.
  • Hoe doen wij het in vergelijking met andere landen? “In België hebben we een traditie van grote en multinationale ondernemingen die eigenlijk heel sterk verspreid zijn over het hele grondgebied. Dat maakt het dus ook makkelijk om als kleine onderneming contact te hebben met grote ondernemingen.”
  • In de e-commerce worden we wel sterk voorbijgestoken door de grote mastodonten. Wanneer mensen een gsm bestellen op donderdagavond, willen ze die vrijdagochtend al bij hun thuis hebben. Maar in België is nachtwerk voor bedrijven te duur door de vele toeslagen. Hierdoor rekenen we op e-commerce mastodonten uit Frankrijk, Duitsland en Nederland die dat wel doen. Hier knelt het schoentje dus nog.

(kg/nd)

Meer