Eerste betaalbare elektrische Citroën komt later dan gepland

© Gocar
door Gocar.be - David Leclercq
gepubliceerd op om

In de afgelopen maanden is het tempo van de transitie naar elektrische auto’s aanzienlijk vertraagd. De belangrijkste reden? Auto’s op batterijen zijn te duur en het publiek koopt ze niet (meer). De komst van goedkope elektrische auto’s is een mooie kans om de transitie te versnellen. Heel wat constructeurs werken aan goedkopere modellen. Stellantis heeft de Citroën ë-C3 en de Fiat Grande Panda (een kloon van de Citroën), Renault de R5 en later de Twingo, om maar enkele voorbeelden te geven.

Onlangs zette Stellantis-baas Carlos Taraves zijn ingenieurs onder druk om zo snel mogelijk de Citroën ë-C3 uit te brengen, met een prijskaartje van 23.300 euro. Dit is nog geen goedkope elektrische auto van 15.000 euro, maar de prijs is al toegankelijker, zonder al te veel afbreuk te doen aan de veelzijdigheid van het model (320 km WLTP-rijbereik). Bovendien heeft Citroën al aangekondigd dat er een nog goedkopere versie komt voor 19.900 euro, weliswaar met een beperkt rijbereik van 200 km.

2359887-a3uvp30yxm-whr

Vertraging

De ë-C3 had er nu al moeten zijn, maar de leveringen laten op zich wachten. Wat houdt Citroën tegen? Bugs in de software van de auto vertragen de leveringen met enkele maanden. Voor Stellantis is dit de zoveelste tegenslag, want de groep zag zijn winst en verkoop in de eerste helft van 2024 kelderen. Tavares had gehoopt het verloren terrein in de tweede helft van het jaar goed te maken, maar dit lijkt nu een illusie.

Dit is niet de eerste keer dat Stellantis softwareproblemen ondervindt. Ook de nieuwe Peugeot e-3008 had productieproblemen door moeilijkheden met onderdelen van de aandrijflijn, zo vertelden anonieme bronnen bij het merk aan Automotive News Europe.

Noodgeval

Voor Stellantis is de situatie dringend. De teams moeten onder enorme druk staan. Tavares heeft altijd beloofd dat de ë-C3 eerder beschikbaar zou zijn dan zijn grote rivaal, de R5 E-Tech van Renault. In eerste instantie is de R5 iets duurder (32.900 euro), maar in 2025 komt een meer betaalbare versie van naar schatting 25.000 euro.

2360421-bpuuf044y9-whr

Constructeurs lijken te onderschatten hoe moeilijk het is om software voor elektrische auto’s te ontwikkelen. Stellantis is verre van de enige in dit opzicht. De Volkswagen-groep is niet in staat om goede software te ontwikkelen via zijn dochteronderneming Cariad. Porsche moest zijn elektrische Macan met twee jaar uitstellen. Volvo heeft momenteel grote problemen met de nieuwe EX30 en heeft ook besloten om enkele essentiële functies van de nieuwe EX90 te blokkeren tot de bugs verholpen zijn. En bij General Motors is de elektrische Chevrolet Blazer gestopt nadat de infotainmentschermen volledig uitvielen…

Het probleem gaat veel dieper dan dat. Constructeurs proberen overal kosten te besparen om het hoofd te kunnen bieden aan de bijzonder agressieve Chinese markt. Dit betekent ook dat het aantal ingenieurs in ontwikkelingscentra vermindert. Stellantis is van plan om 1.200 dergelijke posten te schrappen in de Verenigde Staten, Europa en China. Dit werkt duidelijk contraproductief.

Meer
© Gocar

Kégresse, de uitvinder die de expedities van Citroëns mogelijk maakte

Adolphe Kégresse, geboren in Rusland in 1879, speelde een cruciale rol in de autogeschiedenis, vooral in de vroege innovaties van Citroën. Opgeleid als ingenieur, stond hij bekend om zijn baanbrekende werk aan tractie- en aandrijvingssystemen, die de mobiliteit op lastig terrein revolutioneerden. Zijn samenwerking met André Citroën en de uitvinding van het Kégresse-systeem markeerden een keerpunt in de industrie, legden de basis voor moderne terreinvoertuigen en maakten indrukwekkende technische prestaties mogelijk. Oorlog als proeftuinAdolphe Kégresse, geboren in Sint-Petersburg in een familie met Franse roots, had van jongs af aan een fascinatie voor wetenschap en techniek. Na zijn studie aan de École Supérieure de Mécanique begon hij zijn carrière in motorconstructie en machineontwerp. Zijn loopbaan kreeg een cruciale wending toen hij bij het Russische leger ging werken, waar zijn passie voor auto’s en transportmiddelen tot bloei kwam.Tijdens de Eerste Wereldoorlog viel Kégresse op door zijn slimme oplossingen voor mobiliteitsproblemen in moeilijke omstandigheden. Hij ontwikkelde een innovatief rupsbandsysteem waarmee voertuigen moeiteloos modder, sneeuw en ruw terrein konden doorkruisen. Dit Kégresse-systeem, een combinatie van wielen en flexibele rubberen rupsbanden, maakte het mogelijk om natuurlijke obstakels met gemak te overwinnen. Ontmoeting met André CitroënIn 1921 ontmoette Kégresse de Franse autopionier André Citroën en sloot hij zich aan bij het merk. Citroën, altijd op zoek naar innovaties, was direct onder de indruk van zijn slimme tractiesysteem. Dit leidde ertoe dat Kégresse werd aangesteld als hoofd van Citroëns afdeling voor tests en technische studies, waar hij de ontwikkeling van terreinwagens op gang bracht.In 1922 besluit Citroën expedities te organiseren naar afgelegen gebieden, zoals de Sahara, met voertuigen die extreme omstandigheden aankunnen. Het door Kégresse ontwikkelde rupsbandsysteem speelt hierin een cruciale rol. De missie: bewijzen dat auto’s woestijnen en moeilijk terrein kunnen doorkruisen én tegelijkertijd maximale publiciteit genereren.In 1924 doorkruiste de Croisière Noire de Sahara en Afrika, met Madagaskar als eindbestemming -aandacht verzekerd op wereldniveau. In een tijd waarin terreinwagens zeldzaam waren, bewees deze expeditie Citroëns technologische voorsprong. In de jaren daarna volgden nieuwe avonturen, waaronder expedities door China, Centraal-Azië en andere moeilijk bereikbare gebieden. ErfenisHoewel niet alle Citroën-expedities commercieel succesvol waren en het merk begin jaren 30 in zwaar weer verkeerde, liet Kégresses uitvinding een blijvende impact achter. Zijn rupsbandsysteem diende als inspiratie voor latere innovaties, niet alleen in militaire voertuigen en bouwmachines, maar ook in de ontwikkeling van moderne terreinwagens.Adolphe Kégresse, een pionier in offroadvoertuigen en auto-innovatie, kreeg tijdens zijn leven nauwelijks de erkenning die hij verdiende, behalve binnen een selecte groep ingenieurs en industriepioniers. Toch blijft zijn naam symbool staan voor een tijdperk waarin lef en technisch vernuft de grenzen van mobiliteit verlegden.

door Maxime Hérion

De BMW X5 van 2026 wordt een revolutie op het gebied van aandrijflijnen

BMW vernieuwt zijn gamma grondig en begint technisch vanaf nul. De meeste nieuwe modellen worden gebouwd op de Neue Klasse-architectuur, die eerst debuteert met de iX3 (2025) en later met de nieuwe 3 Reeks (of i3). Deze generatie zet een grote stap vooruit in design en boordtechnologie, vergelijkbaar met de revolutionaire aanpak van Chris Bangle eind jaren 90.Maar zoals iedereen weet, ligt de toekomst van autorijden in elektrisch rijden, en ook de Neue Klasse draagt daaraan bij. Het platform ondersteunt accupakketten van 75 tot 150 kWh en een 800V-oplaadnetwerk met een vermogen van 270 kW – een ontwikkeling die we toejuichen. Toch past de Neue Klasse-technologie niet in het tijdschema van alle modellen. Zo krijgt de X5 er geen toegang toe, althans niet voor de volgende generatie die in 2026 verschijnt.  WaterstofDe X5 blijft trouw aan het CLAR Large-platform, ontworpen voor grotere voertuigen, net als de nieuwste 5 Reeks/i5. Toch staan er enkele veranderingen op stapel, vooral bij de motoren. Naast fossiele varianten (benzine-, diesel- en hybride) komt er een volledig elektrische X5 én, verrassend genoeg, een waterstofversie. De waterstoftechnologie wordt gedeeld met Toyota en de volgende generatie Mirai, die ondanks tegenvallende prestaties toch een opvolger krijgt. Ondertussen krijgt de elektrische X5 technische upgrades, waaronder een 800V-netwerk voor snellere laadcapaciteit, vergelijkbaar met de Neue Klasse. Na de lancering van de X5 in 2026 volgen de X7 in 2027 en de X6 in 2028, beide eveneens met een elektrische variant.

door David Leclercq
© Gocar

Kalmar RS-7: Porsche 997 als offroader

De Litouwse tuner Kalmar Automotive, bekend om zijn Porsche 911-restomods, heeft de RS-7 onthuld – een stoere Safari-versie van de 911 Type 997 (2004-2012). Geïnspireerd door de rallylegendes uit de jaren 70 die Afrika doorkruisten, deelt deze avontuurlijke creatie zijn robuuste uitstraling met de recent gelanceerde 911 Dakar. Aangepaste rijhoogteDankzij speciale dempers en een aangepast onderstel heeft de RS-7 een royale bodemvrijheid van 22,86 centimeter, wat zorgt voor extra bewegingsvrijheid op ruw terrein. De iconische lijnen van de 911 blijven grotendeels behouden, maar Kalmar heeft de auto wel voorzien van aluminium verstevigingen met grote ventilatieopeningen aan de onderkant en spatbordverbreders uit kevlar, waardoor er ruimte is voor robuuste offroadbanden. Avontuurlijke lookDe Kalmar RS-7 oogt nog avontuurlijker dankzij een reservewielhouder boven de achterruit, extra verlichting op de motorkap en een volledig personaliseerbare vinylwrap op zijn koetswerk. Onderhuids krijgt de 911 een ophanging met lange veerweg, een extra oliekoeler, een sperdifferentieel en bodembescherming. Rib uit je lijfHet interieur is uitgerust met Recaro-kuipstoelen en een halve rolbeugel achterin. Om gewicht te besparen heeft Kalmar onder andere het originele infotainmentsysteem verwijderd. De ombouw start vanaf 99.997 euro, maar in dat tarief zit de donorauto niet inbegrepen.

door Maxime Hérion

Wat betekent precies het concept van ‘doodslag in het verkeer’, dat de Arizona-regering wil invoeren?

Tijdens de vorige regeerperiode werd de repressie tegen automobilisten aanzienlijk versterkt. De technologische middelen werden vermenigvuldigd, met name door het gebruik van trajectcontroles, wat leidde tot een explosie van het aantal boetes. Er werd ook een 15e federaal parket opgericht, dat belast is met de verwerking van boetes om wanbetalers op te sporen, terwijl Vlaanderen ook het concept van een administratieve boete invoerde, overgelaten aan de vrije beoordeling van de gemeenten, opnieuw om harder te bestraffen.Dit grondige werk wordt voortgezet door de nieuwe Arizona-coalitie, die een reeks maatregelen heeft gepland om tegen 2050 het doel van nul verkeersdoden te bereiken (in 2023 vielen 483 doden in het verkeer; dit is het laatste beschikbare cijfer). En daarvoor heeft de regering een paar ideeën.Doodslag in het verkeerNaast het opsporen van recidivisten en van het gebruik van de mobiele telefoon achter het stuur via ANPR-camera’s, plant de regering ook om het concept van ‘doodslag in het verkeer’ in te voeren wanneer een bestuurder een andere verkeersdeelnemer doodt."We zullen de overtreding van doodslag in het verkeer invoeren, om zowel de ernst van het gedrag op de weg als de gevolgen ervan te benadrukken," staat in het regeerakkoord. Maar wat betekent dit precies?Nieuwe kwalificatieHet nieuwe Strafwetboek voorziet in deze situatie onder de benaming "dodelijk verkeersongeval". Er is dus duidelijk sprake van een ongeval, en deze situatie valt onder "een straf van niveau 3, die kan variëren van drie tot vijf jaar gevangenisstraf, tenzij er verzachtende omstandigheden zijn". © police.be Het veranderen van het woord "ongeval" in "doodslag" verandert natuurlijk veel, vooral voor degene die als verantwoordelijk wordt beschouwd. Want het concept van doodslag in het verkeer wordt dan gedefinieerd door artikel 107, waarin sprake is van een ernstig gebrek aan voorzorg of voorzichtigheid. Het gaat, met andere woorden, om een zware fout. En dat heeft uiteraard zwaardere gevolgen.Toch blijft het concept vaag, volgens verschillende rechters die in de media werden geïnterviewd. Voor hen blijft de zware fout discutabel, zelfs voor mensen die onder invloed hebben gereden. Volgens juridische experts moet elk geval afzonderlijk worden beoordeeld, en is het aan de rechter om te beslissen en een jurisprudentie op te bouwen.Toch zwaardere straffenHoe dan ook, de kwalificatie van dit gedrag als niveau 4 in plaats van niveau 3 gaat gepaard met strengere straffen. De gevangenisstraf zou dus kunnen stijgen tot vijf à tien jaar.De Arizona-regering is bovendien van plan zeer waakzaam en onverbiddelijk te zijn op dit vlak. Voor de verschillende partijen die deelnamen aan het regeerakkoord is het onacceptabel dat rechters verzachtende omstandigheden toekennen en zo de straf van niveau 4 verminderen.Maar voor de rechters ligt de kwestie elders: het draait om de impact van de straf. Zelfs als deze strenger wordt, zal dit dan de overtreder helpen begrijpen wat hij of zij heeft misdaan? En zal het de nabestaanden van slachtoffers helpen? Dit blijft zeer hypothetisch.VIAS lijkt dezelfde mening te hebben, want volgens de organisatie betekent spreken over "doodslag" ook spreken over opzet, wat nooit het geval is bij een verkeersongeval, hoe dramatisch het ook is. De debatten om tot een compromis en aanvaarding van deze maatregel te komen, beloven lang te duren.

door David Leclercq
© Gocar

TEST Citroën C3 Aircross 1.2 Hybrid: betaalbare SUV voor de stad

De nieuwe Citroën C3 en ë-C3 Aircross mikken op succes in de personenautomarkt en bieden verrassend veel voor een scherpe instapprijs van 18.990 euro voor de 1.2-turboversie. Deze bodemprijs is mogelijk dankzij het ‘Smartcar’-platform, dat ook onder de C3 ligt. Hoewel beide modellen de nieuwe merkidentiteit delen, onderscheidt de Aircross zich met zijn extra lengte (+38 centimeter) tot 4,39 meter. Dit maakt een zevenzitsversie mogelijk – een zeldzaam aanbod in dit segment. Daarnaast oogt de nieuwkomer minder rond dan zijn voorganger en straalt hij meer dynamiek en zelfverzekerdheid uit.Wie zeven zitplaatsen zegt, zegt in één klap ruime gezinsauto, mede dankzij de lange wielbasis die zorgt voor een royaal interieur. De twee klapstoelen op de derde rij zijn vooral geschikt voor kinderen of kleinere passagiers, omdat ze minder makkelijk toegankelijk zijn. In de vijfzitsconfiguratie biedt de bagageruimte 460 tot 1.600 liter, terwijl met de extra stoelen slechts 330 liter overblijft als ze zijn opgeborgen, en amper 40 liter wanneer ze in gebruik zijn. Verzorgd comfortCitroën staat bekend om zijn comfortabele wagens, en de C3 Aircross vormt daarop geen uitzondering. De Citroën Advanced Comfort-stoelen maken hun naam volledig waar! Een ander pluspunt is het dashboard, deels bekleed met textiel, een detail dat altijd een premium uitstraling geeft. Het kleine stuurwiel – zoals bij Peugeot – is deze keer prettig gepositioneerd. Minder indrukwekkend is het overvloedige gebruik van harde kunststoffen, wat de afwerking minder hoogwaardig doet aanvoelen. Ook het verouderd ogende head-updisplay, dat beelden projecteert op een doorzichtig plastic scherm, en de te hoog geplaatste vaste passagiersstoel laten te wensen over. Citroën heeft duidelijk bespaard om de prijs scherp te houden. Meerdere energievormenDe C3 Aircross is van nature een populaire keuze en komt met drie aandrijflijnen: benzine, 48-volthybride en elektrisch. De benzineversie heeft een 1.2-liter driecilinder turbomotor met 100 pk en 205 Nm koppel, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De hybride variant gebruikt hetzelfde motorblok, maar met 40% vernieuwde onderdelen en een mildehybride systeem (48V). Deze versie levert 136 pk en werkt samen met een e-DCT-automaat met dubbele koppeling, waarin een 28 pk sterke elektromotor is geïntegreerd, aangedreven door een kleine lithium-ionbatterij onder de vloer.De ë-C3 Aircross heeft een 113 pk sterke motor die de voorwielen aandrijft en wordt gevoed door een LFP-batterij van 44 kWh. De actieradius bedraagt ruim 300 kilometer (WLTP). Snelladen met gelijkstroom gaat tot 100 kW, waarmee de batterij in 26 minuten van 20% naar 80% wordt opgeladen. Met wisselstroom duurt dit 4 uur en 10 minuten bij 7 kW, of 2 uur en 50 minuten bij 11 kW. Vrij van onregelmatighedenZoals bij andere Citroën-modellen is de C3 Aircross uitgerust met dubbele hydraulische dempers, wat zorgt voor een heerlijk soepel rijgevoel. Dit wordt nog versterkt door de comfortabele stoelen, waardoor oneffenheden in de weg nauwelijks merkbaar zijn. Toch blijft de demping strak genoeg om het overhellen in bochten goed te beheersen. Helaas worden mechanische geluiden, zowel van de verbrandingsmotor als de elektrische aandrijving, niet altijd goed gedempt, wat afbreuk doet aan het verder uitstekende rijcomfort.De C3 Aircross is het tegenovergestelde van een dynamische auto en komt het best tot zijn recht bij een rustige rijstijl. De dubbele koppeling in de hybride versie reageert traag, vooral bij inhaalacties, maar schakelt wel soepel, wat een pluspunt is. Tijdens een gemengde rit noteerden we een verbruik van iets meer dan 6 liter per 100 kilometer. Dat is prima, maar niet zo zuinig als een echte hybride, zoals de Toyota Yaris Cross. ConclusieMet zijn scherpe instapprijs, zelfs lager dan die van de Dacia Duster, biedt de Citroën C3 Aircross verrassend veel. Als B-segment SUV speelt hij dankzij zijn royale afmetingen mee met duurdere concurrenten. Vooral de unieke zevenzitsversie in deze prijsklasse zal grote en gemengde gezinnen aanspreken, die de wat eenvoudige afwerking en minder dynamische rijeigenschappen graag door de vingers zien. De Citroën C3 Aircross 1.2 Hybrid in cijfers:Motor: 4-cilinder benzinehybride, 1.199 cm3, één elektromotor, één accu (0,89 kW), 136 pk gecombineerd vermogen en 230 Nm koppelTransmissie: voorwielaandrijvingVersnellingsbak: zestrapsautomaat met dubbele koppelingL/B/H (mm): 4.395/1.795/1.660Leeggewicht (kg): 1.389Koffervolume (l): 460-1.600 (5 zitplaatsen)0-100 km/u (sec): 8,78Topsnelheid (km/u): 193 km/uGecombineerd brandstofverbruik WLTP (l/100 km): 5,3CO2: 120 tot 121 g/kmPrijs: 24.790 euroInschrijvingsbelasting: Vlaanderen: 229,11 euro; Wallonië en Brussel: 323,27 euro Wegenbelasting: Vlaanderen: 59,05 euro; Wallonië en Brussel: 123 euro Wallonië Ecomalus: 0 euro Voor Uiterst comfortabel Unieke zevenzitsversie Aangename aandrijflijn Sterk uiterlijk Cons Mechanisch geluid Harde kunststoffen binnenin Gebrek aan acceleratie Ouderwets head-updisplay Toegang tot tweede rij  

door Maxime Hérion
© Gocar

De toekomstige elektrische BMW M krijgt een eigen geluid

De toekomstige volledig elektrische BMW M krijgt niet één, maar vier e-motoren – één per wiel. Voor puristen wellicht een schok, maar BMW Motorsport komt ze tegemoet met een speciaal geluidssysteem, geïnspireerd wat Hyundai met de Ioniq 5N heeft gedaan. Verrassen doet het niet dat de muzische klank van de zescilinder-lijnmoto als inspiratie diende voor een meeslepende soundtrack. Indrukwekkende imitatieEen video op sociale media laat zien hoe het ontwikkelingsteam het geluid tot in de puntjes heeft geperfectioneerd – en eerlijk is eerlijk, het klinkt verrassend goed als BMW’s geliefde verbrandingsmotor. Hoe BMW dit precies gaat toepassen, blijft voorlopig onduidelijk. Krijgt de auto, net als de Ioniq 5N, een speciale modus waarmee hij als een verbrandingsmotor kan worden gereden? Binnenkort duidelijkheidBinnen enkele maanden weten we meer, want de elektrische BMW M wordt nog dit jaar onthuld. Er blijven nog veel vragen open, en het wordt een uitdaging om de juiste doelgroep te vinden. BMW M-fans zijn al jarenlang verknocht aan krachtige verbrandingsmotoren, en hen overtuigen van elektrisch rijplezier wordt geen gemakkelijke opgave.

door Maxime Hérion
© Gocar

Pas op voor flink hogere verkeersboetes in dit buurland

Europa maakt werkt van het einde van de straffeloosheid voor verkeersovertredingen in andere lidstaten. Snelheidsboetes stonden al langer op het platform van uitwisseling tussen de lidstaten en straks behoren alle verkeersovertredingen daartoe. Wie dus af en toe naar de buurlanden, of verder, afreist kan maar beter op zijn tellen letten. Niet alleen voor de veiligheid, maar ook voor de portemonnee.De lidstaten hanteren wel nog altijd hun eigen tarieven voor de bekeuringen, en net zoals in veel landen, zijn die ook in Nederland omhoog. Het gaat verder dan een zachte indexering. Sommige verkeersboetes zijn sinds 1 februari 2025 flink gestegen. Onze noorderburen stonden altijd al bekend voor hun hoge boetes, maar het prijsverschil met België wordt nu nóg groter.Dubbel zo duurNeem bijvoorbeeld een bestuurder die betrapt wordt op bellen achter het stuur. Deze betaalt voortaan 430 euro bij de noorderburen. In ons land, waar de Arizona-regering de ANPR-camera’s wil inschakelen om het telefoongebruik  in de auto aan te pakken, ligt die boete met 174 euro een stuk lager. Al moet je er wel rekening mee houden dat sommige parketten in België (West-Vlaanderen, Limburg, Halle-Vilvoorde) ook meteen een rijverbod van 15 dagen opleggen, een straf die nog een pak zwaarder weegt. Nog een ander voorbeeld van een groot verschil tussen beide landen is het negeren van een rood licht. Dan betaal je in Nederland minstens 310 euro, bijna het dubbele van de Belgische boete. Net als bij de gsm, gaat het bij ons om een overtreding van derde graad en betaal je dus ook in dat geval 174 euro. Snelheidsovertredingen worden ook niet mals bestraft door de Koninklijke Marechaussee. Wie binnen de bebouwde kom 20 km/u te snel rijdt, krijgt een geldstraf van 248 euro, terwijl diezelfde overtreding in België 163 euro kost. Bij 30 km/u te snel loopt de boete in Nederland op tot 435 euro, tegenover 383 euro in België. Op de snelweg gelden eveneens forse bedragen: 10 km/u te snel betekent 81 euro boete en bij 20 km/u is dat 223 euro. Wie overdag de nachtelijk toegelaten wettelijke snelheid van 130 km/u rijdt, loopt het risico 380 euro te moeten ophoesten. Je vergist je dus maar beter niet van tijdstip (vanaf 19.00 uur). Ook kleine overtredingen en fietsersNaast snelheidsovertredingen en telefoongebruik achter het stuur, worden ook andere verkeersinbreuken fors beboet. De Nederlandse automobilistenbond ANWB heeft de belangrijkste sommen op een rij gezet. Bumperkleven wordt bestraft met minimaal 380 euro en rechts inhalen met 310 euro. Wie zonder reden op de vluchtstrook stopt, is eveneens 310 euro kwijt. Rijden zonder autogordel kost 190 euro, terwijl dat voor het vervoeren van een kind zonder kinderzitje 280 euro is (tegenover 180 euro bij ons). Zelfs kleinere overtredingen, zoals het knipperlicht vergeten aanzetten bij het afslaan, kunnen je duur te staan komen: 120 euro. En wie eraan denkt om ongeoorloofd de parkeerplaats van mensen met een beperking in te palmen, moet weten dat deze nonchalante ingeving 500 euro kan kosten. Fietsers blijven evenmin gespaard. Handen aan de telefoon tijdens het fietsen kost 170 euro, door rood rijden 120 euro en zonder verlichting 75 euro.En met die hogere boetes is de kous nog niet af. In Nederland moet je ook nog een administratieve toeslag van 9 euro betalen, waardoor de uiteindelijke boete nóg hoger komt te liggen. De boodschap is duidelijk: wie zich niet aan de verkeersregels houdt, moet geen mededogen verwachten en spiegelt zich best niet aan de straftarieven uit eigen land.

door Piet Andries
© Gocar

Welke auto gaat het langst mee: benzine, diesel of elektrisch? Studie geeft het antwoord.

Met aanhoudende inflatie en stagnerende inkomens kijken consumenten kritischer naar hun aankopen, in het bijzonder de grotere kosten zoals auto’s. In deze onzekere transitieperiode reageren kopers terughoudend, vooral nu regels, zoals de aftrekbaarheid van plug-inhybrides in België, voortdurend veranderen.Statistieken tonen aan dat Belgen hun auto’s steeds langer houden, waardoor betrouwbaarheid op lange termijn cruciaal wordt. De keuze van de motor speelt hierin een sleutelrol. Maar welke optie is het beste: benzine, diesel of toch maar elektrisch? Veel studies benadrukken de verrassend lange levensduur van elektrische auto’s, inclusief hun batterij, die minder snel veroudert dan gedacht. Maar hoe betrouwbaar zijn deze cijfers echt?Baanbrekend onderzoek?Dankzij een grootschalige studie, gepubliceerd in het gerenommeerde Britse tijdschrift Nature, weten we nu welke motor op de lange termijn het meest betrouwbaar is. Britse onderzoekers analyseerden bijna 300 miljoen technische testresultaten van meer dan … 29 miljoen voertuigen, jaarlijks geïnspecteerd. Een indrukwekkende en representatieve steekproef, maar met een kanttekening: de onderzochte auto’s waren op de weg tussen 2005 en 2017, waardoor recentere elektrische modellen – die waarschijnlijk betrouwbaarder zijn – buiten beschouwing blijven. Zo ontbreken populaire modellen als de Tesla Model 3 en Model Y, wat een beperking van de analyse vormt. Waardevolle gegevensDe resultaten zijn op meerdere vlakken interessant. Zo heeft een auto een mediane levensduur van 17,8 jaar en een kilometerstand van 221.345 kilometer. Splitsen we dit uit naar motortype, dan zien we dat elektrische auto’s gemiddeld 18,4 jaar meegaan met 199.849 kilometer op de teller. Dit komt dicht in de buurt van benzineauto’s, die 18,7 jaar meegaan en 186.724 kilometer afleggen. Diesels daarentegen hebben een kortere levensduur van 16,8 jaar, maar rijden met 257.077 kilometer aanzienlijk meer kilometers. Dat betekent niet dat diesels minder betrouwbaar zijn - ze worden simpelweg intensiever gebruikt, wat hun slijtage en risico op schade verklaart. © Nature Welke merken winnen?De studie van Nature onthult ook de meest betrouwbare automerken per motortype. Bij elektrische auto’s steekt Tesla er met kop en schouders bovenuit, met een mediane levensduur van 20,3 jaar en 328.552 gereden kilometers. Andere merken zoals Hyundai/Kia, Nissan en Mercedes scoren lager, met levensduren tussen 15,6 en 18,8 jaar en kilometerstanden tussen 137.416 en 217.000 km. Geen verrassing, want Tesla had als pionier een voorsprong op deze fabrikanten, die minder ervaring hadden met elektrische aandrijving. Bij diesels springt Land Rover eruit met een gemiddelde levensduur van 20,3 jaar en 382.523 kilometer op de teller. Ook Skoda, Volvo, Volkswagen en Honda scoren hoog, met levensduren tussen 17,6 en 18,6 jaar en kilometerstanden van 281.800 tot 292.595 kilometer.Bij benzineauto’s staat Audi boven Volvo, met een mediane levensduur van 20,9 jaar tegenover 20,5 jaar voor de Zweed. Dat komt neer op respectievelijk 230.247 en 228.973 km. Ook Land Rover, Lexus en het inmiddels ter ziele gegane Saab scoren hoog, met levensduren van 17,2 tot 18 jaar en kilometerstanden tussen 213.549 en 217.000 km.De conclusie is duidelijk: elektrische auto’s kunnen veel kilometers maken, maar vooral Tesla-modellen zoals de Model S, Model X en de pre-2017 Roadster. Deze duurdere modellen zijn beter afgewerkt en daardoor betrouwbaarder. Elektrisch kopen?De ranglijsten zijn gebaseerd op meldingen van technische controles en laten zien dat auto’s steeds betrouwbaarder worden. Elke jaargang nieuwer verlaagt het pechrisico met 1,9% voor diesel, 6,7% voor benzine en 12% voor elektrisch. We mogen dus optimisme tonen over elektrische motoren, die nog in ontwikkeling zijn en dankzij innovaties in accu’s en aandrijving alleen maar beter zullen worden in levensduur.Volgens Nature neemt het pechrisico van een elektrische auto met slechts 2,5% toe bij 1 extra gereden mijl per dag (1,6 kilometer), terwijl dit voor dieselauto’s 6,4% en voor benzineauto’s 8,4% is. Een extra reden om een doordachte keuze te maken, ondanks de (voorlopige) beperkingen van deze studie …

door David Leclercq
© Gocar

Arizona-regering gaat een nogal bijzonder puntenrijbewijs invoeren

Sinds de Dehaene-jaren duikt het idee van een puntenrijbewijs regelmatig op bij de Belgische federale regering, maar om de een of andere reden is het nooit doorgevoerd. Lag het aan praktische obstakels of simpelweg aan het risico op impopulariteit? We zullen het nooit zeker weten, al hebben we zo onze vermoedens. In elk geval staat dit project niet op de agenda van de nieuwe regering - althans, niet onder de naam ‘puntenrijbewijs’. Een kwestie van (slimme?) communicatie.Toch gaat de nieuwe regering een puntenrijbewijs invoeren voor Belgische automobilisten, zij het in een andere vorm dan in Frankrijk of wat de vorige Vivaldi-regering voorstelde.Maatregel zonder ophef doorvoerenArizona voert deze maatregel, bedoeld om recidivisten aan te pakken, discreet in. Terugkerend risicovol rijgedrag staat hoog op de agenda, zoals blijkt uit eerdere maatregelen rond de classificatie van doodslag in het verkeer en het gebruik van ANPR-camera’s om recidivisten en smartphonegebruikers achter het stuur streng aan te pakken.Het is dus geen klassiek puntenrijbewijs, maar het werkt wel volgens een vergelijkbaar principe: het aantal en de ernst van de overtredingen tellen mee. Recidivisten komen er niet meer vanaf met alleen het betalen van boetes (of onmiddellijke invorderingen)—zoals nu vaak het geval is. Verlies van rijbewijs ondanks allesJe rijbewijs wordt niet meteen ingetrokken, maar het risico is reëel. Bij te veel overtredingen over een periode van de afgelopen drie jaar moet de bestuurder automatisch voor de politierechter verschijnen.Welke overtredingen zijn dat precies? De overheidsmemo is helder: je moet voor de politierechter verschijnen als je in drie jaar tijd acht keer meer dan 20 km/u te snel reed in de bebouwde kom, een 30 km/u-zone of bij scholen. Dit geldt ook bij 30 km/u te hard op andere wegen of 40 km/u te hard op de snelweg. Daarnaast kom je voor de rechter als je drie keer betrapt bent op gebruik van elektrische toestellen achter het stuur, twee keer op alcoholintoxicatie, of als je vijf snelheidsovertredingen combineert met een derdegraads overtreding. Kortom, veel automobilisten zullen zich binnenkort moeten verantwoorden – zeker als telefoongebruik een rol speelt.Overtredingen worden geregistreerd in een nieuwe database, waar ze na verloop van tijd geleidelijk worden gewist. Moeten we ons zorgen maken? Een beetje. Het systeem heeft zijn beperkingen. Volgens VIAS worden bestuurders met te veel overtredingen niet automatisch opgeroepen. Er is een preventieve waarschuwing, wat sommige bestuurders misschien geruststelt. Toch is dit paradoxaal: het verlaagt de risico’s voor recidivisten, mogelijk om de rechtbanken niet te overbelasten. Verder begrijpen we dat het rijbewijs bovendien pas wordt ingetrokken als de rechter daarover beslist. Straks een ‘rijbewijsslot’?Over rijbewijzen gesproken: het regeerakkoord voorziet een proefproject voor een ‘rijbewijsslot’ - een apparaat dat voorkomt dat bestuurders zonder rijbewijs hun voertuig starten. Dit kan echter pas met de digitalisering van rijbewijzen, zodat instanties direct kunnen zien of iemand een geldig rijbewijs heeft. Wordt dus nog vervolgd.Tot slot pakt de regering ook rijden onder invloed aan. Een alcoholslot – eenzelfde principe dat voorkomt dat een auto start na alcoholgebruik – wordt automatisch opgelegd aan bestuurders die binnen drie jaar twee keer betrapt worden met een promillage boven 0,8. Voor drugsgebruikers wordt het rijbewijs meteen een maand ingetrokken, tenzij de rechter anders beslist. Hoe en wanneer deze maatregelen worden ingevoerd en wat de impact op automobilisten zal zijn, moet nog blijken.

door David Leclercq
© Gocar

Deze kit geeft de Citroën Ami een complete make-over

Caselani, bekend om het omtoveren van Stellantis-bestelwagens tot nostalgische Citroën Type H-klonen (1948-1981), heeft nu de Citroën Ami onder handen genomen. Deze compacte auto, begrensd op 45 km/u en te besturen vanaf 16 jaar met een AM-rijbewijs, krijgt een complete metamorfose dankzij een door Caselani ontwikkelde bodykit uit glasvezel, die het design radicaal verandert. Ook meer comfortDe Ami krijgt een voor- en achterzijde in de bekende H-Type-stijl, met vier vleugels, twee deuren, horizontale strepen en een grote verticale grille. Hoewel de prestaties gelijk blijven aan het productiemodel, verhoogt Caselani het comfort met (kunst)lederen stoelen, een afwerking die ook terugkomt op het stuurwiel en de handremhendel. Auw!De schattige Citroën Ami wordt na Caselani’s transformatie ronduit onweerstaanbaar, maar één detail doet pijn: de prijs! De aangepaste versie is te bestellen vanaf 11.390 euro exclusief btw. De bodykit kost 4.440 euro exclusief btw zonder lak en montage, of 6.040 euro exclusief btw inclusief montage. Vakmanschap heeft zijn prijs

door Maxime Hérion
© Gocar

Volkswagen: elektrisch model voor 20.000 euro

Tijdens de jaarvergadering in Wolfsburg presenteerde Volkswagen-CEO Thomas Schäfer het toekomstplan van het merk. Werknemers kregen een eerste blik op het ontwerp van het toekomstige elektrische instapmodel, dat rond de 20.000 euro zal kosten. Schäfer benadrukte bovendien dat Wolfsburg het hart van innovatie en productie-expertise blijft.Volkswagens hoofdvestiging zal nieuwe maatstaven zetten in de autoproductie. Begin maart onthult het merk de showauto van het elektrische instapmodel, terwijl de wereldpremière van de productieversie gepland staat voor 2027. Met een vanafprijs van circa 20.000 euro richt dit betaalbare model zich op nieuwe klanten die de overstap naar elektrisch rijden nog niet hebben gemaakt.Van MEB naar SSBBetaalbare elektrische mobiliteit wordt een speerpunt in Volkswagens toekomstplannen. Naast de productieversie van de ID. 2all maakt dit nieuwe model deel uit van een familie kleine elektrische auto’s, gebaseerd op het vernieuwde MEB-platform, nu SSB (Scalable Systems Platform) genoemd. Het eerste model dat op de markt komt, is de productieversie van de ID.2all Concept, die in 2026 bij de dealers verschijnt. Dit wordt Volkswagens eerste compacte elektrische auto met een vanafprijs onder de 25.000 euro. Herbestemming van Wolfsburg“De toekomst van de fabriek in Wolfsburg is glashelder,” zei Thomas Schäfer. De verplaatsing van de Golf-productie naar Mexico creëert ruimte voor geavanceerde technologieën. “In hal 54 introduceren we innovatieve productiemethoden en bouwen we zowel de toekomstige elektrische Golf op het nieuwe SSP-platform als de grote elektrische T-Roc. Zo wordt Wolfsburg het hart van onze volledig elektrische compacte reeks.”Als je weet dat deze twee modellen meer dan 500.000 stuks per jaar vertegenwoordigen, dan gloort er weer hoop voor de toekomst van de Wolfsburg-fabriek. Het Triple A-plan (Accelerate, Attack, Achieve) voorziet de lancering van maar liefst negen nieuwe modellen vóór 2027. Verdere details over de ID. 2all en de betaalbare elektrische compacte auto volgen in de komende maanden.

door Maxime Hérion

Let op voor tankkaartfraude

Onlangs werd in België en op hetzelfde moment in Roemenië een bende opgerold die voor ongeveer 350.000 euro aan brandstof gestolen had. Dit deed ze door een zogenaamd skimmingtoestel te plaatsen op de betaalautomaten van tankstations.Daarmee konden ze de tankkaarten van nietsvermoedende gebruikers inlezen. Met een neptoetsenbord of een kleine camera bovenop de betaalautomaat kregen ze de pincode te pakken. Daarmee konden ze dan op grote schaal de bestaande tankkaarten kopiëren en gebruiken om vaten van 1.000 liter vol benzine en diesel te tanken.De brandstof werd op de zwarte markt doorverkocht aan onder andere transportbedrijven, of via illegale tankstations. Dit zijn vaak verdekte lokaties, zoals loodsen, waar ’s nachts auto’s en bestelwagens worden volgetankt voor contant geld.Vaak wordt tankkaartfraude pas later vastgesteld, wanneer de maandelijkse factuur opduikt en er plots onverklaarbaar grote hoeveelheden getankte brandstof op vermeld staan. Doorgaans heeft een tankkaart een maximumlimiet, net om te voorkomen dat de schade onoverzichtelijk wordt. Slachtoffer is verantwoordelijkIn dit geval konden de daders gevat worden en is er – eventueel – de mogelijkheid om een deel van de buit te recupereren. Zoniet draaien de slachtoffers op voor de geleden schade. Dat zijn in dit geval de eigenaars van de tankkaarten, of de gebruikers ervan, naargelang afgesproken in de gebruiksvoorwaarden van de kaart.Tankkaarten zijn extra kwetsbaar voor deze vorm van fraude, omdat ze vaak werken met enkel een magneetstrip, en geen chip, zoals een bankkaart. Magneetstrips zijn gemakkelijker te kopiëren.Gekend probleemTankkaartfraude is een oud zeer en kan het best voorkomen worden door je hand af te schermen tijdens het intoetsen van de pincode. Op die manier kunnen criminelen zelfs met een illegale kopie van de kaart niets doen.Ben je niet zeker dat de betaalautomaat van de brandstofpomp wel origineel is en niet uitgerust met een skimmingapparaat, dan is het een goed idee om in eerste instantie bewust een foutieve pincode in te geven. Wordt deze geaccepteerd, dan kan je er zeker van zijn dat er illegale apparatuur in het spel is. Je laat dan maar beter meteen je kaart blokkeren door de aanbieder.Nog enkele tipsDaarnaast is het steeds een goed idee om de tankkaart niet in het voertuig te bewaren, voor het geval er ingebroken wordt. Het spreekt ook voor zich om de pincode niet op de tankkaart zelf te schrijven. Het lijkt een overbodig advies, maar uit onderzoek bij Nederlandse taxichauffeurs is gebleken dat meer dan de helft dit weldegelijk deed.Ze niet aan vreemden overhandigen, ligt voor de hand, maar is gebeurlijk. Tankstationuitbaters, vooral in het buitenland, vragen weleens een tankkaart als borg om de sleutel van het toilet uit te lenen.Brandstofbedrijven raden ook aan om ramen en deuren gesloten te houden in het tankstation. Een tankkaart die in de zonneklep zit of zichtbaar op het dashboard ligt, is immers zo ontvreemd.

door Hans Dierckx
© Gocar

Elektrische auto’s: kan Europa de solid-statebatterij nog bijbenen?

Dat elektrische auto’s de norm worden, is allang geen scoop meer. Het goede nieuws? De technologie evolueert razendsnel, vooral op batterijgebied – een cruciale factor. Bestuurders willen meer bereik en snellere laadtijden, en die wensen worden binnenkort werkelijkheid. Vastestofbatterijen, met een hogere energiedichtheid, beloven een flinke sprong voorwaarts.Deze revolutie zal de markt ingrijpend veranderen. Tegen 2035 wordt de waarde ervan geschat op maar liefst … 550 miljard, een gigantisch bedrag. De vraag is of Europa nog kan meedelen in de winst, of dat China - dat al een flinke voorsprong heeft - de buit grotendeels binnenhaalt. Europa terug in het spel?Europa hoopt, te midden van protectionisme en herindustrialisatie, nog steeds een rol te spelen in de markt voor solid-statebatterijen. Maar China heeft al een flinke voorsprong, vooral met de oprichting van het CASIP (China All-Solid State Battery Innovation Platform) vorig jaar. Dit consortium, met grote spelers zoals marktleider CATL, loopt voorop in de technologie. CATL produceert al batterijen met een energiedichtheid van 500 Wh/kg, aanzienlijk meer dan de huidige lithium-ionpakketten.Ondanks de vooruitgang in onderzoek blijven er grote uitdagingen. Vastestofbatterijen vereisen compactere packs met optimale ionische geleidbaarheid, iets wat nog niet is bereikt. Daarnaast zijn nieuwe elektroden nodig die compatibel zijn met lithiummetaal, een efficiënter thermisch proces voor keramische componenten en nieuwe celformaten die geschikt zijn voor massaproductie. Er is dus nog flink wat werk aan de winkel. Experts voorspellen dat de grootschalige productie van vastestofbatterijen tot 60% van de huidige fabricageprocessen moet aanpassen. Dit vraagt om enorme investeringen en, onvermijdelijk, tijd.Er is dus dringend actie nodig, en veel experts pleiten voor een specialistisch consortium, zoals in China. Spelers zoals Northvolt, ACC en Solid Power Europe tonen al interesse, net als diverse onderzoekscentra en universiteiten die volop experimenteren met nieuwe technologieën. Europa zou hiermee weer in beweging kunnen komen, maar dat vraagt om een gecoördineerde en constructieve aanpak - iets wat in deze sterk concurrerentiële sector zeldzaam is. De EU roept alle betrokken partijen op om uiterlijk eind februari een herstelplan voor de autosector op te stellen. Een ‘Airbus van de vastestofbatterij’ zou zeker een slimme zet zijn, vooral omdat Europa de ontwikkelingen in elektromobiliteit en onderzoek wil ondersteunen. Duimen maar.

door David Leclercq
© Gocar

Worden Chinese auto's binnenkort 30% goedkoper in Europa?

Elke dag kom je Chinese elektrische auto’s tegen in het straatbeeld. Niet zo massaal als aanvankelijk gedacht, maar ze zijn er wel. Over het algemeen zijn hun prijzen zeer aantrekkelijk vergeleken met die van Europese of Westerse merken in het algemeen (inclusief Tesla). Ondanks de competitieve prijzen en kwaliteiten lijkt uit een studie van Escalent, een advies- en databedrijf, dat dit prijsniveau nog niet voldoende is om Europese automobilisten te overtuigen.Volgens de studie - uitgevoerd onder 1.600 kopers van een nieuwe auto in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk - zou één op de tien Europese consumenten een prijsverlaging van 10% nodig hebben om geïnteresseerd te zijn in een Chinese auto.30% goedkoper?Maar de studie gaat verder. Ze geeft aan dat de prijzen van merken zoals BYD, MG en andere Chinese fabrikanten gemiddeld 27% lager zouden moeten zijn om Europese automobilisten te interesseren. Een derde van de respondenten is van mening dat de prijzen zelfs met 11 tot 20% moeten dalen om auto’s uit de Volksrepubliek serieus te nemen.Het is belangrijk om te onthouden dat hoewel concurrentieel, Chinese automerken niet per se de goedkoopste zijn. In Duitsland bijvoorbeeld wordt een MG4 verkocht voor 34.990 euro, tegenover 33.330 euro voor een Volkswagen ID.3. Hoewel de uitrusting waarschijnlijk iets verschilt, wordt het prijsverschil voornamelijk verklaard door nieuwe invoerheffingen die de Europese Unie heeft ingevoerd. Meer verkoop, maar...Chinese autofabrikanten boeken niettemin vooruitgang in Europa. Volgens gegevens van statistiekspecialist Dataforce groeiden de verkopen van BYD, MG, Nio en Xpeng vorig jaar met 15%, tot een totaal van bijna 370.000 voertuigen. Maar deze groei blijft bescheiden en laat zien hoe moeilijk het is voor Chinese fabrikanten om het vertrouwen van Europese automobilisten te winnen.Het is dus dit vertrouwen dat moet worden opgebouwd, aangezien Europeanen meer vertrouwen hebben in auto's die in Europa, maar ook in de Verenigde Staten, Japan of Zuid-Korea worden geproduceerd. Dat lijkt logisch, omdat deze spelers al langer op de markt zijn en consumenten bekend zijn met hun merken, al dan niet uit de eerste hand. Dit geldt nog niet voor Chinese merken, die nochtans alles op alles zetten om door te breken in onze contreien. Volgens de studie zou dit gebrek aan vertrouwen ook worden versterkt door het gebrek aan ervaring van Chinese fabrikanten in productie en betrouwbaarheid.Een verandering?De Escalent-studie laat echter zien dat dingen snel veranderen. Europeanen laten zich steeds gemakkelijker overtuigen door de marketingstrategieën van Chinese merken: het ontwerp, de uitrusting en de topconnectiviteit zijn overtuigende argumenten. Als Chinese fabrikanten erin slagen om hun prijzen significant te verlagen, zou het landschap van elektrische voertuigen snel kunnen veranderen. Deze analyse zou zeker in overweging moeten worden genomen door Europese fabrikanten die op zoek zijn naar manieren om niet achterop te raken...

door David Leclercq
© Gocar

Waarom Nissan uiteindelijk niet fuseert met Honda

Eind 2024 kondigden Nissan en Honda met veel tamtam de start van gesprekken over een fusie aan. Het doel was om de derde grootste autofabrikant ter wereld te creëren, na Toyota en de Volkswagen-groep, maar vóór Stellantis. Deze aankondiging kwam aanvankelijk als een verrassing, maar bleek bij nader inzien een slimme zet. Het zou namelijk een efficiënte oplossing zijn geweest voor Nissan, dat financiële moeilijkheden heeft, en zou enorme synergieën kunnen creëren om de opmars van Chinese automerken tegen te gaan. De plannen leken goed op schema te liggen, met de oprichting van een gezamenlijke houdermaatschappij gepland voor de zomer van 2026. Een ambitieuze stap!Behalve dan dat het niet gaat gebeuren. Na een bestuursvergadering heeft Nissen immers besloten zich terug te trekken uit de onderhandelingen, zo meldt de Japanse zakenkrant Nikkei.Geen akkoordWaarom deze veelbelovende fusie alsnog werd afgeblazen? De reden is dat Honda Motor Co. een directe participatie in Nissan Motor Co. wilde nemen, om van Nissan een dochteronderneming te maken. De leiding van Nissan weigerde echter om alle controle aan Honda over te dragen. Volgens verschillende bronnen dicht bij het dossier vond Nissan het essentieel om op gelijke voet met Honda te blijven in een eventuele integratie.Voor Nissan was het slikken of stikken, vooral omdat Honda een reeks voorwaarden had gesteld voor de fusie, zoals het maken van aanzienlijke vorderingen in het herstructureren van Nissan.Is alles verloren?Einde van het project? Niet noodzakelijk. Nissan heeft aangegeven dat beide bedrijven rond half februari opnieuw zullen overleggen. Voor Nissan lijkt het erop dat het zijn standpunt wil verduidelijken. "We willen onze koers tegen half februari vastleggen en zullen deze dan aankondigen," verklaarde een woordvoerder. De deur is dus niet volledig gesloten, maar in de huidige situatie lijkt het erg moeilijk om de besprekingen constructief voort te zetten.Het is duidelijk dat de kern van het probleem draait om de controle over het bestuur van de toekomstige gezamenlijke entiteit. Honda had laten doorschemeren dat het de meerderheid van de zetels in de raad van bestuur zou krijgen, iets waar Nissan dus niet mee instemde.Ook Mitsubishi werd genoemd in deze potentiële samenwerking, maar dat ligt momenteel stil. Nissan en Honda hebben hierover tot op 5 februari 2025 nog geen details vrijgegeven. Wordt (misschien) vervolgd.

door David Leclercq
© Gocar

Suzuki Jimny opnieuw slachtoffer van zijn eigen succes

De Suzuki Jimny, een charmante kleine off-roader, is sinds zijn lancering in 2019 een schot in de roos. In Europa is hij echter alleen leverbaar met een 1.5 lite-viercilindermotor met hoge emissies. Om zware boetes voor overschrijding van CO2-quota te vermijden, moest Suzuki de verkoop flink beperken en kon het slechts een deel van de klanten bedienen. Hoewel de Jimny kortstondig terugkeerde als lichtevracht, is de verkoop nu definitief stopgezet – tot groot verdriet van de vele fans. Gezinsvriendelijkere versieIn andere delen van de wereld blijft de Suzuki Jimny verkrijgbaar, zoals in Japan. Daar werd onlangs de nieuwe vijfdeursversie, de ‘Nomade’, gelanceerd. De verkoop startte op 30 januari, maar amper vier dagen later moest Suzuki de bestellingen al stopzetten. Met meer dan 50.000 verkochte exemplaren was de volledige productie voor de komende 3,5 jaar in een mum van tijd uitverkocht! WebsiteberichtSuzuki liet op zijn website weten: “Wij verontschuldigen ons aan klanten die overwegen om de Jimny Nomade te kopen, aangezien wij bestellingen opschorten. Dank u voor uw interesse in onze producten. De Jimny Nomade is zeer goed ontvangen en we hebben orders binnen gekregen die onze productiecapaciteit ver overschrijden. Daarom zullen we de bestellingen tijdelijk opschorten. We laten u weten wanneer we weer bestellingen kunnen plaatsen, afhankelijk van de toekomstige productiesituatie. Onze oprechte excuses voor het ongemak en bedankt voor uw begrip.”Gemaakt in IndiaDe Jimny Nomade heeft een 340 millimeter langere wielbasis naast de driedeursversie en meet in totaal 3,89 meter. Hij wordt geproduceerd in India en geëxporteerd naar het Midden-Oosten, Latijns-Amerika, Zuid-Afrika en Zuidoost-Azië.

door Maxime Hérion
© Gocar

Alfa Romeo zet zijn elektrische plannen opzij. Terechte keuze?

De batterij van de elektrische auto geraakt plat. Ondanks beloften van snelle opmars gaat de uitrol traag. De reden? Te dure modellen en een actieradius die gebruikers nog steeds onvoldoende vinden.Daardoor herzien veel fabrikanten hun transitieplannen. Oorspronkelijk mikten ze op 2030, of zelfs eerder, maar door tegenvallende verkoop schuift die deadline steeds verder op. Voor merken die al worstelen met onrendabele (elektrische) investeringen, is aanpassing pure overlevingsstrategie. Zelfs gevestigde namen ontkomen niet aan de harde wetten van de markt. Geen elektrisch meer?Tegenover deze achtergrond keert ook Alfa Romeo op zijn stappen terug. Het merk wilde in 2027 volledig elektrisch gaan, maar de nieuwe Amerikaanse topman, Chris Feuell, kiest nu voor een multi-energieaanpak. Oorspronkelijk zou de Tonale SUV het laatste model met benzine- en hybride motoren zijn, maar dat plan is nu van tafel. Ook toekomstige Alfa Romeo-modellen krijgen conventionele motoren. Dit is een forse koerswijziging voor Alfa Romeo – en Stellantis in zijn geheel.Na de spanningen tussen voormalig topman Tavares en het dealernetwerk, dat hem verweet de verkoop te schaden, betrekt het nieuwe management dealers nu zelfs bij strategische beslissingen. Zo werd voor de Alfa Romeo Junior eerst aan dealers gevraagd of het model überhaupt de moeite waard was om te lanceren – een opvallende zet, zeker omdat het voertuig al klaar is. Deze aanpak is veelzeggend en toont hoe zoekende fabrikanten zijn op de markt. Ze gaan zelfs te rade bij hun achterban, net als in de politiek, om de commerciële haalbaarheid van een project te bepalen.Uitstel voor nieuwe modellen? Het voordeel voor Alfa Romeo (en Stellantis) is dat Tavares dit scenario had voorzien. Hij koos voor flexibele platforms die zowel elektrische als verbrandingsmotoren aankunnen, waardoor bijsturen nog mogelijk is.Het is afwachten of deze koerswijziging de lancering van geplande modellen vertraagt. Dat zou zonde zijn, want Alfa Romeo balanceert al op de rand. Ter info: de nieuwe Giulia staat gepland voor 2026, terwijl de SUV Stelvio in de tweede helft van 2025 moet debuteren.

door David Leclercq
© Gocar

Verkoop Tesla krijgt rake klappen in België en heel Europa

Het is een volkswijsheid die in de Belgische middenstandskringen nooit is verdwenen: hoed je voor politieke kleur, want dat is niet goed voor zaken. Misschien dat Tesla-baas Elon Musk beter had geluisterd naar het riedeltje. Want ook al gaat het de aandelenkoers van zijn automerk voor de wind sinds zijn politieke demarche, de verkoopcijfers in Europa laten een beeld zien dat om een ingrijpende stuurcorrectie vraagt als deze zich doorzet.De registraties van Tesla zijn in januari fors gedaald. Niet alleen in ons land, waar het merk een oplawaai van 44.8% kreeg te verduren, en nog 1.008 stuks sleet terwijl dat er vorig jaar nog 1.826 waren, maar ook in de belangrijkste markten van het continent. Frankrijk is de op één na grootste markt van de EU. Daar verkocht de Amerikaanse bouwer van elektrische auto’s 63% minder wagens dan in januari vorig jaar. In Nederland, na Noorwegen de belangrijkste sterkhouder in elektromobiliteit, liggen de zaken niet anders. In de maand december van vorig jaar vond Tesla maar liefst 6.000 nieuwe klanten, maar begin 2025 - de maand van de inauguratie van president Donald Trump en de viraal gegane ‘nazigroet’ van Musk - klapte de verkoop in elkaar tot 900 stuks (goed voor een daling van 83%!). Laagste cijfers in anderhalf jaarOok in het Scandinavische boegbeeld voor elektrisch rijden (Noorwegen bereikte afgelopen maand een absoluut verkooprecord van 95,6% elektrische auto’s) is het merk zijn dominante positie kwijtgespeeld. Het haalde in de eerste maand van dit jaar maar eenderde van de verkoop van de nieuwe leider Volkswagen. En dan over naar Duitsland, waar Tesla een productiefaciliteit heeft nabij Berlijn. Daar kreeg het aantal registraties een stevige tik van 41%. Overal zijn dit de laagste cijfers in anderhalf jaar. Verontrustend is het zeker, want, met uitzondering van Duitsland, is in veel markten de elektrische verkoop in het algemeen relatief stabiel gebleven.Er zijn natuurlijk een paar verklaringen. De nieuwste versie van de verkooptrekker Model Y staat nog maar in de startblokken en is nog niet in deze cijfers opgenomen. Mogelijks hebben sommige klanten gewacht alvorens de bestelbon te tekenen. Wat ook speelt, is de jaarovergang. In de maand december voert Tesla altijd een agressieve prijzenpolitiek om de verkoop te boosten (zoals de cijfers uit Nederland tonen), maar die ballon loopt onvermijdelijk leeg in de eerste maand van het jaar. Voorts zijn er in veel landen steeds veranderende belasting- en subsidieregels die een effect kunnen hebben. Maar goed, die hordes tellen ook voor ander merken. En dan merk je dat, in België bijvoorbeeld, Polestar in de afgelopen maand wel met 115% gegroeid is. Politieke standpuntenDe concurrentie eist zeker een tol. Maar eigenlijk lijkt deze vooral te profiteren van de boemansjerp die baas Elon Musk zich omgordt. Flirten met extreem-rechtse partijen (AfD in Duitsland, Meloni in Italië), Trump steunen, in goede aarde valt het allemaal niet. Zeker niet bij de linksgezinde klanten die het merk mee hielpen groot worden in het begin - en die zich nu massaal tot excuus-stickers wenden. Die mening is ook Bloomberg toegedaan. Alhoewel de impact moeilijk te kwantificeren valt, verwijst het persagentschap onomwonden naar de link tussen politieke standpunten en verkoop.   Helaas voor Musk brengen de signalen op de thuismarkt geen zalving. In Californië, de wieg van het merk en Amerika’s uithangbord voor elektrische auto’s, is de verkoop achteruitgeboerd met 11.6%. Desalniettemin behoudt Tesla zijn positie als best verkopende elektrische automerk. Ook in deze regio valt het op dat de algemene trend opwaarts is, want er zijn vorig jaar 0,7% meer elektrische auto’s in the Sun State verkocht. Waarnemers wijzen evengoed naar de Republikeinse outing van Musk die in de Democratenstaat niet wordt gesmaakt. Het is nog vroeg om definitieve conclusies te trekken op basis van één maand, maar een teken aan de wand lijkt er wel te zijn.

door Piet Andries
© Gocar

Studie: nee, het recyclen van batterijen van elektrische auto’s is geen goed idee

Er bestaat geen greintje twijfel over: over de hele levenscyclus zijn elektrische auto’s schoner dan brandstofauto’s. Hoewel de productie en de recycling van batterijen veel energie vergen, blijft de CO₂-uitstoot lager -  zelfs als de stroom niet volledig groen is.Een ander milieupunt is de recyclage van batterijen van elektrische auto’s: het proces bestaat (vooral in België), is efficiënt en broodnodig. Volgens IDTechEx, een expert in technologische studies, kan deze markt in 2035 maar liefst 4,2 miljard dollar waard zijn. Met de verkoop van elektrische en hybride auto’s die in 2024 steeg naar 17,1 miljoen (+25% t.o.v. 2023), is het essentieel om dit groeiende volume goed te verwerken. RecyclageVolgens IDTechEx wordt recycling vaak als doel op zich gezien, maar is het misschien niet de beste milieuvriendelijke of economische oplossing. De studie wijst juist op het grote potentieel van een tweede leven voor autobatterijen. © IDTechEx In werkelijkheid moet recycling pas de allerlaatste optie zijn, wanneer een batterij niet meer gerepareerd of hergebruikt kan worden. Dit volgt de basisprincipes van de circulaire economie (de 4R’en- of 5R’entheorie): eerst repareren of hergebruiken onder als zijn voormen, pas dan de laatste fase: recyclen. Logisch en vanzelfsprekend, maar in de praktijk kiezen weinigen onder ons hiervoor en - laat ons eerlijk zijn - gaan we sneller voor het recyclingpark dan voor hergebruik van een product of voorwerp.Minder efficiënt, maar nog steeds bruikbaarVolgens de studie van IDTechEx worden EV-batterijen te snel als inefficiënt bestempeld en worden ze voor recycling geparkeerd, terwijl ze nog prima bruikbaar zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld dienen voor thuisbatterijen of minder veeleisende elektrische voertuigen zoals scooters, steps en e-bikes.Deze aanpak is veel winstgevender: er is geen energie nodig voor recycling en goedkopere tweedehands batterijen versnellen de inzet van groene energie. En werkt het ook? Klaarblijkelijk wel. China, bijvoorbeeld, hergebruikt batterijen uit elektrische auto’s al in de telecommunicatiesector, of als stationaire back-upbatterijen voor noodgevallen. Maar waar staat Europa? Volgens IDTechEx zijn er twintig bedrijven die het hergebruik van autobatterijen voor andere toepassingen kunnen organiseren. © IDTechEx Toch is het niet alleen maar goed nieuws. De dalende prijs van nieuwe batterijen maakt tweedehands exemplaren soms te duur. De oplossing? Modernisering en robotisering van de hergebruiksector, zodat reparatie en herconditionering sneller en efficiënter verlopen. Er is nog werk aan de winkel, maar stel je voor: een huis met zonnepanelen, jarenlang gevoed door een oude EV-batterij. Klinkt dat niet veelbelovend?

door David Leclercq
© Gocar

Belgische inschrijvingen nieuwe wagens kelderen in januari 2025

FEBIAC heeft de inschrijvingscijfers van nieuwe wagens voor januari 2025 bekendgemaakt, en die temperen meteen alle hoop. Na een zwak einde van 2024 werd verwacht dat 2025 sterk van start zou gaan, zeker met de terugkeer van het Autosalon van Brussel en aantrekkelijke kortingen die al maanden niet meer waren gezien.De resultaten bleven echter achter bij de verwachtingen. In januari daalde het aantal inschrijvingen van nieuwe auto’s met 13% tot 40.594 stuks, vergeleken met dezelfde periode in 2024. Oeps… FEBIAC geeft aan dat vooral de markt voor bedrijfswagens hard werd getroffen, met een forse krimp van 23,8%. De particuliere markt daarentegen kende een stijging van 11,7%, wat erop lijkt te wijzen dat het “Autosaloneffect” toch merkbaar is. Of die trend zich doorzet, weten we pas in maart, wanneer de speciale salonkortingen aflopen.Vanwaar deze terugval?Hoe is deze teleurstellende prestatie te verklaren in een markt die juist positief had moeten evolueren? FEBIAC geeft het antwoord. Volgens woordvoerder Christophe Dubon was deze terugval in de verkoop van bedrijfswagens al voorspeld en werd de trend in 2024 zichtbaar. “In het eerste kwartaal van 2023 werd de markt uit balans gebracht. Veel bedrijven verversten hun wagenpark versneld, om de ‘nieuwe’ belasting die op 1 juli inging voor te zijn. Die piek leidde onvermijdelijk tot een dip nadien, en dat is wat we nu zien.” Toch is er hoop, want FEBIAC verwacht dat de markt zich in de loop van 2025 zal herstellen, waarschijnlijk vanaf het tweede kwartaal.  Maar zal de markt echt opnieuw aantrekken? Dat blijft afwachten, maar de vooruitzichten zijn gunstig. De nieuwe aftrekbaarheidsregels van de regering in Arizona geven plug-inhybrides weer een voordeel, aangezien ze tot eind 2027 voor 75% aftrekbaar blijven. Politici erkennen dat een volledige overstap naar elektrische auto’s voor veel mensen praktisch niet haalbaar is.Toch blijft FEBIAC voorzichtig over het commerciële potentieel van plug-inhybrides in de komende maanden. De maatregel is zeker welkom, omdat hij realistischer lijkt en een geleidelijke overstap naar elektrificatie kan bevorderen via een tussenstap met PHEV-modellen. Vooral twijfelende bestuurders moeten nog worden overtuigd. Maar de organisatie benadrukt dat de echte impact pas duidelijk wordt zodra de regering de details van het akkoord bekendmaakt.Januari 2025 blijft somber voor de autoverkoop, al worden niet alle merken even hard getroffen. BMW behoudt de koppositie met 6.000 registraties, terwijl Audi een flinke klap krijgt met een verkoopdaling van 47% tot slechts 2.440 auto’s.

door David Leclercq
© Gocar

Dit bedrijf maakt jouw Ferrari F40 veiliger

Onlangs gingen video’s viraal op sociale media waarin, amper een paar dagen van elkaar, twee Ferrari F40-crashes te zien waren. De eerste in Engeland, waar de auto op zijn zijkant belandde, en de tweede nabij Monaco, waar de wagen van piloot Lando Norris tegen een vangrail knalde. Beide auto’s liepen zware schade op, met geschatte reparatiekosten van enkele honderdduizenden euro’s. Verbeterde prestatiesMet 478 pk op de achterwielen, een brutale turborespons en geen rijhulpsystemen, is de Ferrari F40 berucht om zijn uitdagende rijgedrag - vooral op nat wegdek. Zodra hij grip verliest, is corrigeren bijna onmogelijk. Het Italiaanse Officine Fioravanti heeft dit probleem aangepakt en ontwikkelde een reeks verbeteringen, gebundeld in het Alte Prestazioni-pakket, om de legendarische supercar veiliger en beter beheersbaar te maken. Modern zonder overdrijvenHet pakket omvat verstelbare Öhlins TTX 36-vering en koolstofkeramische Brembo-remmen, ontwikkeld door de Italiaanse specialist. Daarnaast krijgt de F40 ABS, een herkalibreerd stuurhuis en hydraulische stuurbekrachtiging voor betere controle. Voor een extra visuele upgrade zijn vooraan 18-duimvelgen en achteraan 19-duimvelgen beschikbaar, die naar keuze kunnen worden uitgerust met Pirelli P Zero of Michelin Cup 2-banden voor maximale grip.

door Maxime Hérion
© Gocar

Polestar Arctic Circle: de roep van het hoge noorden

Afgelopen weekend onthulde Polestar de Arctic Circle-edities van de 2, 3 en 4 tijdens de FAT Ice Race in Zell am See. Deze modellen, klaargestoomd voor extreme winters, dragen een opvallende wit-gele kleurstelling en een met 20 tot 40 millimeter verhoogde carrosserie, dankzij in drie standen verstelbare Öhlins-schokdempers. Ze rollen op grote OZ Racing-wielen met Pirelli-noppenbanden en zijn uitgerust met Recaro-kuipstoelen, extra ledverlichting, skirekken en, voor de Polestar 3, een dakdrager. Alles is ontworpen voor extreme omstandigheden in het hoge noorden. VierwielaandrijvingAlle drie hebben twee elektromotoren en vierwielaandrijving, goed voor 469 pk (Polestar 2), 517 pk (Polestar 3) en 544 pk (Polestar 4). De SUV krijgt zelfs een hydraulische handrem voor extra ijsplezier! Daarnaast zijn ze uitgerust met spatschermen en versterkte trekhaken voor eventuele reddingsacties als ze naast de baan zijn beland Geen serieproductie“De Arctic Circle-collectie belichaamt ons unieke prestatie-dna, geworteld in autosport en doordrenkt met Scandinavisch design,” zegt Polestar-CEO Michael Lohscheller. “We testen onze auto’s onder barre omstandigheden binnen de poolcirkel in Zweden, en tijdens de FAT Ice Race bewijzen we dat niets beter presteert op ijs dan een Polestar.” Serieproductie van deze speciale edities, puur bedoeld voor publiciteit, lijkt echter niet op de planning te staan.

door Maxime Hérion
© Gocar

Dit is de op twee na duurste tweedehandsauto aller tijden

Op autoveilingen groeien de bomen soms tot aan de hemel. Zoals afgelopen weekend in het Mercedes-museum in Stuttgart, waar veilinghuis RM Sotheby’s een auto afhamerde op 51,2 miljoen euro. Het ging om een W 196 R Stromlinienwagen uit 1954.De verkopende partij was het racecircuit van Indianapolis, dat de auto in zijn collectie had en fondsen nodig had om die collectie te beheren en uit te breiden. Later dit jaar worden nog enkele andere auto’s uit de verzameling te koop aangeboden. De koper van deze Mercedes is niet bekend. Ook de duurste is een MercedesHet is de op twee na duurst geveilde auto ooit. Opvallend genoeg is ook de absolute recordhouder een Mercedes. In 2022 veilde Mercedes zelf een 300 SLR Uhlenhaut Coupé uit hetzelfde tijdvak, voor de nog duizelingwekkendere som van 135 miljoen euro. Dat gebeurde overigens in dezelfde ruimte als de verkoop van enkele dagen geleden.De duurste historische racewagen aller tijden (en de op één na duurste auto ooit) is een Ferrari 250 GTO die in 1963 vierde werd in de 24 Uren van Le Mans. Deze werd in 2018 verkocht voor 80 miljoen dollar (vandaag 78 miljoen euro).Deze W 196 R is daarmee ook de op één na duurste historische racewagen aller tijden, oftewel de nummer drie uit de algemene top-10. Het gaat om 1 van de 4 gebouwde exemplaren, met chassisnummer 00009/54. Met deze auto reed Stirling Moss in 1955 de Grote Prijs van Italië op Monza. Hij reed er toen de snelste wedstrijdronde mee. Eerder dat jaar zat Juan Manuel Fangio in dezelfde auto tijdens de Grote Prijs van Argentinië, die niet meetelde voor het wereldkampioenschap Formule 1.Fangio werd in 1954 en 1955 wereldkampioen in een variant op deze W 196 R, maar dan niet met het ultragetroomlijnde (waarnaar het achtervoegsel ‘Stromlinien’ verwijst) koetswerk. De Argentijn won overigens nog 3 andere wereldtitels, respectievelijk in een Alfa Romeo, Ferrari en Maserati.Rijdende mijlpaalDeze specifieke auto ging nadien terug naar Stuttgart, waarna Mercedes hem doneerde aan het circuit van Indianapolis. Daar bleef hij dus tot nu.Het was de laatste racewagen van Mercedes toen het zich in 1955 voor decennia terugtrok uit de autosport, na een dodelijk ongeval in de 24 Uren van Le Mans 1955. Toen belandde een auto van het merk in het publiek, waarbij meer dan 80 doden vielen. Meer dan 25 miljoen euroOok een andere variant van de W 196-reeks staat in de top-10 van de duurste auto’s aller tijden. De rest zijn allemaal Ferrari’s uit de jaren 50 en 60, die allen voor meer dan 25 miljoen euro van eigenaar wisselden.Voor de goede orde vermelden we wel dat er mogelijk ook andere auto’s in deze ranglijst figureren, waarvan niet geweten is dat ze op een bepaald moment van eigenaar zijn gewisseld, en er dus geen geldbedrag bekend is.De lijst mag ook niet gezien worden als die van de meest waardevolle auto’s ter wereld. Er bestaan verschillende auto’s die nooit van eigenaar gewisseld zijn, maar waarvan het denkbeeldig is dat ze een astronomische waarde hebben, omwille van hun geschiedenis.Zo is er de door Andy Warhol beschilderde BMW M1, een Art Car die mogelijk nog meer gegeerd is bij kunst- dan bij autoliefhebbers. Deze zit in de collectie van BMW. Een door Ayrton Senna bestuurde McLaren-Honda, een ultrazeldzame Bugatti Royale, een Porsche 917 in de Gulf-kleuren, de auto waarin Amerikaans President John F. Kennedy werd vermoord, enzovoort: er bestaan vele auto’s die een dusdanige geschiedenis meedragen dat hun potentiële waarde op het moment van verkoop nauwelijks te schatten valt.

door Hans Dierckx
© Gocar

Leiden de tarieven van Trumps tot een crash in de autoproductie?

Dit weekend maakte Donald Trump zijn dreigement waar. De president verhoogde de douanerechten met 25% op import uit Mexico en Canada en met 10% op Chinese producten - oorspronkelijk mikte hij op 60% voor China. De nieuwe heffingen gaan in op 4 februari 2025.Met dit besluit torpedeert Trump de Noord-Amerikaanse vrijhandelsovereenkomst (NAFTA), die al decennia bestaat. Het probleem? Niet alleen eindproducten, maar ook onderdelen worden belast. Het betekent dat Amerikaanse bedrijven met Mexicaanse of Canadese toeleveranciers te maken krijgen met fors hogere kosten. Wat de autosector betreft zijn het vooral autoproducerende staten als Alabama en Georgia die de klap van de hausse onmiddellijk zullen voelen.  © Wikipedia Storingen en defecten?Wat blijkt? Dit besluit blijft niet zonder gevolgen: binnen een week dreigen productieonderbrekingen bij assemblage- en onderdelenfabrieken in alle drie de landen. Door de krappe marges in de auto-industrie wordt doorgaan met produceren onhoudbaar.Volgens Flavio Volpe, CEO van de federatie van auto-onderdelen, is het probleem simpel: de nieuwe tarieven liggen 15% hoger dan de winstmarges. Niemand wil met verlies draaien, dus bedrijven zouden binnen een week hun deuren kunnen sluiten, zei hij tegen Bloomberg.Harakiri?Veel experts waarschuwen dat Trumps radicale beslissingen zijn eigen industrie kunnen schaden. Fabrikanten, klem tussen hoge tarieven en stijgende kosten, zouden onverwachte keuzes kunnen maken. Volgens bronnen bedreigen de extra heffingen 100.000 banen in Canada en bijna een miljoen in Mexico, de werkplaats van Uncle Sam. Ook de VS ontspringt de dans niet, net als automobilisten. Grote merken als Ford, GM, Honda, Stellantis en Toyota assembleren auto’s in Canada, vooral in Ontario. Trumps protectionisme raakt dus direct de portemonnee van Amerikanen: hogere prijzen, iets waar zijn kiezers niet op zaten te wachten. Ook Amerikaanse fabrikanten en toeleveranciers voelen de pijn, want hun onderdelen worden duurder. Actie, reactieCanada liet zich i het kielzog niet onbetuigd en kondigde aan dezelfde tarieven (25%) te heffen, wat de situatie alleen maar complexer maakt. China, dat slechts 10% in plaats van de beloofde 60% moet betalen, reageerde met de opmerking dat er in handelsoorlogen nooit winnaars zijn. Maar waarom ontspringt China grotendeels de dans? Simpel: Trumps vriend Elon Musk heeft met Tesla een Gigafabriek in China, en Trump hoopt Peking te overtuigen om TikTok over te dragen—iets wat China weigert. Geopolitiek armworstelen, maar met fluwelen handschoenen. Het ergste? Trump wéét dat Amerikanen hieronder zullen lijden en heeft hen daar zelfs voor gewaarschuwd. Wat een manier om je kiezers te bedanken… Volgens consultancybedrijf EY, geciteerd door Le Monde, kunnen de tarieven het Amerikaanse BBP in 2025 met 1,5% en in 2026 met 2,1% doen krimpen door verminderde consumptie en investeringen. Het tegenovergestelde effect van wat hij beoogt. Is Trump eigenlijk in staat om te beseffen wat hij aanricht?Nog zorgwekkender: hij dreigt ook Europa af met tarieven, omdat het zich volgens hem “verschrikkelijk” gedraagt tegenover de VS. Europa heeft al laten weten hard terug te slaan. Als toeleveringsketens verstoord raken, zoals tijdens de Covid-crisis, zullen Amerikanen dat voelen - met stijgende prijzen voor auto’s en tal van andere producten. Wordt vervolgd.

door David Leclercq

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.