Het is al langer duidelijk dat Mercedes een trapje hoger wil mikken, net zoals andere merken die hun strategie afstemmen op winst in plaats van volume. Omdat het doek valt over de A-Klasse (vanaf 2026) en de B-Klasse, zal de CLA de rol van instapmodel op zich nemen. Voor de derde generatie heeft Mercedes kosten noch moeite gespaard. De CLA wordt dan ook een heuse technologische vitrine. Voorlopig zijn de sedan en de Shooting Brake beschikbaar met keuze uit twee elektrische aandrijflijnen, in afwachting van een versie met 48V mild hybrid-technologie, die binnenkort in drie vermogensvarianten op de markt komt.De eerste grote vernieuwing van deze CLA is de 800V-architectuur. Die zorgt voor veel snellere laadprestaties dan voorheen. Met een maximaal vermogen van 320 kW (gelijkstroom) kan de CLA 250+ in slechts 10 minuten tot 325 km bijladen. Zowel de CLA 250+ als de CLA 350 4Matic zijn uitgerust met een nieuwe lithium-ionbatterij van 85 kWh. De beloofde rijbereiken zijn bijzonder aantrekkelijk: de instapversie CLA 250+ haalt tot 792 km (WLTP).
Slimmer dan ooitDe nieuwe CLA is het eerste model dat volledig draait op het in eigen huis ontwikkelde MB.OS-besturingssysteem van Mercedes. Het systeem stuurt vier domeinen aan: infotainment, geautomatiseerd rijden, comfort en energiebeheer (verbruik en laden). Het MB.OS-systeem maakt het mogelijk om hardware en software los te koppelen, waardoor de ontwikkeling sneller en flexibeler verloopt.De CLA gebruikt krachtige rekenmodules die verbonden zijn met de Mercedes-Benz Intelligent Cloud. Daardoor kunnen voor het eerst alle softwarecomponenten over-the-air geüpdatet worden, zelfs de rijhulpsystemen. De CLA blijft dus jarenlang up-to-date, net zoals een smartphone die geregeld nieuwe apps of functies krijgt. Mercedes werkt hiervoor samen met wereldspelers als Google en Microsoft.
Elegantie en comfortEens je een portier opent, merk je meteen de upgrade van de CLA. Het interieur is opvallend luxueus voor een ‘kleine’ auto en biedt duidelijk meer ruimte dan vroeger. Standaard krijg je een digitaal instrumentenpaneel van 10 duim, met één of optioneel twee schermen van 14 duim die samen het optionele Superscreen vormen.De koffer heeft een inhoud van 405 liter. Hij is diep en breed, maar niet bijzonder hoog. De CLA is ook de eerste moderne Mercedes met een frunk. Die extra opbergruimte onder de ‘motorkap’ is met 101 liter verrassend groot en biedt plaats voor laadkabels en wat kleinere bagage. Dankzij de 6 cm langere wielbasis in vergelijking met het vorige model is de interieurruimte merkbaar gegroeid, vooral achterin. Daar was de hoofdruimte eerder beperkt, typisch voor een berline met coupésilhouet.
Twee motorisatiesBij zijn lancering is de Mercedes CLA verkrijgbaar met twee motorisaties: CLA 250+ (272 pk en 355 Nm) en CLA 350 4Matic (353 pk en 515 Nm). De prestaties mogen er zijn: de sprint van 0 naar 100 km/u gebeurt in respectievelijk 6,8 en 5 seconden, met een topsnelheid van ongeveer 210 km/u.De CLA 350 4Matic is uitgerust met twee elektromotoren: dezelfde achterste aandrijfeenheid als de CLA 250+, aangevuld met een voormotor van 109 pk die zorgt voor vierwielaandrijving. Die vooras komt alleen in actie wanneer dat nodig is, bijvoorbeeld bij accelereren, om het verbruik te beperken en het rijbereik te optimaliseren. Voor maximale efficiëntie heeft Mercedes ook de luchtweerstandscoëfficiënt van de auto beperkt tot slechts 0,21.Met de CLA 250+ keert Mercedes terug naar zijn roots, want deze versie is een achterwielaandrijver. Net als zijn grotere broer, de CLA 350 4Matic, beschikt hij over een transmissie met twee verhoudingen: een korte overbrenging voor vlotte acceleraties in de stad en een langere voor efficiënt rijden aan hogere snelheden.Standaard is de CLA ook uitgerust met een warmtepomp die drie energiebronnen tegelijk kan benutten: restwarmte van de elektrische aandrijving, de batterij en de omgevingslucht. Volgens Mercedes verbruikt dit systeem ongeveer een derde van de energie die een klassieke elektrische verwarming nodig zou hebben voor een vergelijkbare verwarmingscapaciteit.
Goed, maar…Op de weg stelt de CLA 250+ niet teleur: hij biedt een aangename dosis dynamiek en een hoog comfortniveau, vergelijkbaar met wat je verwacht van de duurdere modellen van het Duitse merk. Wie al in een Mercedes heeft gereden, voelt zich meteen thuis dankzij het herkenbare interieur en de afwerking. Zelfs wanneer je het tempo opvoert, blijft de elektrische sedan geruststellend stabiel, mede dankzij het indrukwekkende arsenaal aan veiligheidssystemen.Toch waren we wat minder enthousiast over het gemiddelde verbruik. Ondanks ideale weersomstandigheden (tussen 25 en 28 graden) en een rustige rijstijl ‘als een goede huisvader’, kwamen we uit op een gemiddelde van 14,7 kWh/100 km. Dat resultaat is allesbehalve slecht, maar we hadden een nóg lager gemiddelde verwacht, gezien alle inspanningen die Mercedes geleverd heeft voor het nieuwe MMA-platform, dat binnenkort ook de basis vormt voor twee SUV’s naast de sedan en de Shooting Brake.
ConclusieMet de CLA bevestigt Mercedes zijn positie op de markt van elektrische wagens, met ultramoderne technologie en een nog altijd geslaagd design. Jammer genoeg gaat die opwaardering gepaard met een stevig prijskaartje: de CLA 250+ start bij 58.443 €, terwijl je voor de CLA 350 4Matic minstens 68.607 euro neertelt. Dit ‘instapmodel’ ligt duidelijk niet binnen het bereik van iedereen…
Voor
800V-architectuur
Toptechnologie
Uiterlijk
Meer binnenruimte
Cons
Hoge prijs
Dikke A-stijlen
Kwaliteit van sommige kunststoffen
Beperkte kofferruimte
De Mercedes CLA 250+ (2025) in cijfersMotor: 1 elektromotor, 272 pk en 355 Nm, lithium-ionbatterijTransmissie: achterwielaandrijvingVersnellingsbak: 2 versnellingenL/b/h (mm): 4.731 / 1.855 / 1.469Leeggewicht (kg): 2.055Koffervolume (l): 405 (frunk: 101)Batterij (kWh): 850-100 km/u (sec): 6,7Topsnelheid (km/u): 210Rijbereik (WLTP, km): 792Verbruik (WLTP, kWh/100 km): 12,5 tot 14,1CO₂: 0 g/kmPrijs: 58.443 euroBIV: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië : 1.012,17 euro ; Brussel: 75,79 euroVerkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 102,96 euro