Van 1961 tot 1992 was de Renault 4 het antwoord van het merk op de Citroën 2PK. Het erg populaire model werd meer dan acht miljoen keer geproduceerd en vond zijn weg naar talloze landen wereldwijd. Als betaalbaar en veelzijdig vervoermiddel bleef hij bijzonder geliefd in Europa en ver daarbuiten. Het lag dus voor de hand dat Renault – na het retro-succes van de 5 – ook de 4 opnieuw zou uitvinden. Om kosten te besparen werd hij ontwikkeld op hetzelfde platform als de 5: AmpR Small.Hij neemt de techniek van de Renault 5 over, maar onderscheidt zich door zijn formaat. De wielbasis werd verlengd tot 2,6 meter, wat het interieur duidelijk ten goede komt. De binnenruimte is een stuk beter dan bij de 5, net als de kofferruimte, die van 420 liter tot ruim 1.400 liter gaat als je de achterzetels neerklapt. Zoals bij de oude 4L is de laaddrempel laag, wat het laden van zware of grote spullen vergemakkelijkt. Jammer genoeg is de vloer niet helemaal vlak, wat het minder handig maakt om grote pakketten te schuiven.
Inspiratie en vrijheidTerwijl de Renault 5 qua vormgeving dicht bij het origineel blijft, neemt de nieuwe Renault 4 wat meer vrijheid. Hij is 4,14 meter lang, groter dan een Clio, en maakt een imposante indruk. De zwarte neus verwijst naar vroeger, net als de achterlichten die een gestileerde versie zijn van het klassieke ontwerp. Ook de vorm van de zijruitjes achteraan is een knipoog. Maar verder is het ontwerp helemaal modern, met lijnen die doen denken aan de Jeep Avenger of Fiat 600. De Renault 4 ziet er best leuk uit, al moet gezegd: hij is niet zo onweerstaanbaar als de 5. Voor wie graag open rijdt, is er de Plein Sud-versie met een groot stoffen schuifdak – een knipoog naar de R4 Plein Air van weleer.Het dashboard is overgenomen van de 5, dus geen verrassingen daar. Je krijgt twee schermen van 10 duim, een gedeeltelijke bekleding in jeansstof (bij de Iconic-versie) en een versnellingshendel op de stuurkolom. Renault voegde enkele leuke details toe, zoals de deurbekleding in pied-de-poulemotief en de volledig neerklapbare passagierszetel die verandert in een tafeltje. Zo kun je zelfs voorwerpen van 2,2 meter lang vervoeren. De Renault is behoorlijk veelzijdig. Zo trekt hij tot 750 kg en kun je met de V2L-functie elektrische toestellen opladen via de batterij.
One PedalEr staan twee versies van de Renault 4 in de catalogus. De eerste, de Urban, beschikt over een elektromotor van 120 pk en een batterij van 40 kWh, goed voor een rijbereik van 300 km. De tweede, de Comfort Range, levert 150 pk en haalt een rijbereik van 400 km dankzij zijn batterij van 54 kWh. Het snellaadvermogen bedraagt respectievelijk 80 en 100 kW. In wisselstroom haalt de boordlader maximaal 11 kW.In vergelijking met de 5 biedt de nieuwkomer de One Pedal-functie (beschikbaar vanaf de Techno-uitvoering), waarmee je via regeneratie kunt afremmen. Je kunt kiezen uit verschillende standen via de schakelpeddels achter het stuur. Op de weg rijdt de Renault 4 voorspelbaar en herken je meteen de kwaliteiten van zijn kleine broer. Toch is de ophanging hier veel meer op comfort afgestemd. Oneffen wegen worden merkbaar beter opgevangen, wat perfect past bij het meer gezinsvriendelijke karakter van deze auto. De carrosseriebewegingen blijven gelukkig goed onder controle.
Eigen karakterAchter het stuur mis je het dynamische rijgevoel van de Renault 5. Toch is de 4 best aangenaam: de besturing is vrij precies en de 150 pk sterke motor waar wij mee reden, stelt zeker niet teleur. De bodemvrijheid van 18,1 cm maakt hem wat minder wendbaar in snelle bochten, maar zorgt dan weer voor betere prestaties op licht terrein, zeker met de tractiecontrole Extended Grip. Op gewone wegen haal je zonder moeite een gemiddeld verbruik van ongeveer 14 kWh/100 km. Bij een vlotte rit op de autosnelweg ligt dat wel wat hoger, met een gemiddelde van rond de 20 kWh/100 km.Bij de lancering is de Renault 4 verkrijgbaar in drie uitrustingsniveaus: Evolution, Techno en Iconic. Elk van deze biedt veel mogelijkheden om te personaliseren en een brede waaier aan accessoires. Denk aan extra opbergvakken, dakdragers of zelfs een rieten mandje aan de middenconsole – speciaal ontworpen voor… een baguette. Qua prijs zit de nieuwe Renault 4 ver van het originele model, dat ooit toegankelijk was voor iedereen. De versie met 120 pk begint bij 29.900 euro, het model met 150 pk kost 32.900 euro. De Iconic-uitvoering, alleen beschikbaar met de krachtigste motor, wordt aangeboden vanaf 36.900 euro.
ConclusieDe Renault 4 is minder verleidelijk dan de Renault 5, maar heeft zeker zijn troeven. Met zijn leuke retrolook en veelzijdigheid weet hij te overtuigen. Jammer dat de prijs zo snel oploopt door de rijke uitrusting. Een soberder instapversie zou welkom zijn en beter aansluiten bij de oorspronkelijke geest van deze auto, die destijds veel mensen toegang gaf tot automobiliteit.
De Renault 4 150 pk Comfort Range in cijfersMotor: 1 elektromotor, 150 pk en 245 Nm, NMC-batterijAandrijving: op de voorwielenVersnellingsbak: enkele verhoudingL/b/h (mm): 4.143/1.796/1.552Leeggewicht (kg): 1.462Koffervolume (l): 420 tot 1.405Batterij (kWh): 520 tot 100 km/u (sec): 8,1Topsnelheid (km/u): 150Rijbereik (WLTP, km): 409Verbruik (WLTP, kWh/100 km): 15,1CO₂: 0 g/kmPrijs: 32.900 euroBIV: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 61,50 euroVerkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 100,98 euro
Voor
Leuke neo-retrolook
Goede binnenruimte
Precieze besturing
Geslaagd multimediasysteem
Cons
Prijs
Geen vlakke vloer
Geen echte instapversie