Een wagen die de symbolische kaap van 200.000 km bereikt heeft, roept altijd wat argwaan op. Maar dan vergeet je al snel dat de industriële technieken intussen sterk geëvolueerd zijn, en dat de ingebouwde elektronica de werking van de verschillende onderdelen verbetert. Sinds de jaren 1990 en 2000 is de levensduur van auto’s dan ook sterk toegenomen. Uiteraard zijn sommige innovaties in het begin niet foutloos gebleken, maar als het onderhoud correct en consequent gebeurde, zie je vandaag regelmatig benzine- of dieselmodellen die probleemloos over die grens gaan. Dat is gewoon een feit.Wat je moet controleren bij meer dan 200.000 kmSlijtage is onvermijdelijk naarmate de kilometers oplopen, dat is niets nieuws. Moderne motoren kunnen gemakkelijk honderden duizenden kilometers aan, maar bepaalde onderdelen errond – zoals de koppeling, schokdempers, distributie, alternator, aircocompressor, uitlaat en wiellagers – zijn vaak ontworpen om 150.000 tot 200.000 km mee te gaan. Daarna moet je ze wellicht vervangen. Daarom is het essentieel om na te gaan of die onderdelen al vernieuwd zijn.Een auto die goed onderhouden is, met een duidelijke historiek en bijhorende facturen, bespaart je heel wat kopzorgen. In België hebben kopers het geluk dat ze kunnen rekenen op de Car-Pass, die alle interventies op het voertuig zou moeten vermelden. Het volstaat dus om te controleren welke onderdelen al vervangen zijn, zodat je geen onaangename verrassingen tegenkomt. Zo simpel is het.
Ook kleine turbomotoren roepen weleens vragen op. Sinds de jaren 2010 hebben strengere CO₂-regels autofabrikanten ertoe aangezet om te kiezen voor motoren die minder uitstoten. Die drukgevoede motoren zijn vandaag betrouwbaarder dan vroeger, maar we hebben nog altijd te weinig zicht op hoe ze het doen na 200.000 km. Voorzichtigheid is dus geboden: kies liever modellen met een cilinderinhoud die zijn degelijkheid al bewezen heeft, zoals een 1.6, 1.8 of 2.0.In het algemeen geldt: hoe hoger het specifiek vermogen (pk per liter), hoe moeilijker het is om langdurige betrouwbaarheid te garanderen. Oudere atmosferische motoren zijn dan weer opgebouwd uit royaal gedimensioneerde onderdelen en halen soms indrukwekkende kilometerstanden.Beproefde en betrouwbare modellenSommige modellen hadden bij hun lancering een slechte reputatie, denk maar aan elektronische problemen, zwakke turbo’s of onbetrouwbare versnellingsbakken. Maar in veel gevallen zijn die kinderziektes intussen verholpen. Heel wat merken vallen onder die noemer. Peugeot, Renault, Fiat, Opel of Volkswagen-modellen die tussen 2000 en 2010 gebouwd zijn en toen bekendstonden als minder betrouwbaar, zijn vandaag net wel aan te raden dankzij verschillende correctierondes.Een model kiezen dat zijn kinderziektes al achter de rug heeft, is soms verstandiger dan gaan voor een jong exemplaar met weinig kilometers uit een generatie die nog vatbaar is voor problemen.
Interessante waardeverminderingZodra een auto de grens van 200.000 km voorbij is, zakt zijn waarde meestal drastisch. Tenzij het om uitzonderlijke of erg gegeerde modellen gaat, is het niet ongewoon om wagens te vinden die voor minder dan 10% van hun oorspronkelijke catalogusprijs verkocht worden. Zelfs als er zich dan een ernstig defect voordoet, blijft het financiële risico beperkt. Een motorbreuk of ander zwaar probleem hoeft dus geen ramp te betekenen, zeker niet als je een goede aankoopprijs hebt bedongen. Bovendien krijg je op die manier toegang tot een hoger segment – comfortabele berlines, goed uitgeruste breaks of luxewagens – voor de prijs van een eenvoudige stadsauto.Gemakkelijker in onderhoudNaarmate auto’s technisch complexer werden, zijn ook de onderhouds- en herstellingskosten gestegen. Sensoren, geavanceerde multimediasystemen (die vaak storingsgevoelig zijn), rijhulpsystemen en kleine turbomotoren maken recente modellen duurder om te onderhouden. Oudere auto’s zijn meestal eenvoudiger gebouwd en daardoor vaak gemakkelijker én goedkoper in onderhoud. Onafhankelijke garages kunnen nog altijd aan zulke wagens werken zonder dat er een geavanceerde elektronische diagnose nodig is, en de onderdelen blijven doorgaans betaalbaar.
Slim kopen is vooral juist kiezenDe gouden regel bij een auto met veel kilometers: nooit overhaasten. Die regel geldt eigenlijk voor elke tweedehandswagen, maar zeker bij exemplaren met een hoge kilometerstand. Kies altijd voor een auto met een duidelijke historiek, bij voorkeur van een zorgvuldige particulier of een betrouwbare professional. Een wagen die op korte tijd veel kilometers deed – bijvoorbeeld op de snelweg – is vaak in betere staat dan een exemplaar met weinig kilometers dat vooral in de stad zwaar belast werd.Kijk ook bewust naar luxueuzere uitvoeringen of merken met een sterke reputatie op vlak van betrouwbaarheid: Lexus, Toyota, Honda, Mazda, Hyundai, maar ook bepaalde Volkswagens of Mercedessen van vóór 2005 zijn vaak veilige keuzes. Ook sommige Franse en Italiaanse modellen kunnen, mits goed onderhoud, aangenaam verrassen. En ten slotte: laat de auto altijd nakijken vóór je koopt, of onderhandel een volledige onderhoudsbeurt vooraf. Een kleine extra kost bij de aankoop kan je achteraf veel miserie besparen.