NMBS wil hoge energieprijzen doorrekenen aan de reiziger

De NMBS wil vanaf februari duurdere treintickets invoeren. In totaal moeten abonnementen zo’n 10 procent duurder worden, waarmee de kost voor energieprijzen voor het bedrijf moet worden gedempt. De raad van bestuur heeft akte genomen van het voorstel, maar moet nog goedkeuring geven. Dat schrijven L’Echo en De Tijd.

De NMBS lijdt onder de energiecrisis. Aangezien 90 procent van de treinen, in totaal 3.800 exemplaren die elke dag rijden, met een elektrische aandrijving rijdt, is de treinmaatschappij de grootste stroomgebruiker van het land. In 2020 betaalde de NMBS nog 123 miljoen euro voor elektriciteit, dit jaar zal dat al oplopen naar 223 miljoen, en volgens jaar zelfs naar 432 miljoen.

Daarnaast speelt ook de hoge inflatie mee: met 18.000 werknemers behoort de NMBS tot de grootste werkgevers van België, en de automatische loonsindexering kost het bedrijf volgend jaar 165 miljoen euro extra. In totaal kost energie en personeel de NMBS zo bijna een half miljard euro extra. Daarnaast maakte het bedrijf tijdens de coronacrisis één miljard euro verlies, en met inkomsten van reizigerstickets geraakt die put niet gedempt.

Behalen stiptheidsdoelstellingen

Het bedrijf nam al besparingsmaatregelen, maar kijkt in eerste instantie vooral naar de Wetstraat om hulp te krijgen. Bevoegd minister Georges Gilkinet (Ecolo) stelde begin deze maand al voor om het lage btw-tarief op treintickets (nu 6 procent btw) te schrappen. Deze maatregel moet 100 miljoen euro vrijmaken voor de treinmaatschappij. Om zijn energie- en personeelsfacturen te kunnen betalen, wil de NMBS nu ook de reiziger een stukje laten meebetalen.

Concreet bestaat de prijsverhoging eerst uit een indexering, van 8,73 procent. Daarnaast rekent de NMBS nog een procentpunt bij, “voor het behalen van stiptheidsdoelstellingen“. Dat extra procentpunt wordt alleen bijgerekend op abonnementen. Forfaitaire tickets, zoals het Youth Ticket of Senior Ticket, stijgen minder fors. Wel zullen ook gebruikers van een City Pass, een kaartjespakket dat het gebruik van tram, trein en bus combineert, in Antwerpen en Gent iets meer moeten betalen.

Duitsers kregen goedkoper openbaar vervoer

De plannen van de NMBS kunnen op veel kritiek rekenen: veel burgers weten al niet hoe ze de energiefactuur, die door de exploderende gasprijs veel hoger ligt dan de afgelopen jaren, kunnen betalen. In onder meer Duitsland werd het openbaar vervoer deze zomer net daarom veel goedkoper gemaakt: voor maar 9 euro per maand konden reizigers in juni, juli en augustus alle regionale treinen en bussen gebruiken.

In totaal werden 52 miljoen tickets verkocht, waarbij meteen heel wat autoritten werden uitgespaard. De maatregel was ook positief voor het milieu: de uitstoot van CO2 werd met 1,8 miljoen ton verminderd. Om de automobilisten, waarvoor het openbaar vervoer geen oplossing was, ook een handje te helpen, werden ook de accijnzen op brandstof tijdelijk verlaagd.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20