Møller-Mærsk breidt investeringen in duurzame vloot uit

De Deense maritieme groep AP Møller-Mærsk, een van grootste olieverbruikers in de hele wereld, heeft bij scheepsbouwer Hyundai Heavy Industries uit Zuid-Korea een order geplaatst voor de bouw van zes grote containerschepen die op duurzame methanol kunnen varen. Dat heeft AP Møller-Mærsk aangekondigd.

De operatie maakt deel uit van de plannen van het Deense concern om een klimaatneutrale onderneming te worden. Met de bestelling zou een bedrag van ongeveer 1.620 miljard won (1,15 miljard euro) zijn gemoeid.

Duurzame methanol

AP Møller-Mærsk is eigenaar van de grootste vloot containerschepen van de hele wereld. Het Deense concern heeft zich tot doel gesteld om tegen het einde van het volgende decennium klimaatneutraal te worden. Tegen eind dit decennium zou de maritieme groep zijn uitstoot van broeikasgassen al met 50 procent willen hebben verminderd.

Møller-Mærsk bestempelt duurzame methanol als een van de brandstoffen die het best zijn geschikt om de scheepvaart klimaatneutraal te maken. De scheepvaart is momenteel verantwoordelijk voor ongeveer 3 procent van de wereldwijde emissies.

De nieuwe schepen zullen in de plaats komen van een aantal oudere exemplaren, die worden afgeschreven. AP Møller-Mærsk wil de capaciteit van zijn volledige vloot immers niet boven de grens van 4,3 miljoen containers laten uitstijgen. De nieuwe schepen zullen 17.000 standaard-containers kunnen vervoeren.

Voldoende voorraden

De nieuwe vloot zal worden uitgerust met motoren die eventueel ook nog op traditionele scheepsolie kunnen functioneren. Møller-Mærsk werkt naar eigen zeggen samen met een aantal industriële partners om een markt te creëren die voldoende duurzame brandstofvoorraden kan leveren om zijn vloot van meer dan zevenhonderd schepen van energie te voorzien.

De zes nieuwe schepen moeten over drie jaar worden opgeleverd en zullen onder de Deense vlag varen. Møller-Mærsk heeft inmiddels in totaal negentien methanol-schepen besteld. Wanneer die nieuwe vloot in gebruik is genomen en oudere schepen heeft vervangen, zal de Deense maritieme groep de uitstoot van koolstofdioxide met ongeveer 2,3 miljoen ton per jaar kunnen verminderen.

Møller-Mærsk verbruikt momenteel ongeveer 11 miljoen ton scheepsolie per jaar. Dat staat gelijk met de volledige voorraad petroleum die op een dag wereldwijd wordt geproduceerd.

(lb)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20