Maersk wil met boeien schepen wereldwijd van stroom voorzien

De Deense scheepvaartgroep Maersk is van plan om over de hele wereld in de buurt van haveninfrastructuur honderden offshore laadstations te installeren. Daardoor kunnen schepen die buiten de havens tijdelijk voor anker moeten gaan, zichzelf van elektriciteit bevoorraden zonder de eigen generatoren te moeten opstarten. Dat heeft Maersk aangekondigd.

Deze oplossing zou de ecologische voetafdruk van de scheepvaart sterk moeten kunnen terugdringen. Ook wanneer de schepen niet op zee zijn, maar in de havens zijn aangemeerd of in de buurt voor anker zijn gegaan, is er aan boord nood aan elektriciteit.

Die elektriciteit wordt meestal opgewekt met de eigen generatoren van de schepen. Die machines worden echter met fossiele brandstoffen gevoed, waardoor de schepen een belangrijke bron van luchtvervuiling worden.

Gezondheidsrisico

Maersk wijst er daarbij op dat elke dag ongeveer 3.500 commerciële schepen stookolie verbruiken terwijl ze voor anker liggen of zijn aangemeerd. Het probleem van de uitstoot door die wachtende schepen is tijdens de coronapandemie nog acuter geworden.

De congesties in grote havens zoals Shanghai, Rotterdam of Los Angeles werden door een gebrek aan arbeidskrachten en een toenemende vraag naar producten nog verergerd, schrijft het persbureau Reuters. De uitstoot van wachtende schepen is hierdoor drastisch opgelopen. Dat heeft onder meer in de nabijgelegen stedelijke gebieden tot grotere gezondheidsrisico’s geleid.

Stillstrom, een nieuwe dochteronderneming van Maersk, heeft nu een technologie ontwikkeld waarmee schepen van elektriciteit kunnen worden voorzien wanneer ze aan een boei zijn afgemeerd. Die boeien zijn door een transmissielijn met het elektriciteitsnet op de oever verbonden. 

Stillstrom wil de volgende jaar in een honderdtal havens telkens tussen drie en tien boeien installeren. “Dit zal de uitstoot van koolstofdioxide met 5 miljoen ton per jaar verminderen en tegelijkertijd de geluidsoverlast door de schepen verminderen”, betoogt Sebastian Klasterer Toft, manager van Stillstrom.

Duurzame elektriciteit

“We weten dat luchtvervuiling een groot probleem is voor havens in de buurt van stedelijke gebieden. Deze boeien zullen de schepen in staat stellen hun motoren uit te zetten. We willen daarbij uiteindelijk ook bereiken dat de schepen in de havens op duurzame elektriciteit beroep zullen doen in plaats van fossiele brandstoffen te gebruiken.”

Sillstrom zal een eerste boei op commerciële schaal de volgende zomer bij een offshore windpark van Orsted installeren. “Daarna volgt een periode van zes tot negen maanden met tests”, voert Maersk aan. “Vervolgens wordt de volgende zes jaar gerekend op een commerciële uitrol in vijftig tot honderd havens over de hele wereld.”

Maersk wijst er nog op dat kustvaarders die voor anker zijn gegaan, tussen drie en vijf ton scheepsbrandstof per dag verbruiken. Bij de grootste commerciële vaartuigen, zoals containerschepen, loopt dat dagelijkse verbruik op tot tien ton.

(evb)

Meer