Midden-Oosten heeft meest efficiënte havens van de wereld

De King Abdullah Port in Saoedi-Arabië was het voorbije jaar de meest efficiënte haven van de hele wereld. Dat zegt een rapport van de Wereldbank en S&P Global Market Intelligence, gebaseerd op de snelheden waarmee schepen geladen en gelost kunnen worden.

In de top vijf van de rangschikking kunnen vier havens uit het Midden-Oosten worden aangetroffen. Die locaties hebben volgens de onderzoekers het best gereageerd op de sterke volumegroei en de volatiliteit van de dienstverlening die met het herstel na de coronapandemie konden worden opgemerkt.

Risico

King Abdullah Port wordt in de ranglijst gevolgd door zijn regionale concurrenten Port Salalah in Oman en Hamad Port in Qatar. Khalifa Port in Abu Dhabi vervolledigt samen met Shanghai Port de top vijf. 

Het voorbije jaar werd de economie geconfronteerd met een ongekende havencongestie en een zware verstoring van de wereldwijde toeleveringsketens.

“Door meer gebruik te maken van digitale technologie en duurzame brandstoffen, kunnen landen hun havens moderniseren en de maritieme toeleveringsketens veerkrachtiger maken”, benadrukte Martin Humphreys, hoofdeconoom transport bij de Wereldbank, in een commentaar op het rapport.

“Inefficiënte havens vormen voor veel ontwikkelingslanden een aanzienlijk risico. Ze kunnen immers een belangrijke hinderpaal voor de economische groei betekenen. Bovendien kunnen ze de werkgelegenheid schaden en de kosten voor importeurs en exporteurs verhogen.”

“In het Midden-Oosten blijkt men echter met zware investeringen in de technologie en de infrastructuur van containerhavens op deze problemen een efficiënt antwoord te hebben kunnen bieden.”

Het rapport benadrukt daarnaast de veerkracht van de Oost-Aziatische havens en het vermogen van de Chinese havens om de uitdagingen van de pandemie met positieve gevolgen aan te pakken.

Drie van de grote Chinese gateways – Shanghai, Ningbo en Guangzhou – zijn dan ook in de top tien terug te vinden. Yokohama in Japan, de meest efficiënte haven van het jaar voordien, zakte in de ranglijst naar een tiende plaats.

De onderzoekers merken op dat er tussen de havens grote verschillen in efficiëntie kunnen worden opgemerkt. “King Abdullah Port liet daarbij gemiddeld 97 containerbewegingen per uur optekenen”, wordt er aangevoerd. “In de belangrijkste havens langs de westkust van Noord-Amerika valt dat cijfer echter terug tot 26 bewegingen per uur.”

Cruciale rol

“De pandemie benadrukte vaak op een pijnlijke manier de cruciale rol die havens bij de tijdige levering van goederen aan landen en hun bevolking vervullen”, bekloemtoonde Turloch Mooney, maritiem expert van S&P Global Market Intelligence. “De effecten van de pandemie op belangrijke wereldwijde economische toegangspoorten en hun bijbehorende toeleveringsketens zijn zeer zorgwekkend.”

“Zij geven aanleiding tot ernstige vertragingen in de leveringen en veroorzaken aanzienlijke tekorten aan goederen. Dit leidt tot hogere prijzen, terwijl veel bedrijven zich door de problemen over hun financiële situatie zorgen moeten beginnen te maken.”

Meer dan 80 procent van de wereldwijde goederenhandel wordt over zee vervoerd. Ongeveer 35 procent van de totale volumes en meer dan 60 procent van de commerciële waarde wordt in containers vervoerd.

De haven van Virginia laat op een 23ste plaats de beste prestatie van Noord-Amerika optekenen, gevolgd door Miami (29) en Halifax in Canada (46). De Marokkaanse haven van Tanger Med is op een zesde plaats de hoogst gerangschikte haven van Europa en Noord-Afrika.

Cartagena in Colombia laat met een twaalfde plaats de hoogste score van Latijns-Amerika en het Caribisch gebied optekenen. Port Matadi in de Democratische Republiek Congo is op een 171ste plek de best presterende haven is uit de Afrikaanse Sub-Sahara.

Meer