Meest gestreamde editie ooit: de Olympische Winterspelen in Beijing

Meest gestreamde editie ooit: de Olympische Winterspelen in Beijing
Rechts de Amerikaanse langlaufster Jessica Diggings met haar zilveren medaille (Isopix)

Volgens het Amerikaanse televisie- en radionetwerk NBC waren de Olympische Winterspelen in Beijing op televisie de slechtst bekeken editie ooit. Gemiddeld keken er 11,4 miljoen Amerikanen per dag naar de verschillende sporten die uitgezonden werden op de zender. Ter vergelijking: volgens het netwerk kwam het gemiddelde kijkcijfer voor de Winterspelen in het Zuid-Koreaanse Pyeongchang uit op 19,8 miljoen.

Op 4 februari keker er in de VS in totaal 160 miljoen kijkers, verspreid over verschillende kanalen, live naar de opening van de Olympische Winterspelen in Beijing. De kijkcijfers zijn hiermee met 36 procent gedaald sinds de Winterspelen van 2018. Volgens NBC waren deze kijkers verspreid over hun televisiekanaal, streamservice Peacock, de NBC Sports app en de website.

Meest gestreamde editie ooit

Echter, het televisienetwerk stelt dat de Winterspelen – in zijn totaliteit – de meest gestreamde editie ooit was op zowel sociale media als de streamservice Peacock. Er werd gemiddeld 78 procent meer en langer gekeken naar het sportevenement in Beijing dan naar de voorgaande editie in Pyeongchang. NBC wist verspreid over verschillende sociale media meer dan 1 miljard ‘views’ te verzamelen. Een stijging van 69 procent sinds de voorgaande editie. Ondanks dat de ‘harde’ kijkcijfers tegenvallen is de engagement rondom het evenement juist gestegen. 

Kijkcijfers dalen al langer

Echter in termen van harde kijkcijfers is de netwerkgigant dus een groot deel van zijn publiek kwijtgeraakt, wat voelbaar was in de reguliere reclame-inkomsten. Dat was echter geen groot probleem voor NBC. 

Dan Lovinger, directeur advertentieverkoop van NBC, stelt dat veel van de verloren reguliere inkomsten gecompenseerd werden dankzij advertenties op de platformen TikTok en Peacock. “Is er een scenario dat we evenveel, zo niet meer inkomsten binnenkrijgen? Ja, dat is er”, zegt hij aan Bloomberg. Daarbij, ondanks de tegenvallende resultaten hebben sponsoren weinig andere alternatieve mogelijkheden om een groot publiek te bereiken in een gefragmenteerd medialandschap.

Kijkcijfers van live-televisie zijn al langer aan het dalen, echter is deze daling versneld onder druk van de coronapandemie zo stellen experts. Het aantal live kijkers tijdens de Zomerspelen in Tokio lag ook al 42 procent lager. Televisiezenders zien dus voornamelijk een verschuiving van het publiek in de richting van digitale- en sociale media, waarbij kijkers zelf kunnen beslissen wat ze kijken en wanneer.

(ns)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

03:00