Dr. Martens optimistisch over toekomstige groei ondanks winstdaling


Key takeaways

  • Dr. Martens heeft de stabiliteit van het bedrijf hersteld door het direct-to-consumer kanaal nieuw leven in te blazen.
  • De strategie “Levers for Growth” is gericht op een verschuiving van een kanaalgericht model naar een consumentgerichte aanpak.
  • Dr. Martens is van plan om distributiestrategieën af te stemmen op individuele markten en verwacht een winstgroei tussen 64 miljoen en 88 miljoen euro.

Ondanks de aanzienlijke winstdaling is Dr. Martens optimistisch over de terugkeer naar groei in het komende boekjaar. Het bedrijf onthulde onlangs zijn “Levers for Growth” strategie, ontworpen om zijn activiteiten nieuw leven in te blazen na een prestatie die de aanvankelijke prognoses overtrof. Voor het jaar dat eindigde op 30 maart bedroeg de aangepaste winst voor belastingen 40,5 miljoen euro, een daling ten opzichte van 115,4 miljoen euro in het voorgaande jaar, maar boven de verwachte 36,3 miljoen euro.

Stabiliteit herstellen

De omzet van de groep daalde met 8 procent tot 935,4 miljoen euro, wat overeenkomt met de prognoses en wordt toegeschreven aan de moeilijke economische omstandigheden en het consumentenvertrouwen in de belangrijkste markten. Ije Nwokorie, CEO van Dr. Martens, benadrukte de belangrijkste doelstelling van het bedrijf voor het boekjaar: het herstellen van de stabiliteit van Dr. Martens. Dit werd bereikt door het direct-to-consumer kanaal in Noord- en Zuid-Amerika nieuw leven in te blazen, marketingstrategieën te verfijnen om productgerichtheid te benadrukken, kostenbesparende maatregelen door te voeren en de balans te versterken.

Consumentgericht model

De strategie “Levers For Growth” is erop gericht om de aanpak van het bedrijf te verschuiven van een kanaalgericht naar een consumentgericht model, waardoor de groeimogelijkheden toenemen. Dr. Martens wil zijn klantenbestand verbreden door een breder assortiment producten aan te bieden, waaronder iconische laarzen en schoenen, nieuwere lijnen zoals Zebzag en Buzz, en aanvullende categorieën zoals sandalen, tassen en lederwaren.

Distributie optimaliseren

Het bedrijf is van plan om distributiestrategieën af te stemmen op individuele markten, waarbij een effectieve mix wordt gemaakt van direct-to-consumer en business-to-business benaderingen om het merkbereik en de toewijzing van middelen te optimaliseren. Vooruitkijkend verwacht Dr. Martens een winst tussen 64 miljoen en 88 miljoen euro in het volgende boekjaar, mogelijk een verdubbeling van de cijfers voor fiscaal jaar 2025.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.