“Helaas kan iedereen getroffen worden door nepnieuws, ongeacht opleidingniveau of rijkdom”

Ksenia Iliuk is co-founder van LetsData en voordien hoofd van de researchafdeling van Detector Media. Beide Oekraïense bedrijven gaan actief de strijd aan met desinformatie, onder meer door gebruik te maken van artificiële intelligentie. In de aanloop naar de beurs Cybersec Europe (op 19 en 20 april in Brussels Expo) deelde de keynote speaker in een exclusief interview met Business AM haar werkwijze, expertise en aanpak.


Beluister hier het interview van Business AM-journalist Sofie Sonck met Ksenia Iliuk:


Hoe kan je de verspreiding van kwaliteit en accurate informatie versterken?

Ksenia Iliuk: “Een deel bestaat uit het opvoeden van mensen en het verhogen van het bewustzijn over desinformatie als een bedreiging. Daar is het werken met advertenties nodig: de plaatsing van deze banners op een website wordt verkocht. Er zijn zoveel gevallen waarin je desinformatie krijgt te zien, en mensen betalen er gewoon voor.”

“Je moet dit soort werk doen in de reclamewereld om deze kernverordening te creëren binnenin, zodat mensen niet geïnteresseerd zijn in het aannemen van orders van degenen die kwaadaardige informatie verspreiden.”

Op welke manier heeft desinformatie een invloed op ieders besluitvormingsproces?

“Als er iets is dat een grote invloed heeft op hoe we ons voelen, dan zijn het kwaadaardige informatiecampagnes. Ze werken meestal niet met feiten, ze werken met emoties, en ze proberen ons zeer sterke emoties te laten voelen. Het maakt niet uit of ze positief of negatief zijn, ze zijn gewoon gericht op deze zeer sterke emotie, zoals wanneer je erg gepassioneerd bent over iets.”

“Met mensen die in die staat verkeren, is het heel makkelijk voor degenen die ons willen manipuleren om daadwerkelijk de koers te proberen veranderen, om deze emotie over te brengen in het maken van beslissingen of acties. Ik denk dat het eerste niveau is dat ieder van ons wordt beïnvloed op het emotionele niveau, dat we ons gestrest voelen, dat we ons overweldigd voelen, dat dit het algemeen invloed heeft hoe we ons dagelijks voelen. En dan nemen we beslissingen, zoals iets delen of posten op Facebook, over sommige zeer grote beslissende dingen in ons leven.”

Op wie richten verspreiders van nepnieuws zich vooral?

“Helaas kan iedereen getroffen worden, ondanks hun niveau van opleiding of rijkdom. We hebben bijvoorbeeld zeer geraffineerde kwaadaardige informatiecampagnes gezien, gericht op mensen met doctoraten. Er was een door de staat georganiseerde, kwaadaardige informatiecampagne waarbij ze een compleet fake proefschrift gemaakt hebben. Daarmee gingen ze naar academische conferenties wereldwijd, en verspreidden volledig kunstmatig gecreëerde hypotheses, bewijzen, … Dus eigenlijk kan iedereen het doelwit zijn. Het is helaas gewoon gericht op het grote publiek, dat zeer divers is in dit begrip.”

Meer in ons dossier Cybersecurity

(as)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.