Gert De Winter vertrekt als CEO van Zwitserse verzekeringsreus Baloise

De Belg Gert De Winter neemt op 30 juni ontslag als CEO van verzekeringsreus Baloise en verlaat dan ook het bedrijf, zo kondigt de multinational aan. De Winter keerde terug aan de top van het bedrijf na een strijd tegen kanker, maar treedt nu toch definitief af.

Waarom is dit belangrijk?

De 57-jarige Antwerpenaar behoort tot de selecte club van Belgische managers die het tot CEO van een buitenlandse multinational geschopt hebben. Hij leidt sinds 2016 Baloise Group, nadat hij eerder aan het hoofd stond van de Belgische tak.

Het nieuws: De Winter treedt op eigen verzoek af. “Dit is het juiste moment om de prioriteiten in mijn leven bij te stellen.”

Wat voorafging:

  • Baloise kondigde een jaar geleden aan dat De Winter volgens een verkort schema ging werken om zich te concentreren op zijn behandeling tegen slokdarmkanker. Michael Müller, de CEO van Baloise Zwitserland, nam de dagelijkse leiding van de groep over en De Winter ging zich beperken tot de strategische zaken.
  • Na de zomervakantie ging hij, zoals Baloise gepland had, weer voltijds aan de slag. Maar na enkele maanden in de frontlinie kondigt De Winter nu zijn vertrek aan na het eerste semester.

De toekomst:

  • Müller, zijn logische opvolger, wordt vanaf 1 juli de groeps-CEO. De Winter treedt niet alleen af, hij verlaat meteen ook het bedrijf, dat zich onder zijn bewind moest aanpassen aan de digitalisering die de hele financiële sector aan het transformeren is.
  • “De beslissing om Baloise te verlaten was niet gemakkelijk, maar door de gebeurtenissen in mijn persoonlijke leven van de afgelopen twaalf maanden ben ik ervan overtuigd dat dit het juiste moment is om de prioriteiten in mijn leven bij te stellen”, zegt de Antwerpenaar in een mededeling.
  • De Winter gaat zich voortaan wijden aan “verscheidene projecten die dicht bij zijn hart liggen”.

Het bredere verhaal: Daarmee is er straks een Belgische CEO minder bij de Zwitserse multinationals, waar Belgische topmanagers traditioneel goed in de markt liggen.

(as)

Meer