Franse autobestuurders kunnen elektrische wagen niet zomaar verkopen

Frankrijk heeft nieuwe regels ingevoerd die het autobestuurders moeilijker maken om nieuwe elektrische auto’s die met overheidssubsidies zijn gekocht, met winst verder te verkopen. De eigenaars zullen de auto gedurende een bepaalde periode moeten bijhouden en dienen met het voertuig ook een minimum aantal kilometers af te leggen vooraleer er tot een verkoop van de wagen kan worden overgegaan.

Chauffeurs die aan de gestelde voorwaarden niet voldoen zullen de ontvangen overheidssubsidies moeten terugbetalen.

Prijzen

Eerder was bepaald dat Franse chauffeurs een elektrische auto die met subsidies van de overheid was aangekocht, minstens zes maanden in bezit moesten houden. Die termijn wordt nu echter verdubbeld tot een periode van minstens een jaar.

Daarbij moet bovendien ook minstens een afstand van 6.000 kilometer worden afgelegd. Pas daarna kan de auto worden verder verkocht zonder dat de ontvangen premies van de overheid moeten worden terugbetaald.

De prijzen van occasiewagens hebben de voorbije maanden een sterke stijging laten optekenen. Dat fenomeen moet worden gelinkt aan de schaarste aan nieuwe wagens. De productie bij de autofabrikanten wordt immers vaak door problemen in de aanvoerketens afgeremd.

Vooral elektrische wagens zijn op de occasiemarkt bijzonder populair geworden. Onder invloed van de oorlog in Oekraïne zijn de prijzen voor benzine en diesel immers sterk opgelopen.

Dit zou eigenaars van een elektrisch voertuig kunnen aanzetten hun wagen op de tweedehandsmarkt aan te bieden en aan een interessante prijs te verkopen, waar ze vervolgens zelf opnieuw een nieuwe wagen met subsidies zouden kunnen aankopen.

Genereuze overheid

Frankrijk toont zich bij de aankoop van een nieuwe elektrische wagen een van de meest genereuze overheden van Europa. Bij de aankoop van een elektrische auto met een prijs van maximaal 45.000 euro kan men rekenen op overheidssubsidies die tot 6.000 euro kunnen oplopen.

De incentives kunnen niet oplopen tot meer dan 40 procent van de totale aankoopprijs. Bij auto’s met een prijs tussen 45.000 euro en 60.000 euro is nog een tussenkomst van 1.000 euro voorzien. Elektrische commerciële bestelwagens kunnen rekenen op een tegemoetkoming van 7.000 euro.

Ook bij de aankoop van een plugin hybride kan op een bonus van 1.000 euro worden gerekend. De tegemoetkoming wordt wel enigszins ingeperkt indien de koper een professionele partij is. Kopers van een milieuvriendelijke wagen komen in Frankrijk ook nog voor een bijkomende bonus in aanmerking wanneer ze bij de transactie ook een ouder voertuig met een verbrandingsmotor inleveren.

Tijdens de maand april van dit jaar werden in Frankrijk 23.984 nieuwe elektrische wagens verkocht. Dat betekende een stijging met 11 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.

Elektrische wagens vormden daarmee opnieuw een uitzondering op de algemene autoverkoop, die een terugval met 23 procent tot 108.723 exemplaren liet optekenen. Daarmee kende de Franse autoverkoop voor de elfde maand op rij een verdere achteruitgang.

(am)

Meer