Frans televisienieuws vindt Europese kwesties weinig boeiend

Europees nieuws komt op de Franse televisiezenders slecht sporadisch aan bod. – Monasse Thierry Andbz/Abacapress

De Europese Unie krijgt in het Franse televisienieuws weinig aandacht. Vorig jaar was slechts 2,3 procent van de totale nieuwscontent op de Franse televisiezenders aan Europese materies gewijd. Het merendeel van die berichtgeving had bovendien nog betrekking op de uitbraak van de coronapandemie.

Dat blijkt uit een studie van onderzoekers bij de Fondation Jean Jaurès en het Franse Institut National de l’Audiovisuel (INA).

Arte

‘Tijdens de eerste tien maanden van vorig jaar werden op het Franse televisienieuws welgeteld 471 onderwerpen over de Europese Unie aangesneden’, merken de onderzoekers Fanny Hervo en Théo Verdier op.

De Frans-Duitse Europese publieke omroep Arte haalde met 227 onderwerpen de hoogste score. France 2 eindigde met 90 items op de tweede plaats, gevolgd door TF1 met 61 vermeldingen. Hervo en Verdier merken echter op dat er in het algemeen van een daling moet worden gesproken.

Tijdens de tweede helft van vorig decennium haalde de berichtgeving over de Europese Unie bij de Franse televisiezenders immers nog een gemiddelde score van 3,6 procent. Er was vorig jaar dan ook sprake van een achteruitgang met bijna 1,5 procentpunt.

De studie merkte verder op dat vooral verkiezingen de aandacht van het televisienieuws trekken. ‘Dat blijkt uit de cijfers over de jaren waarin Europese verkiezingen werden georganiseerd’, zeggen de onderzoekers. ‘Toen steeg het aandeel van onderwerpen over de Europese Unie in het Franse televisienieuws telkens tot meer dan 4 procent.’

Hervo en Verdier voeren nog aan dat in de berichtgeving over Europese kwesties vooral de publieke sector het merendeel van de aandacht krijgt.

Vaccinatiestrategie

Het voorbije jaar werd in het Europese nieuws op de Franse televisiezenders vooral aandacht besteed aan de coronapandemie. ‘De coronacrisis vertegenwoordigde 58 procent van de content die het Franse televisienieuws tijdens de eerste zes maanden van vorig jaar aan de Europese Unie wijdde’, aldus de studie. ‘De brexit volgde met een score van 26 procent op de tweede plaats.’

Opmerkelijk was daarbij volgens de onderzoekers wel de afwezigheid van de vaccinatiestrategie van Europese Unie in het Franse televisienieuws. ‘Tijdens de eerste negen maanden van het voorbije jaar werden in totaal amper negen verhalen over het Europese vaccinatienieuws uitgezonden’, zeggen Hervo en Verdier.

‘Met andere woorden, het Franse televisienieuws had weinig aandacht voor de onderhandelingen die de Europese Unie met de vaccinproducenten heeft gevoerd en voor de uiteindelijke bestellingen die door de Europese Commissie werden gedaan.’

De resultaten van de studie vormen volgens de auteurs een bevestiging dat audiovisuele media vaak moeilijkheden blijven ervaren om Europese onderwerpen in hun nieuwsprogramma’s aan bod te laten komen.

In januari had de krant Le Monde nog gemeld dat een deel van de vergoeding van de hoofdredacteuren van France Télévisions afhankelijk was gemaakt van de berichtgeving van hun teams over Europese kwesties.

(tb)

Source: BusinessAM
Lees meer
Markten