Fiat Chrysler stelt grote verwachtingen in Maserati

Het Italiaanse sportwagenmerk Maserati heeft met de MC20 zijn nieuwe supercar voorgesteld. De operatie wordt gezien als een onderdeel van de inspanningen die moedergroep Fiat Chrysler wil doen om zijn portfolio voor het hogere marktsegment nieuw leven in te blazen.

Ook na de samensmelting van Fiat Chrysler met PSA Group zal het Italiaanse sportwagenmerk op de lucratieve luxemarkt immers de enige vertegenwoordiger van de nieuwe fusiegroep zijn.

Cruciale rol

‘De lancering van de MC20 maakt deel van een reeks nieuwe modellen die Fiat Chrysler over een periode van drie jaar heeft gepland om zijn positie in de hogere segmenten van de automarkt te versterken,’ benadrukt het persbureau Reuters.

‘Het concern zal daarbij moeten opboksen tegen de concurrentie van onder meer Porsche, Ferrari, Aston Martin en Tesla.’ De MC20 wordt in eerste instantie met een verbrandingsmotor op de markt gebracht. Later zal ook een elektrische versie volgen.

Maserati krijgt een cruciale rol in Stellantis, de nieuwe groep die tot stand komt uit de geplande fusie van Fiat Chrysler en PSA Group. De gezamenlijke portfolio omvat buiten de Italiaanse sportwagenbouwer geen enkel ander merk dat zich op de luxemarkt kan manifesteren. De topmodellen van Jeep en Ram, onderdeel van de Amerikaanse divisie van Fiat Chrysler, komen op de Noord-Amerikaanse markt nog het dichtste bij dat hogere marktsegment.

‘Ik kan me voorstellen dat Carlos Tavares – de huidige topman van PSA Group en ook de toekomstig nummer één van Stellantis – heel graag Maserati als onderdeel van de bredere groep wil behouden,’ zegt Ian Fletcher, analist bij IHS Markit. 

Meerjarenplan

Mike Manley, topman van Fiat Chrysler, heeft de voorbije periode, ondanks de slechte prestaties van Maserati, in het merk blijven investeren. Maserati boekte vorig jaar, nadat de leveringen wereldwijd met 45 procent waren gedaald, een verlies van 199 miljoen euro.

Tijdens het tweede kwartaal van dit jaar, toen de corona-pandemie een hoogtepunt bereikte, leed Maserati een bedrijfsverlies van 99 miljoen euro, terwijl de leveringen met 52 procent daalden. 

‘Toch heeft Manley vastgehouden aan een meerjarenplan om het merk nieuw leven in te blazen,’ aldus Reuters. ‘Die strategie moet Fiat Chrysler voet aan de grond bieden op de lucratieve markt van de luxewagens. Voorwaarde is wel dat het merk de gepaste combinatie van stijl, technologie en prestaties kan vinden om de strijd met concurrenten zoals de Duitse luxemerken, Ferrari en Tesla op te nemen.’

Maserati bracht eerder dit jaar een hybride versie van zijn luxe-sedan Ghibli uit en is van plan om de volgende twee jaar een nieuw suv-type en nieuwe ontwerpen van de modellen GranTurismo en GranCabrio, de eerste volledig elektrische auto’s van het merk, te lanceren.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20