Familie Marley gaat geld maken van wijlen Bob

Cedella Marley, de dochter van wijlen reggae-icoon Bob Marley, heeft plannen om de naam van haar vader in licentie te geven aan zowat iedereen die daarom vraagt. Bob Marley-dranken, -reiskoffers, -kantoormateriaal, -hotels en -videogames; het zit er allemaal aan te komen nu de familie Marley daartoe verschillende merchandisingovereenkomsten heeft gesloten.

De familie heeft het durfkapitaalbedrijf Hilco onder de arm genomen, met als doelt geld te maken uit de muzikale erfenis van de in 1981 overleden artiest. De Bob Marley-pils en de Bob Marley-koffie zijn de eerste producten die op de markt worden verwacht.

‘Er bestaan ook plannen voor een keten van ‘One Love Café’s’ waar mensen Jamaicaans kunnen eten en naar de muziek van papa zaliger kunnen luisteren’, zegt Cedella Marley tegen BBC News. Er is reeds een Bob Marley Resort & Spa in de Bahamas, dat zou kunnen worden gebruikt als basis voor een reeks Marley hotels.

De familie Marley zegt de overcommercialisering van het imago en de muziek van de legendarische zanger te willen beletten, door de controle over het merk ‘Bob Marley’ in eigen handen te nemen. Jaarlijks zouden wereldwijd voor € 450 miljoen aan valse merchandisingproducten worden verkocht.

Jaarlijks publiceert het zakenblad Forbes een lijst met best verdienende doden. Vorig jaar werden de erfgenamen van rockzanger Elvis Presley en striptekenaar Charles Schulz uitgeroepen tot ’s werelds meest verdienende overledenen. Komen ook in de lijst voor: acteur Heath Ledger, wetenschapper Albert Einstein en tv-producer Aaron Spelling. Elvis’ artistieke nalatenschap bracht in 2007 nog 52 miljoen dollar op. De nakomelingen van Snoopy-tekenaar Charles Schulz mochten 33 miljoen dollar op hun bankrekening bijschrijven. Van Marley is in die lijst nog geen sprake.

 

Meer
Lees meer...
Markten