Eurostar-treinen rijden met lege stoelen door Brexit-paspoortregels en personeelstekorten

Eurostar-treinen worden tijdens piekuren dagelijks gedwongen met honderden lege zitplaatsen het Kanaal over te steken, omdat de grenspolitie de paspoorten niet snel genoeg kan verwerken. Gemiddeld rijden treinen met 30 procent minder passagiers.

Waarom is dit belangrijk?

Dankzij de COVID-pandemie werden de Europese grenzen gesloten, waardoor veel personeel van internationale vervoerders de sector heeft verlaten voor betrouwbaardere banen. Nu de reisbeperkingen zijn vervallen willen vervoersbedrijven weer opschalen naar hun oude niveau, maar lopen ze tegen een serieus personeelstekort aan. Ook zorgen paspoortcontroles als gevolg van de Brexit voor flinke vertragingen op stations.

Het nieuws: Topvrouw Gwendoline Cazenave van Eurostar, zei tegen de Financial Times dat “knelpunten” in stations, paspoortcontroles en aanhoudende personeelstekorten lange vertragingen veroorzaken bij passagiers, die als gevolg hiervan hun trein missen. Eurostar-treinen rijden hierdoor dagelijks met honderden lege zitplaatsen tussen het Europese vasteland en het VK.

  • “Het ding is nu dat we niet in staat zijn om op hetzelfde vervoersaanbod te draaien als wat we eerder hadden in 2019, vanwege knelpunten in stations”, aldus Cazenave. “We hebben een groot probleem in de Eurostar-terminals vanwege de nieuwe instapvoorwaarden tussen het VK en de EU, de impact van COVID en het personeel in de stations”.
  • Volgens Cazenave vormen er op de Eurostar-terminals dagelijks lange wachtrijen, omdat alle passagiers sinds Brexit hun paspoort moeten laten afstempelen. Zelfs wanneer zij gebruikmaken van het zogenaamde eGates. Een gebrek aan grenspersoneel om de controles uit te voeren, verergert het probleem nog meer.
  • Passagiers worden aangeraden om tot 90 minuten voor vertrek op het station aanwezig te zijn, maar desondanks blijven dagelijks nog steeds honderden stoelen leeg.

Beperkte fysieke ruimte

De achtergrond: Cazenave zei dat als gevolg van de COVID-pandemie – toen internationaal reizen grotendeels was uitgesloten – het aantal grensmedewerkers op de verschillende stations drastisch is verminderd. Ook moeten Britse passagiers door de Brexit hun paspoorten laten afstempelen. 

  • “Hierdoor zijn de verwerkingstijden van passagiers met gemiddeld 30 procent gestegen”, zegt de vervoerder. Door de lange wachtrijen moet Eurostar kiezen tussen het vertragen van treinen of het verminderen van het aantal te kopen tickets.
  • Eurostar heeft als reactie meer personeel aangenomen en in Londen extra faciliteiten voor paspoortcontroles geïnstalleerd. Echter loopt de vervoerder tegen de beperkte fysieke ruimte van de internationale terminals aan. De faciliteiten op veel stations zijn namelijk ontworpen om passagiersstromen binnen de EU te verwerken, met minimale formaliteiten voor de meeste passagiers.
  • Eurostar heeft het aantal treinen tussen Londen en Parijs al teruggebracht van 18 naar 14 per dag.

(dv)

Meer