Nieuwe Eurostar Group rekent op 30 miljoen passagiers per jaar

De fusie van de internationale Eurostar en Thalys, operatoren van hogesnelheidstreinen, is afgerond. De twee bedrijven hebben hun activiteiten definitief in de nieuwe holding Eurostar Group, gevestigd in Brussel, samengebracht. De nieuwe entiteit streeft ernaar om binnen de tijdsspanne van een decennium een trafiek van 30 miljoen reizigers per jaar uit te bouwen.

Eurostar Group is voor 55,75 procent in handen van SNCF Voyageurs, binnen de Franse Société Nationale des Chemins de Fer verantwoordelijk voor het vervoer van passagiers over lange afstanden.

Twee grote minderheidsaandeelhouders zijn het Canadese pensioenfonds Caisse de Dépôt et Placement du Québec (CDPQ) en de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS). Deze partijen hebben in de Eurostar Group een aandeel van respectievelijk 19,31 procent en 18,5 procent. Nog eens 6,44 procent van het kapitaal is in handen van fondsen van Federated Hermes Infrastructure.

Green Speed

De nieuwe houdstermaatschappij bezit 100 procent van de spoorwegmaatschappijen Eurostar International en THI Factory (Thalys), waarvan de hoofdkantoren respectievelijk in Londen en Brussel blijven. De aandeelhouders hebben Jacques Damas aangesteld als chief executive van Eurostar Group. Tot nu toe oefende Damas dezelfde functie uit bij Eurostar International.

Eurostar biedt verbindingen met hogesnelheidstreinen vanuit Londen naar Parijs, Brussel en Amsterdam. De Thalys heeft verbindingen vanuit Parijs naar Brussel, Rotterdam, Amsterdam en Keulen. De fusie van de twee bedrijven ging bijna drie jaar geleden onder het thema Green Speed van start.

Het project diende echter tijdelijk te worden opgeschort door de uitbraak van de coronapandemie, maar werd vorig jaar in het najaar opnieuw gelanceerd. Eind maart van dit jaar volgde de definitieve goedkeuring van de Europese Commissie.

Duurzaam reizen

De aandeelhouders van Eurostar en Thalys stelden er meer dan ooit van overtuigd te zijn dat deze nieuwe alliantie de mogelijkheid zal bieden om aan de groeiende vraag naar duurzaam reizen in Europa te beantwoorden.

De Eurostar Group heeft de intentie om over het tijdsbestek van een decennium de trafieken tot 30 miljoen reizigers te laten uitgroeien, tegenover 18 miljoen passagiers drie jaar geleden. De fusie moet Eurostar en Thalys volgens de aandeelhouders tevens in staat stellen het herstel van de coronacrisis te versnellen.

Drie jaar geleden vervoerde Eurostar International 11,1 miljoen passagiers. Het bedrijf realiseerde daarbij een omzet van 1,02 miljard pond. Eurostar International heeft momenteel 1.460 medewerkers, verdeeld over vierendertig landen.

Bij Thalys was er datzelfde jaar – net voor de uitbraak van het virus Covid-19 de wereldwijde economie trof – sprake van 7,85 miljoen passagiers, die samen voor een omzet van 549,5 miljoen euro zorgden. De onderneming telt 614 medewerkers in elf landen.