‘Europees succes van plugin-hybrides slechts van tijdelijke aard’

Tijdens de eerste zeven maanden van dit jaar werden op de Europese automarkt 230.000 plugin-hybrides verkocht. Dat betekende een stijging met 145 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit analyses van de nieuwssite Autonews, die ook op korte termijn een verdere groei verwacht.

Daarna moet volgens de analisten echter voor een aanzienlijke terugval worden gevreesd, aangezien de auto’s door het wegvallen van overheidssubsidies gevoelig duurder zullen worden.

Bovendien is er de klacht van milieugroepen, die aanvoeren dat plugin-hybrides veel minder milieuvriendelijk zijn dan de autoconstructeurs beweren.

Betaalbaarheid

Europa is voor de verkoop van plugin-hybride auto’s de grootste markt van de wereld. ‘De technologie is voor de autobouwers dan ook een unieke kans om bestaande modellen met een hogere uitstoot van broeikasgassen te kunnen blijven verkopen.

Wanneer de impact van de elektromotor wordt meegerekend, kan het gemiddelde uitstootniveau immers sterk worden teruggeschroefd. De compacte suv-modellen voeren in Europa dan ook de ranglijst van de elektrische auto’s aan.

Plugin-hybrides kunnen op elektriciteit een afstand tot ongeveer 50 kilometer afleggen. De officiële statistieken voeren aan dat deze wagens tussen 40 gram en 50 gram uitstoot per kilometer veroorzaken.

Dat blijft ver onder de grens van 95 gram per kilometer die de autoconstructeurs gemiddeld moeten halen. Daardoor kunnen de autoconstructeurs dreigende boetes voor een onaanvaardbare uitstoot van schadelijke broeikasgassen vermijden.

Er moet echter worden opgemerkt dat de koppeling van een elektromotor aan een verbrandingsmotor met een meerkost van 5.000 euro gepaard gaat. Hierdoor loopt de verkoopprijs gevoelig op, waardoor een plugin-hybride eigenlijk moeilijk verkoopbaar zou worden. Dat probleem wordt echter opgelost door aanzienlijke subsidies die in vele landen bij de aankoop van een plugin-hybride worden aangeboden.

In Duitsland lopen die subsidies op tot 6.750 euro. Mede daardoor is Duitsland de eerste zeven maanden van dit jaar met 66.757 verkochte exemplaren de grootste Europese markt voor plugin-hybrides geworden. Zweden was tweede met 28.394 exemplaren, gevolgd door Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Reële uitstoot

Volgens analist LMC Automotive zullen in Europa dit jaar meer dan 500.000 plugin-hybrides worden verkocht, tegenover 200.937 exemplaren vorig jaar. Volgend jaar wordt een verkoop van 830.000 eenheden verwacht. ‘Daarna zal de verkoop echter een duidelijke vertraging laten optekenen,’ meent Sam Adham, analist bij LMC Automotive.

‘Volledig elektrische wagens zullen daarentegen aan populariteit blijven winnen. Dit jaar kan gerekend worden op een verkoop van 650.000 exemplaren, maar in twee jaar zou dat kunnen oplopen tot 1,7 miljoen eenheden.’

‘Er moet verwacht worden dat de overheden hun subsidieprogramma’s voor de plugin-hybrides snel zullen terugschroeven,’ merkt Adham daarbij op. ‘Die beslissing kan nog extra in de hand worden gewerkt door rapporten die suggereren dat de plugin-hybrides veel minder milieuvriendelijk zijn dan wordt beweerd.’

‘Uit studies van de organisatie Transport & Environment is gebleken dat de reële uitstoot van de plugin-hybrides 117 gram per kilometer bedraagt. Dat is veel meer dan het niveau van 44 gram dat de officiële statistieken aangeven.’

De European Automobile Manufacturers Association (Acea), de federatie van de Europese autosector, wijst er echter op dat volgend jaar alle nieuwe wagens zullen worden uitgerust met apparatuur die de reële uitstoot van het voertuig meet.

Dan zal volgens de organisatie de ecologische meerwaarde van de plugin-hybride duidelijk kunnen worden aangetoond. De Acea benadrukt dat de plugin-hybride bovendien een belangrijke stap betekent op weg naar een volledige elektrificatie van het autovervoer.

Meer