Belg blijft schichtig over volledig elektrische wagens, hybride wint aan populariteit

Bijna een derde van de Belgische weggebruikers wil in hun nieuwe wagen een hybride elektrische motor.  Iets minder dan 1 op 10 zou gaan voor een volledig elektrische wagen. Dat blijkt uit de Global Automotive Consumer Study 2020 van onderzoeksbureau Deloitte.

Auto’s op benzine of diesel boeten in aan populariteit. In 2018 wou 64 procent van de consumenten nog op fossiele brandstoffen rijden, vandaag slechts 52 procent. Consumenten hebben opvallend meer oog voor hybride wagens, dat zijn voertuigen die een brandstofmotor combineren met een elektromotor. De interesse daarvoor stijgt van 23 procent in 2018 naar 29 procent dit jaar.

Het aandeel Belgische chauffeurs die voor een volledig elektrisch aangedreven wagen zouden kiezen, blijft steken op 9 procent.

De meeste consumenten vinden dat een volledig elektrisch aangedreven auto een bereik van meer dan 320 km moet hebben.Opvallend is dat jongeren daar flexibeler in zijn. Zij kunnen leven met een kleinere actieradius. Verder zijn Belgische consumenten bereid om maximaal één uur te wachten tot hun e-car volledig is opgeladen. Op dat vlak zijn we realistisch: slechts 14% van de Belgische consumenten verwacht een batterij te kunnen opladen in 10 minuten.

Mensen die een elektrische wagen aankopen doen dat voornamelijk voor de lagere emissies en gebruikskosten. Het bereik en gebrek aan laadpalen blijven de grootste drempels.

Opmerkelijk: De helft van de Belgen is ervan overtuigd dat zelfrijdende wagens onveilig zullen zijn.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20