Elektrisch vliegen wordt volwassen, en opnieuw zijn het de Noordse landen die het voortouw nemen

De elektrische wagen werd gedemocratiseerd in de Noordse regio. Nu lijkt het erop dat dezelfde landen de transitie gaan inzetten in de luchtvaart. 

IJsland stelt momenteel plannen op om de binnenlandse luchtvaart koolstofvrij te maken tegen 2030. De Zweedse start-up Heart Aerospace wil volgens persagentschap Bloomberg binnen zes jaar al een elektrisch vliegtuig laten certifiëren dat speciaal ontworpen is om afgelegen Scandinavische nederzettingen te verbinden met de buitenwereld. 

De gezamenlijke inspanningen van de Noordse landen (Noorwegen, Zweden, Denemarken, Finland en IJsland) worden gecoördineerd door koepelorganisatie Nordic Network for Electric Aviation (NNEAV). 

Economisch en ecologisch verantwoord

De snelle transitie naar elektrisch rijden in vooral Noorwegen, maar ook in de buurlanden, hebben de vijf naties geïnspireerd tot de oprichting van de NNEAV. Net zoals Noorwegen de verbrandingsmotor uitfaseert in zijn wagenpark, wil die organisatie duurzame alternatieven vinden voor de straalmotor in de luchtvaart. 

In IJsland onderzoekt een parlementaire commissie de introductie van elektrische vliegtuigen in de luchtvaart. Dat doet het land ovengoed uit economische overwegingen als uit ecologische noodzaak. 

‘De werkings- en onderhoudskosten van een elektrische luchtvaartvloot bedragen mogelijk maar 20 procent van de huidige kosten. Dit geeft ons de mogelijkheid om binnenlandse vluchten sterk uit te breiden’, aldus vicevoorzitter van die commissie Jón Gunnarsson in IJslandse media. 

Minder bewegende onderdelen, minder onderhoud en elektriciteit in plaats van kerosine als energiebron maken dat doet de de kosten per vlieguur bij elektrische toestellen aanzienlijk dalen. 

Toekomstperspectief

De opmerkelijke vooruitgang in batterijen, elektrische motoren en andere infrastructuur die in elektrische auto’s is geïnstalleerd hebben elektrisch vliegen na jaren van twijfel dichtbij een commerciële doorstart gebracht. Volgens investeringsbank UBS zal 25 procent van de wereldwijde luchtvaart hybride of volledig elektrisch zijn tegen 2035. 

De helft van alle commerciële vluchten wereldwijd zijn namelijk korter dan 750 kilometer. Dat is een bereik dat in theorie haalbaar moet zijn voor elektrische vliegtuigen. 

Voor de coronapandemie toesloeg was de luchtvaart verantwoordelijk voor 2 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Er is nog geen zicht op een duurzame alternatieve brandstof en het aantal passagiers zal waarschijnlijk verdubbelen tegen 2035. Elektrisch vliegen is misschien de enige kans op een toekomstperspectief voor een industrie die naast vervuilend inherent verlieslatend is en kunstmatig in leven gehouden wordt. 

Meer