Harbour Air werkt aan eerste commercieel elektrisch vliegtuig

De Canadese luchtvaartmaatschappij Harbour Air is bezig met de laatste voorbereidingen voor een testvlucht met een elektrisch passagiersvliegtuig. Hoewel de technologie eerder al is uitgeprobeerd, is er volgens Harbour Air sprake van een wereldprimeur. De vliegtuigmaatschappij wil het toestel immers binnen een periode van twee jaar ook daadwerkelijk voor commerciële vluchten inzetten.

Voor de tests verbouwde de Canadese maatschappij een watervliegtuig van het type Havilland Beaver. Het toestel werd door de Amerikaanse onderneming Magnix met een elektrische motor uitgerust.

Toekomst

De tests zouden op 11 december van start gaan. De vluchten zullen worden uitgevoerd vanop de terminal van Harbour Air op de rivier Fraser, naast Vancouver International Airport. Geïnteresseerden zouden volgens de maatschappij de tests op Twitter kunnen volgen.

Greg McDougall, chief executive van Harbour Air, zegt er al enkele tijd van overtuigd te zijn dat elektriciteit de toekomstige krachtbron van de transportsector in het algemeen en de luchtvaart in het bijzonder zal worden.

‘Er zijn eerder al tests uitgevoerd met elektrische vliegtuigen,’ erkent McDougall. ‘Er was de wereldreis van de Solar Impulse midden dit decennium, maar onder meer ook Airbus en Boeing hebben al met een elektrische aandrijving geëxperimenteerd.’

‘Maar Harbour Air stelt het eerste project voor dat ook rechtstreeks tot een concrete commerciële toepassing zal leiden. In minder dan twee jaar wil de maatschappij immers vluchten met elektrische vliegtuigen aanbieden.’

Mijlpaal

Harbour Air zegt ook de eerste klimaatneutrale luchtvaartmaatschappij van Noord-Amerika te zullen zijn. De maatschappij wil zijn volledige vloot watervliegtuigen met een elektrische motor uitrusten.

‘De huidige technologie laat in eerste instantie alleen korte vluchten van maximaal vijftien minuten toe, maar innovaties zullen elektrische vliegtuigen in de toekomst ongetwijfeld toelaten om grotere afstanden te overbruggen.’

Roei Ganzarski, chief executive van Magnix, zegt ervan overtuigd te zijn dat de vluchten met de elektrische Havilland Beaver een mijlpaal in de geschiedenis van de luchtvaart zullen worden.

‘Hiermee stapt de luchtvaart een nieuw tijdperk binnen,’ aldus Ganzarski.

Magnix werkt verder ook nog samen met het bedrijf Aerotec, dat begin volgend jaar met een elektrische Cessna Caravan testvluchten wil beginnen op Moses Lake Airport in de Amerikaanse staat Washington.

Meer