Belgische contradictie: regering adviseert om meer te fietsen, maar beslist tegelijk om btw op de tweewielers niet te verlagen

De westerse regeringen willen minder afhankelijk worden van Russische energie. Ons land heeft daarom een site gelanceerd met tips om minder energie te verbruiken. Zo wordt ons onder meer aangeraden om meer met de fiets te rijden. Dat terwijl de regering beslist heeft om de btw op fietsen en elektrische fietsen niet te verlagen.

De Belgische overheid heeft een nieuwe site gelanceerd die ons moet aanzetten om bewuster na te denken over ons energieverbruik. Op de site ikhebimpact.be vind je vijf tips om minder gas en elektriciteit te verbruiken. “Vijf eenvoudige tips om met zijn allen ons verbruik een beetje te verminderen. Want elf miljoen kleine beetjes… dat maakt een heel groot verschil”, staat er te lezen op de site. Ons land treedt daarmee in de voetsporen van Nederland. Onze noorderburen hebben vorige week een soortgelijke campagne gelanceerd.

Slim verplaatsen

De Belgische overheid roept ons onder meer op om slimme en duurzame verplaatsingen te doen. “Kies voor wandelen, de step of de fiets voor korte afstanden. Het houdt je niet alleen fit, het is ook nog eens goedkoop en duurzaam”, klinkt het. Voor langere afstanden adviseert de overheid om indien mogelijk de bus, tram, metro of trein te nemen in plaats van de auto.

De regering heeft onlangs beslist om de prijs van een treinticket tijdelijk te bevriezen om zo pendelen met de trein aantrekkelijker te maken. Er waren sinds 2019 ook plannen om de btw op fietsen te verlagen van 21 naar 6 procent. Er werd voor die maatregel destijds 80 miljoen euro gereserveerd. Dat voorstel werd toen unaniem goedgekeurd door de Kamer. Ook de Europese Commissie heeft daarvoor intussen zijn goedkeuring gegeven. Maar nu blijkt uit een Koninklijk Besluit dat woensdag werd gepubliceerd dat die verlaging er niet komt.

In dat besluit staat dat de regering wegens de budgettaire context heeft beslist om af te stappen van die verlaging. Eva De Bleeker (Open VLD), staatssecretaris voor Begroting, laat weten dat de regering tijdens de begrotingscontroles van vorige week heeft bekeken hoe ze de ingeschreven middelen zo efficiënt mogelijk kan inzetten om de oorspronkelijke doelstelling, namelijk meer mensen op de fiets te krijgen, te behalen.

Andere maatregelen

“We verbeteren alleen de manier waarop het geld wordt aangewend, door heel specifiek te focussen op waar de grootste uitdaging zit: In het woon-werkverkeer. Iedereen die daar op de fiets stapt, is een auto minder in de ochtend- en avondspits. Dat is goed voor de gezondheid van mens en milieu én voor onze economie. De 80 miljoen die dus oorspronkelijk voorzien waren, zijn nog steeds voorzien en krijgen nu dus een veel betere invulling”, klinkt het in een persbericht.

De staatssecretaris laat ook weten dat de federale regering in totaal 240 miljoen euro uittrekt om woon-werkverkeer met de fiets te promoten, over een periode van 3 jaar.

In een reactie aan VRT NWS spreekt Wies Callens van de Fietsersbond van “een spijtige zaak.” “Dat het budget nu naar fietsvergoedingen zou gaan, is een goede zaak, maar het had een en-en-verhaal moeten zijn. Er kan blijkbaar wel een accijnsverlaging zijn voor olieproducten, maar geen btw-verlaging voor duurzame vervoersmiddelen”, aldus Callens.

Volgens De Bleeker was de sector zelf geen voorstander van de btw-verlaging. “Die vroeg zich af of de maatregel niet gewoon zou leiden tot prijsverhogingen, waardoor de consument er helemaal niets van zou voelen”, meldt de staatssecretaris. “Ook vanuit een effectiviteitsstandpunt waren er vragen rond het heel algemene karakter van de maatregel. De btw-verlaging zou gelden voor elke fietsaankoop, dus zowel voor mensen die effectief een eerste fiets als vervoersmiddel kopen, maar evengoed voor wie een dure racefiets koopt voor recreatieve doeleinden.”

(lp)

Meer