Eigenaars van een Tesla kunnen spelletjes spelen terwijl ze rijden

Eigenaars van een Tesla-wagen kunnen sinds 2019 spelletjes spelen in de wagen. Dat was tot voor kort weliswaar enkel mogelijk in een stilstaande wagen. Een beperking die lijkt te zijn opgeheven in een recente update van Tesla’s in-car software. Dit roept vragen op over de veiligheid.

Tesla lijkt opnieuw zijn coole, hippe merkimago te hebben laten prevaleren boven de veiligheid van zijn passagiers en andere weggebruikers. Dankzij een recente update van de software is het voor de bestuurders van een Tesla-wagen mogelijk om spelletjes te spelen op het touchscreen van de auto terwijl die in beweging is.

Tot voor kort kon deze functie alleen worden gebruikt als het voertuig stilstond, maar sinds de update 2021.12.25.6 van deze zomer is deze beperking opgeheven, meldt de New York Times. Deze wijziging doet uiteraard vragen rijzen over de veiligheid, aangezien de bestuurder gewoon kan liegen en zich kan voordoen als een passagier om op het scherm van de auto te spelen.

Plezier in overvloed

De Amerikaanse fabrikant werkt al maanden aan het verbeteren van de autopilot-functies. Tesla wil de eerste wagenproducent zijn die een 100 procent zelfrijdende wagen op de markt brengt. Maar op dit moment is dat niet het geval. Bestuurders moeten zich bewust blijven van wat er op de weg gebeurt en mogen hun handen niet van het stuur halen. Maar aangezien Tesla-wagens in de praktijk zelf kunnen sturen, vertragen en versnellen, laten bestuurders de besturing meestal over aan de auto, zonder verdere voorzorgsmaatregelen te nemen.

De mogelijkheid voor bestuurders om videospelletjes te spelen tijdens het rijden is duidelijk een veiligheidsrisico voor iedereen, aangezien het leidt tot afleiding en dus, mogelijk, tot ongevallen. De New York Times wijst er zelfs op dat afgeleid rijden een van de hoofdoorzaken is van de toename van het aantal verkeersdoden in de Verenigde Staten.

Versterking van beveiligingstechnologieën

Sommige Tesla’s hebben een camera die de aandacht van de bestuurder volgt, maar die werkt niet erg goed in het donker. Het systeem volgt ook niet nauwkeurig de blik van de bestuurder en kan er dus niet zeker van zijn dat de bestuurder naar de weg kijkt. Andere autofabrikanten hebben echter meer geavanceerde systemen, waaronder een infraroodcamera.

Het is moeilijk te begrijpen waarom Tesla niet voor dit type systeem heeft gekozen, vooral omdat volgens de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) Tesla-auto’s sinds 2016 verantwoordelijk zijn geweest voor de dood van 12 mensen op de weg, als gevolg van de activering van Autopilot.

In een rapport uit 2013 wees de NHTSA er al op dat het weergeven van “niet aan het rijden gerelateerde beelden of video’s” op een monitor die zichtbaar is voor de bestuurder “inherent afbreuk doet aan het vermogen van de bestuurder om het voertuig veilig te besturen”. Hoewel er niet specifiek iets staat over games of een centraal aanraakscherm, lijkt het feit dat dit mogelijk is in Tesla-voertuigen toch in tegenspraak te zijn met de aanbevelingen. Er is al een klacht ingediend bij de NHTSA over deze nieuwe functie. Tesla zou dus opnieuw onderzocht kunnen worden.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.