“Mijn Tesla is bipolair”: bestuurders klagen over autonoom rijden

Tesla hoopt op termijn zelfrijdende auto’s te hebben die helemaal zelf van punt A naar punt B kunnen rijden. Ongeveer duizend auto’s die bijna vanzelf rijden worden getest. De feedback van de gebruikers is enigszins verontrustend.

Vorige week moest het bedrijf een nieuwe versie van de autonome auto terugroepen omdat deze waarschuwde voor botsingen en dringend remde terwijl daar geen reden voor was, zo klaagden bestuurders.

“Bipolaire wagen”

De bestuurders vinden dat hun wagens bipolair zijn: eerst rijdt hij normaal, maar plotsklaps kan de wagen beslissen dat hij zogezegd moet ingrijpen om een ongeval of een verkeersovertreding te voorkomen. Op gebruikersvideo’s is te zien hoe een Tesla-wagen om auto’s heen rijdt die stilstaan voor een rood licht.

Bovendien herkent de auto de borden “gesloten weg” niet en probeert die er toch omheen te rijden, of er tegenaan te rijden. De wagen heeft ook moeite met palen en rotsen, en botst er dan tegen. “Mijn Tesla reed als een negenjarige die leerde rijden op Grand Theft Auto en nu in een auto stapt,” vergelijkt een bestuurder die zijn model eerder dit jaar ontving. “Vandaag, is het net als rijden met mijn oma. Ze maakt fouten, zoals ‘nee oma, het is eenrichtingsverkeer’.”

Dat is nog niet alles: de zelfrijdende wagens rijden ook nog eens in het midden van de weg, bij gebrek aan centrale markeringen, bijvoorbeeld in woonwijken. En ze maken ook geen aanstalten om uit te wijken als er een auto uit de tegenovergestelde richting te dichtbij komt. De bestuurder in deze video had een soortgelijke ervaring. “Het was op het nippertje”, horen we hem zeggen.

Ook op kruispunten, splitsingen en andere stopplaatsen is de situatie naar verluidt moeilijk. Eenmaal op een kruispunt steekt de wagen traag het kruispunt over, wat andere automobilisten hindert die op hun beurt wachten. Bij stopborden zou de wagen meer voorwaarts bewegen dan menselijke bestuurders. Na de zeer trage start, zodra hij draait, accelereert hij zeer snel, wat in absolute zin gevaarlijk kan zijn en een risico op slippen kan inhouden.

Problemen met voetgangersherkenning

Een belangrijk punt van zorg is ook de inconsistentie in de voetgangersherkenning. In deze video, bijvoorbeeld, wil de auto opnieuw starten terwijl de voetgangers nog op de oversteekplaats staan, en de bestuurder moet remmen.

De snelheid waarmee men een kruispunt oversteekt is uiteindelijk een sociale handeling. Een voetganger herkennen en beoordelen of hij wil oversteken of op de stoep staat te wachten is een menselijke handeling. Deze twee factoren zijn automatisch voor mensen, maar voor machines zijn deze situaties zeer complex omdat zij niet kunnen worden voorspeld. Deze situaties minder complex maken voor een machine is een van de grootste uitdagingen voor onderzoekers en ingenieurs. Sommige mensen denken aan lichtcodes, zodat auto’s met elkaar kunnen communiceren.

Ondanks al deze tekortkomingen zijn bestuurders over het algemeen tevreden over hun voertuig en de optie autonoom rijden. Dit is een testfase, en fouten zijn natuurlijk. Ook al is de auto in staat om van punt A naar punt B te rijden, de bestuurder is nog steeds verantwoordelijk voor de auto en moet voorzichtig zijn.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.