De eerste volledig autonome Tesla-wagens komen eraan, ondanks een lopend onderzoek naar een reeks ernstige ongelukken

Elon Musk heeft vier weken de tijd gegeven om de publieke bèta van zijn 100 procent autonoom rijdende systeem te lanceren. Een deadline die onmogelijk te halen lijkt. Vooral omdat de Tesla-auto’s op de weg worden onderzocht: wanneer de automatische piloot actief is, botsen ze vaak op stilstaande voertuigen van hulpdiensten.

Dit is al jaren het hoofddoel van Tesla, ook al is de ontwikkeling van 100 procent elektrische en efficiënte auto’s nog altijd een prioriteit voor het bedrijf: het op de markt brengen van een volledig autonome auto, die in staat is zichzelf te besturen zonder menselijke tussenkomst. In het jargon spreekt men van automatisering op niveau 4 wanneer het voertuig op bepaalde wegen (autosnelwegen in het algemeen) alles regelt en de passagier niets moet doen.

We spreken van niveau 5 zodra het voertuig op elk type weg autonoom kan rijden. En tot nu toe is dit nog steeds science fiction: de meest geavanceerde voertuigen blijven op niveau 3, en de bestuurder moet klaar staan om de controle over te nemen in geval van problemen. Maar Elon Musk heeft er vertrouwen in dat hij het in de komende weken naar een hoger niveau kan tillen.

Eén maand om het rijden te revolutioneren

De Texaanse ondernemer heeft aangekondigd dat de publieke bèta van zijn 100 procent autonoom rijdend systeem binnen slechts vier weken in gebruik zou moeten worden genomen. Musk wil na een jaar van testen een versnelling hoger schakelen en de FSD (Full Self-Driving) bèta openstellen voor het grote publiek.

Vraag is in welke mate Musk zijn ambities kan realiseren. Het verleden heeft al aangetoond dat de ingenieurs van Tesla niet altijd de ambitieuze uitspraken van de Tesla-baas tijdig kunnen verwezenlijken. In dit specifieke geval was de Tesla-baas vorige maand realistisch door toe te geven dat “wijdverspreid autonoom rijden een moeilijk op te lossen probleem is, omdat het vereist dat AI aan de echte wereld wordt aangepast.” “Ik had niet verwacht dat het zo moeilijk zou zijn, ook al is de moeilijkheid achteraf duidelijk”, zei hij toen.

Een reeks ongelukken

Deze bekentenis kwam kort voordat de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) een onderzoek startte naar de Autopilot-software in Tesla-voertuigen. Sinds 2018 heeft het agentschap elf ongevallen met een Tesla geïdentificeerd die perfect vermijdbaar leken. In elk geval was er sprake van een bestuurder die een beroep deed op de autopiloot. En elke keer, botste de wagen op een stilstaand voertuig van hulpdiensten. Die elf ongevallen hebben geleid tot zeventien gewonden en één dode.

Droom of nachtmerrie voor Asimov

Of het nu een menselijke fout was van een bestuurder die dacht dat hij slechts een passagier was terwijl we pas op niveau 3 zitten, of een fout in de software die slecht reageert op knipperlichten, niemand weet het nog. Hoewel de technologie snel evolueert, is het duidelijk dat zij nog niet op het punt staat wijdverbreid te worden.

Autonoom rijden komt overeen met een van de grote voorspellingen – en grote zorgen – van het sciencefictiongenie Isaac Asimov: de mens zal zijn leven toevertrouwen aan de beslissingen van een machine, die zal moeten beslissen welke reactie moet worden toegepast in geval van een onvoorziene gebeurtenis: is het beter een voetganger te raken, of hem te ontwijken door frontaal tegen een muur te botsen, waardoor de passagier om het leven komt? Dit is een dilemma dat een algoritme op een dag zal moeten oplossen.

(am)

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.