In de onderhandelingsnota’s van formateur Bart De Wever (N-VA) blijken een aantal typisch Vlaams-nationalistische standpunten te staan, onder meer over het koninklijk paleis en de NMBS. Dat geeft logischerwijs wrevel bij de Franstalige partijen.
In het nieuws: N-VA wil vluchten toelaten boven het koninklijk paleis.
- Ontslagnemend Vlaams minister Ben Weyts (N-VA), bevoegd voor de Vlaamse Rand rond Brussel, had al eerder zijn beklag gemaakt over het feit dat vliegtuigen die opstijgen vanaf Zaventem over de Vlaamse Rand passeren. Hij vindt de lasten onevenredig verdeeld en eiste dwangsommen.
- N-VA komt nu tijdens de federale regeringsonderhandelingen met een oplossing. De vluchten kunnen omgeleid worden over het koninklijk paleis in Laken. Over die zone mag al sinds 1954 niet gevlogen worden, omwille van de veiligheid. N-VA probeerde dat verbod in 2012 af te schaffen. De partij is het niet eens met het idee dat het koninklijk paleis een betere bescherming nodig heeft dan bepaalde strategische industrie- of energiezones.
- “Een onnodige provocatie”, klinkt het bij de Franstalige partijen, die er een communautair maneuver in zien. “De N-VA wil vliegtuigen recht boven Laken en over het UZ Brussel doen vliegen om de Vlaamse gemeenten in het noorden te vermijden”, haalt een onderhandelaar aan in La Libre Belgique. “Onnodig provocatief en onaanvaardbaar”, is bij iemand anders te horen.
“Niet efficiënter”
En ook: Het idee van de N-VA over de NMBS valt eveneens in slechte aarde.
- In de N-VA-nota over Mobiliteit schreef formateur Bart De Wever dat hij een decentralisering van het spoorverkeer wil. Bussen en trams werden eerder al opgesplitst per gewest, de NMBS wordt federaal geregeld. Door ook het spoorverkeer door de regio’s te laten bepalen, sluit het openbaar vervoer beter op elkaar aan. Dat is tenminste de redenering van N-VA.
- Niet alleen de Franstalige partijen Les Engagés en MR zijn resoluut tegen, ook cd&v en Vooruit stellen hun veto. “Je moet mij eens uitleggen hoe het efficiënter is om een andere maatschappij te hebben in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Iedereen die ooit al met de trein naar het buitenland is geweest, weet dat dat absoluut niet stipter is”, verklaart iemand daarover tegen Gazet van Antwerpen.
- Ook over andere N-VA-voorstellen blijft er onvrede. De Wever heeft nog werk voor de boeg tijdens de week vakantie die de onderhandelaars nemen. “De pause familiale is welgekomen om de hoog oplopende emoties over aan aantal heel geel-zwarte voorstellen te kalmeren”, verwoordt een Franstalige bron het in La Libre.