Spijt, dat hebben ze. Disney is in totaal 2,7 miljoen dollar misgelopen omdat het e-commercebedrijf Amazon de voorbije weken geen Baby Yoda-merchandise in de aanbieding had.
Jungle Scout, een organisatie die Amazon met zijn verkoopcijfers helpt, heeft berekend dat Disney door het gebrek aan Baby Yoda-merchandise 2,7 miljoen dollar is misgelopen.
Amazon-gebruikers hebben in november, na de première van ‘The Mandalorian’ op 12 november, niet minder dan 90.000 keer op ‘Baby Yoda’ gezocht. Op de naam van de televisieserie zelfs 126.000 keer.
Daarnaast bleek dat de onofficiële Baby Yoda-items vlotjes over de toonbank gingen. ‘The Mandalorian’ is de voorbije vier weken dan ook de meest bekeken serie op Disney+.
‘Personage samen ontdekt’
Dat de Baby Yoda-items vertraging opliepen, heeft te maken met de beslissing van showrunner Jon Favreau om voor de release geen merchandise op de markt te brengen. Om het bestaan van ‘The Child’ – Baby Yoda – niet te spoilen, zei hij.
‘Door het product niet meteen uit te brengen, hadden we inderdaad minder speelgoed beschikbaar, maar we kregen er de opwinding voor in de plaats. Iedereen had het gevoel Baby Yoda samen ontdekt te hebben’, zegt Favreau.
Dat is niet van Disney’s gewoonte. Voor de laatste Star Wars-film, bijvoorbeeld, liet het mediaconglomeraat nog voor de release een hoop T-shirts, sweatshirts, actiefiguurtjes, smartphonehoesjes, maskers en speelgoedrobots op de wereld los. Geen probleem dat het zo de nieuwe robot ‘Droid D-O’ onthulde.
Ondertussen doet Disney zijn best om de schade in te halen.
Lees ook: