75 procent van alle middelgrote bedrijven wereldwijd heeft geen actieplan tegen de dreigende inflatie

Veel bedrijven lijken geen actie te ondernemen tegen de oplopende inflatie, ondanks tal van indicatoren die wijzen op een verdere toeneming. Dat blijkt uit een wereldwijde bevraging van Grant Thornton, een professioneel netwerk van onafhankelijke accountants- en adviesbureaus.

Bedrijfsleiders van over de hele wereld hebben dit jaar te kampen met nog nooit eerder geziene kopzorgen: de loonkosten stijgen met ettelijke procenten en ook grondstof-, transport- en energiekosten gingen de lucht in.

CEO’s van over de hele wereld zullen dan ook vroeg of laat een breed gamma aan acties moeten ondernemen, als ze de stabiliteit van hun zaak willen verzekeren. De maatregelen die daarbij eerder werden genomen, zijn niet voldoende.

Prijsverhogingen niet toereikend

“Uit onze studie blijkt dat het verhogen van de verkoopprijzen al te vaak de enige concrete actie is die bedrijfsleiders vandaag nemen”, zegt Mark Ernots, hoofd Adviesverlening bij Grant Thornton, in een persbericht.

52 procent van alle middelgrote bedrijven verhoogden hun prijzen in lijn met de inflatie. Meer dan een derde zou zelfs de prijzen hoger dan het inflatieniveau hebben opgevoerd.

Dringend tijd voor actie

Bedrijven zullen zich niet eenvoudigweg uit het probleem kunnen ‘prijzen’. Indien ze willen overleven, moeten ze doen waar ze goed in zijn, namelijk: zich snel aanpassen. Om hen daarbij te helpen, heeft Grant Thornton op basis van hun ervaring en marktkennis een eenvoudig toepasbaar actieplan uitgewerkt.

Het plan omvat zeven acties die volgens Ernots “alle middelgrote bedrijven nu zouden moeten nemen – of in ieder geval moeten overwegen – om de toekomstige risico’s het hoofd te bieden”, en gaat als volgt:

  • Actie 1: Identificeer de meest inflatiegevoelige onderdelen van uw bedrijf.
  • Actie 2: Anticipeer om externe kostenstijgingen te beperken.
  • Actie 3: Analyseer of bepaalde vaste kosten posten op een meer flexibele manier ingevuld kunnen worden.
  • Actie 4: Breng de werkelijke kost van productie of dienstverlening in kaart en focus op de best presterende activiteiten.
  • Actie 5: Pas uw prijsstrategie aan zodat marges gevrijwaard blijven.
  • Actie 6: Onderneem actie om de kapitaalstructuur te verbeteren.
  • Actie 7: Neem stappen om de interne efficiëntie en kosten te verbeteren en/of verspilling tegen te gaan.

(as)

Meer